J
Hei, vi holder på å renovere hjemme og i avtalen med byggefirmaet står det rabattsatser som de har hos forskjellige butikker og som vi også da får på materialet. Men jeg fikk en faktura i går hvor det var åpenbart at de ikke hadde lagt inn rabatten, så nå begynner jeg å lure på om vi har fått rabatt på de tidligere fakturaene. De produktene er av mer teknisk karakter (el-greier blant annet) så det er vanskelig for meg å avgjøre om det er en rabattert pris eller ikke.

Er det noen her som kan se på disse prisene på fakturaen og avgjøre om vi har fått rabatter eller ikke? Dette er de avtalte rabattene, vet dog ikke hvor de har handlet.

Bauhaus: 40% på lagervarer, 12-18% på bestillingsvarer.
Dahl: 40% på lagervarer, 12-18% på bestillingsvarer.
Ahlsell: 37% på lagervarer, 12-18% på bestillingsvarer.
Optimera: 27% på lagervarer, 12-18% på bestillingsvarer.

Se skjermdump på priser og produkter på faktura.
 
  • Faktura med en liste over artikler, beskrivelser, antall, enhetspriser og summer. Viser tekniske materialer som Flexrør, apparatdosa, regelspenner m.m.
  • Liker
  • Trist
Eilert_e og 2 andre
  • Laddar…
  • Liker
Festlund
  • Laddar…
Ja, dere har blitt lurt. Prisene er minst det dobbelte sammenlignet med "normale" butikkpriser på nøyaktig de samme varene (så kommer vel moms i tillegg antar jeg)?

Så 208:- for en plastlomme? Det må vel klassifiseres som ågerrente?
 
  • Liker
TSkoogh og 9 andre
  • Laddar…
MultiMan
Det er antakelig en spesiell elficka, klassifisert for 1000V.
 
  • Haha
  • Liker
DoktorMekonium og 7 andre
  • Laddar…
Om vi tar Ahsell der du skulle ha 37%. Det er en merkelig prosent. Bedrifter med konto på Ahlsell har svært forskjellige rabatter på ulike typer varer. Selv for en ganske liten elektrobedrift kan rabatten være opp mot 95% på visse typer varer, men kanskje bare 15% på andre typer. Listeprisen der rabatten trekkes fra ligger ofte 500 - 1000% over normale butikspriser.

Så det der skapet for drøyt 9000 (eks moms?) kan meget vel være rabattert 37%, og likevel koste ca 300% over normalt pris.
 
  • Liker
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
J
Ok, takk alle! Denne fakturaen er heller ikke betalt ennå, så da får jeg bestride den også.
 
  • Liker
Åboen1 og 1 annen
  • Laddar…
Fairlane
Dessverre har dere brukt et selskap som mener at listepris hos grossisten har noe med sluttkunde å gjøre (noe Ahlsell selv sier at det ikke har). Å få rabatt høres bra ut, men rabatt på en prisliste som dels er sinnssyk og dels som dere ikke kan se er dessverre dårlig. Risikoen er at en vare koster 100kr overalt og det er også hva firmaet betaler hos sin leverandør, samtidig som listeprisen er 500kr. Dere får 37% rabatt på 500kr og betaler 315 kr.

Rabatt høres bra ut, men dessverre i disse sammenhengene er det elendig.
 
  • Liker
Flamman og 4 andre
  • Laddar…
Ahlsell er til å begynne med ingen grossist, selv om de kaller seg det. De er en fackdetaljist. Deres listepriser er kun for å kunne lure sluttkunder, men det kan de jo naturligvis ikke si.
 
  • Liker
zniff og 3 andre
  • Laddar…
Ahlsells bruttolistepris for skapet er rundt 8500 eks. mva. Med min standard rabatt som ikke-elektriker koster det under 3000 eks. mva.

Alle elektrikere har altså minst 65% rabatt på skapet.
 
  • Liker
Revhiet1 og 2 andre
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi tar Ahsell där du skulle ha 37%. Det er en merkelig sum. Bedrifter med konto hos Ahlsell har veldig forskjellig rabatt på forskjellige typer varer. Selv for en ganske liten elfirma kan rabatten være opp mot 95% på visse typer varer, men kanskje bare 15% på andre typer. Listeprisen der rabatten regnes av ligger ofte 500 - 1000% over normale butikkpriser.

Så det der skapet for litt over 9000 (eks mva?) kan meget vel være rabattert 37%, og likevel koste ca 300% over normal pris.
Ahlsell tar 8475:- for den billigste gråe fasadevarianten. Så er min pris litt dyrere enn Elbutik, men ikke mer enn det som faller innenfor feilmarginen. Jeg har imidlertid bare "instegsrabatten" hos Ahlsell, så alle firmaer som handler der mer enn en enkelt gang per år burde ha en betydelig bedre pris...

Målarskapet GUM for utendørs montering, med prisdetaljer inkludert bruttpris og rabatt.
 
  • Liker
Revhiet1 og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ahlsell tar 8475:- for den billigste grå fasadevarianten.
Nei, det gjør de ikke. Det finnes ingen som betaler den prisen.
 
  • Liker
Kire87 og 1 annen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nei, det gjør de ikke. Det finnes ingen som betaler den prisen.
Sant. De påstår at det koster så mye.
 
  • Liker
Festlund
  • Laddar…
Hei Jennie123

Du bør nok ta en diskusjon med byggherren, Den prøver å blåse deg skikkelig ser det ut som. Du bør nok kreve at de handler alt materiale på Bauhaus der prisene er normale fra start og du har en ganske bra rabatt.

Andre aktørers priser er så høye at med rabatten blir det trolig høyere pris enn Bauhaus uten rabatt.
 
  • Liker
Revhiet1 og 2 andre
  • Laddar…
Rabatter er litt forskjellige avhengig av.

Nå hadde jeg litt bedre rabatt enn @useless så enten har firmaet bedre eller dårligere enn oss.

Målarskap GUM for utenpåliggende montering, åpen dør, elektriske komponenter synlige, Ahlsell produktbeskrivelse til høyre.
 
  • Liker
Festlund
  • Laddar…
J
Vi har sjekket med elektrikeren (underentreprenør) som vi har hatt på stedet, og han betalte ca 2300 kr for skapet, og så har det blitt viderefakturert til oss ca litt over 9000. Så det blir til å ta en prat med vår byggmester.
 
  • Wow
  • Liker
  • Sint
  • Trist
  • Haha
Åboen1 og 12 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.