Litt merkelig spørsmål kanskje.

Kjøpte en leilighet for litt over et år siden hvor det har blitt revet en del vegger, sist da jeg snakket med naboen ovenfor sa han spøkefullt at han hadde fått en liten sprekk i veggen under renoveringsperioden han har ingen anelse når nøyaktig dog. Hvor lang tid kan det ta før taket faller om man har revet en bærende vegg? Fra min side ser det bra ut... ingen sprekker.

Alle innervegger er i murstein, de smale veggene er 10 cm inkludert 1-2 cm puss og de tykke 27 cm inkludert puss.

De blå delene i tegningen er de delene som er revet ned. Grønne veggen har jeg ingen anelse hvor tykk den er.

Det ser ikke ut som bærende i min verden men man blir jo litt nervøs.

skiss.jpg

B
tror ikke at den har vært bærende. men hus er ikke noe dødt ting egentlig. nok kan ovenfor vegg kunne ha rørt på seg

Takk for svaret, nå har jeg fått tak i naboen og tydeligvis er det en ganske lang sprekk på den høyre veggen i kjøkkenet, altså ytterveggen... Han trodde for så vidt heller ikke at den var bærende, men at det var en setning av huset...

Men hvem skal man kontakte om man vil dobbeltsjekke om den har vært bærende eller ikke? Eller holder det å finne frem de originale plantegningene et sted? Er det Byggesakskontoret som har sånt til borettslag?

O
originaltegningene finnes hos SBK.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.