Hei!
Jeg skal bygge en brygge, og til tross for googling og søking på forumet, er jeg litt usikker på om jeg har tatt tilstrekkelig hensyn til dimensjonene?

Bryggen skal bygges på pilarer, og målene blir 5x15 m med ca 1 m overheng på mønet. Selve bryggen blir tilstrekkelig høy for å tåle isen, men pilarer/stolper vil stå i vannet.

Jeg har tenkt følgende (vg se bilde)
- pilaravstand (langsiden) 3 m
- pilaravstand (kortsiden) 3,8 m
- bjelkelag 2 stk 45x220 c24
- bjelker 45x195, cc 80 cm (spennvidde 3,8m)
- terrassebord 45x145

Noen ytterligere detaljer:
- På grunn av vanskeligheter med å få bryggen tilstrekkelig lav (bygger på en gammel pir), får jeg ikke plass til en bjelkelag på den ene langsiden, her tenkte jeg å feste annenhver bjelke med en stolpesko direkte i underlaget - tilstrekkelig?
- Kan jeg bruke trestolper 150x150 like gjerne som støpte pilarer?

Takknemlig for tips og råd!

• Diagram over bryggestruktur med målene 5x15 m og plint-/stolpeplassering, inkludert bjelker og trall samt avstander mellom dem.
Noen regler kommer du iallfall ikke til å knekke, selv om den brukes som lastebilparkering. Det går an å bruke stolper av tre, men spørsmålet er hvordan, og hvordan treet er beskyttet. Det blir stor belastning på hver stolpe, og tre er ikke på langt nær like holdbart som betong. Tre tåler heller ikke vann like bra som betong. Særlig ikke om det står, med endetre oppover og nedover. Det må da være NTR-A eller kanskje en gammel telefonstolpe.

Takk for svaret! Du tror ikke det blir for mye svikt i broen med 195-reglar og så langt avstand?

Ja kanskje skulle man støpe i stedet, litt mer jobb så klart. Stolpene jeg har tenkt å bruke er 150×150 i NTR A men de kommer så klart slites av isen og jeg vil at broen skal holde mange år fremover.

P PHAS skrev:
Takk for svaret! Tror du ikke det blir for mye svikt i bryggen med 195-regler og så langt avstand?

Ja kanskje skulle man støpe i stedet, litt mer jobb såklart. Stolpene jeg tenkt å bruke er 150×150 i NTR A men de kommer så klart slites av isen og jeg vil at bryggen skal holde mange år framover.
Det er jo bare 3-4 regler med en spennvidde på ca 4 meter. Det er omtrent nesten hva en 195-regel klarer i et bjelkelag. I et bjelkelag er det dimensjonert for ca 400kg/m2, noe som jo er nær 10 ganger så mye som du kommer til å belaste bryggen. Så jeg lover at du ikke kommer til å oppleve noen svikt. Du kunne nok også brukt 45x145 uten problem.

Når det gjelder plintar, så vet jeg ikke helt hva jeg skal råde deg til uten å ha sett hvordan det ser ut.

• Liker
PHAS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.