Et generelt spørsmål til de som faktisk kan:

Hvordan skal man håndtere vanlig byggemateriale som 45x45-rekker, spredt panel, salingslister osv. før monteringen? Dvs.:

• NÅR bør man kjøpe det, rett før bruk og skru det opp så raskt som mulig?
  • eller skal det ligge i miljøet det skal brukes i en stund og akklimatisere seg?
  • Hvis det skal ligge en stund, HVORDAN skal det ligge? Luftig, pakket, vertikalt, innspent?
  • Finnes det noen forskjell mellom ulike materialkvaliteter eller konstruksjoner? F.eks. mellom hvordan man gjør med møbler kontra veggkonstruksjoner.

Jeg synes jeg får svært ulike anbefalinger om dette, og ingen har egentlig noen grunn (som ikke er "jeg har alltid gjort det slik") til hvorfor de gjør som de gjør.

Det jeg opplever er imidlertid at tingene jeg har kjøpt slår seg uansett hva man gjør hvis man lar dem ligge inne en dag eller to. Og det spiller ingen rolle om det er byggemateriale, planhøvlet eller fingerskjøtet. Og man må skru sammen konstruksjonen under spenning, noe som føles litt så som så.

Bygg med materialet så fort som mulig. Om du må oppbevare det en stund, så sørg for å oppbevare det i spenn. Enten i pene stabler så vekten av de øvre spenner ned de nedre eller på noe mer avansert vis (spennbånd, tvinger manualer på toppen etc.). De øverste bjelkene som slår seg mest kan man bruke til kortlinger, så blir de likevel brukbare.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.