Hei! Ny medlem siden i dag og jeg trenger hjelp med et spørsmål jeg ikke klarer å slippe tanken på. Jeg og min samboer har nettopp kjøpt et hus. Overetasjen "har satt seg", ifølge takstmannen sannsynligvis fordi det ligger i ale/vestre Götaland og er bygget på blåleire. Setningen skal ha skjedd for lenge, lenge siden. Huset er bygget i 1943 og er et gammelt bakeri. Ovnen er ikke lenger der.
Jeg har imidlertid fått tak i de originale tegningene av huset og har en gnagende følelse av at en bærevegg må ha blitt revet på entréplanet, og er nå livredde for at setningen skyldes det. Jeg er like redd for hva det betyr fremover. Vær så snill, hjelp en totalt uviten!

Sender med de bildene jeg har.
1. Entréplanet før
Gulvplan for gammelt bageri fra 1943, viser plassering av rom som bageri, butikk og ligger. Tegningen inkluderer mål og plassering av trapp.

2. Bilde som kanskje trengs?
Original husplaner fra 1943 med tverrsnitt og situasjonsplan, viser struktur og dimensjoner for et gammelt bageri i Ale/Västra Götaland.

3. Bilde av hvordan entréplanet ser ut i dag. Veggen som gikk ved murpipa ser ut til å være flyttet?
Plantegning av bageriet fra 1943 vises med ulike rom som WC, lager, butikk og trapper. Arkitektens navn er A. Larsson.

Legger til tegning av overetasjen og kjelleren også
Planløsning for overetasjen i et hus med rom som soverom, kjøkken, bad og hall, med målinger og merknader.

Plantegning av kjelleren med håndskrevne notater og markeringer i blått blekk. Viser rominndeling og mål.

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Ja, det ser ikke bra ut om veggen som på originaltegningen er fondvegg i butikken har blitt fjernet uten å bli erstattet av en bjelke. I plankehus fra den tiden ligger ofte gulvbjelkene overlappende på ganske lange strekninger. Det er ikke alltid det merkes direkte at man har tatt ned en bærende vegg. Har du målt opp setningene?

J justusandersson skrev:

Ja, det ser ikke bra ut om veggen som på originaltegningen er fondvegg i butikken har blitt fjernet uten å bli erstattet av en bjelke. I plankehus fra den tiden ligger ofte gulvbjelkene i forbandt på ganske lange strekninger. Det er ikke alltid at det merkes direkte at man har tatt ned en bærende vegg. Har du målt opp setningene?
J justusandersson skrev:

Ja, det ser ikke bra ut om veggen som på originaltegningen er fondvegg i butikken har blitt fjernet uten å bli erstattet av en bjelke. I plankehus fra den tiden ligger ofte gulvbjelkene i forbandt på ganske lange strekninger. Det er ikke alltid at det merkes direkte at man har tatt ned en bærende vegg. Har du målt opp setningene?

J justusandersson skrev:

Takk! Akkurat den mannen jeg ønsket skulle se mitt innlegg. Hm.. nei jeg tenker det. Vi har ikke flyttet inn enda og jeg vet heller ikke hva "målt opp setningen" betyr. Vi får undersøke hvordan det ser ut med bjelker og hente inn noen som vet mer enn vi rett og slett. Men var det den eneste bærende veggen tror du?
J justusandersson skrev:

Hva er det som har satt seg?
Grunnmuren? Mellomgulv?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Grunnmuren? Mellombjelkelag?
Grunnmuren? Mellombjelkelag?
Ja det er jo et spørsmål man burde stille seg såklart.. Gulvene heller inn mot murstocken i to av rommene på overetasjen. Og det går en sprekk på ca 1 meter på en yttervegg, som syns fra innsiden - ikke utsiden. Om det hjelper deg å avgjøre?

I forlengelsen av den fjernede veggen, i det som var bakeri, finnes det fra starten av en bjelke i taket. Noen andre bærende vegger tror jeg ikke finnes i bv. Med hjelp av laser kan man få en ganske bra oppfatning om høydeforskjeller hos et gulv.

Emst Emst skrev:
Ja det er jo et spørsmål man burde ha stilt seg så klart. Gulvene heller inn mot murstocken i to av rommene i andre etasje. Og det går en sprekk på ca 1 meter på en yttervegg, som synes fra innsiden - ikke utsiden. Hvis det hjelper deg med å avgjøre?
At hus bygget på leire setter seg er å regne med.
Men begynn med å måle opp huset for å kunne avgjøre nøyaktig hva som har satt seg.
Høres ikke helt umulig ut at det mangler en vegg der faktisk.

J justusandersson skrev:
I den borttagna veggens forlengelse, i det som var bakeri, finnes allerede fra starten en bjelke i taket. Noen andre bærende vegger tror jeg ikke finnes i bv. Med hjelp av laser kan man få en ganske bra oppfatning om høydeforskjeller hos et gulv.
Okei! Takk for svar og din tid

Att hus byggda på lera sätter sig är att regne med.
Men begynn med å måle opp huset for å kunne avgjøre nøyaktig hva som har satt seg.
Låter ikke helt umulig at det mangler en vegg der faktisk.
Okei, ja vi får ta dit noen som kan mer enn oss. Takk for ditt svar og din tid!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.