Fairlane
Jeg gjorde så i en leilighet 2006. Ingen sprekker da jeg solgte i 2013.

A APG skrev:
Hvor lang tid tok det før det sprakk? Lett stålregel og gips ligger vel nærmest å foreslå
Noen måned og så forverret det seg mer årstidene.

A APG skrev:
Ok, takk. Så du har erfaring med å gjøre på denne måten uten at det sprekker? Ved å sparkle remser? Er det noe mer jeg bør sjekke med håndverkeren? Slik ser det ut på andre siden av døråpningen. Ser dessverre ingen remser her, men de kommer kanskje senere?
[bilde] [bilde]
Ser ut som gipsmørtel og er vel ikke noe man normalt setter remse i. Remsen bør ligge i et lag av sandspartel om noe sted.

Beste svar

Ja man pleier først å lage i med ardex/gips sparkel før man sparkler/limmer på en stripe, så så langt ser det riktig ut. Regel, osb & gips er en stabil konstruksjon. Leste noen som hadde skrevet her, der leiligheten sprakk, den personen har garantert festet reglene dårlig eller brukt glassfiberrems i stedet for papirrems. Er det svenske arbeidere hos deg? Er det en totalentreprenør som gjør alt eller et firma som bruker underentreprenører? Kommer det til å være en skikkelig maler på stedet eller kjører bygningsarbeiderne alt?

• Liker
APG og 1 annen
  • Laddar…
I min første leilighet, som nybegynner, satte jeg trelekter og sponplate i en døråpning med lettbetong rundt. Satte vevstrimmel på det og deretter tapet. Dette sprakk og beveget seg ganske mye.

I min andre leilighet satte jeg trelekter og enkelgips med papirstrimmel på skjøt og tapet over. Det klarte seg.

• Liker
APG
  • Laddar…
S
A APG skrev:
Hei alle glade bygghusere,

Jeg og min sambo har nylig hyret inn håndverkere for å gjøre en stor renovering i vår leilighet. En del av arbeidet er å sette igjen døråpning. Jeg var over i dag (dag 3 av 20) med en venn med litt mer praktisk erfaring enn meg. Vi tittet på arbeidet hittil og de har satt igjen dørhullet med lekter, osb og ytterst gips. Min venn påpekte at det med all sikkerhet kommer til å sprekke i skjøtene da treverk beveger seg. Er dette sant? Hva kan man gjøre med dette da? Kan man kreve at de gjør det etter en annen metode? Finnes det noen måte å få det til å ikke sprekke, typ microlit på veggene? Kan man kreve at de setter på det?

Spørsmålene er mange og jeg begynner å bli litt bekymret rundt hele prosjektet. Kanskje det finnes kloke mennesker her på forumet som kan hjelpe til med (1) Kommer dette til å holde? (2) Kan man gjøre noe sånn at det holder (3) Hvis dette ikke er fagmessig gjort, har jeg noen alternativer som forbruker her?

Jeg vil liksom ikke begynne å krangle med håndverkerne for mye allerede nå da det finnes strøm og overflater igjen å gjøre.
[bilde]

[bild]
[bild]
Takk

Det ser jo ut som en kløne har vært fremme. Kan absolutt ikke være en skikkelig snekker som har gjort det. Er resten like dårlig gjort?

Malere som kommer inn, setter opp strimler og deretter microlit, så det er vel det beste man kan gjøre om man ikke murer igjen. Takk alle for svar!

Så ødelagt som veggen rundt dørkarmen er, så kommer jo alt til å trenge sparkel før duk og maling. Nå vet jeg ikke hvilket rom vi er i, men tror som andre at det blir lettest/penest/billigst å sette et helt gipslag over veggen i alle fall om du vil ha noen form for finish.

A APG skrev:
Malere som kommer inn så bruker remser og deretter microlit så det er vel det beste man kan gjøre om man ikke murer igjen. Takk alle for svar!
Oki, da har du ingenting å bekymre deg for med andre ord :)

T topmount skrev:
Så ødelagt som veggen rundt dørkarmen er, så vil alt trenge sparkel før duk og maling. Nå vet jeg ikke hvilket rom vi er i, men tror som andre at det blir lettest/penest/billigst å sette et helt lag med gips over veggen i alle fall om du vil ha noen form for finish.
Feil. Letteste og billigste er nettopp bredsparkling og mikrolit. Peneste? Sluttresultatet vil se likt ut uansett om det bredsparkles eller plates med gips.

Mange hobby snekkere og malere her. Jobber selv som maler, og har vært i utallige mange eiendommer der døråpninger har blitt tettet igjen på denne måten. Både i ny tapping og back in the days. Så lenge det kommer en papirrems inn i skjøtene så sprekker det ikke. Å bruke døde materialer og droppe remse, det vil sprekke likevel.. Er det pussede vegger er armeringsduk å foretrekke om man vil unngå fremtidige sprekker litt her og der.

• Liker
Willie iv og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.