Det finnes ingen klare regler for dette med kortlinger, men de retningslinjene som finnes viser hvordan man kan tilgodeskrive seg lastfordelingen i sideveis retning av "skiver".

• Liker
scorp1on
  • Laddar…
Problemet med kortlinger er at det er nesten umulig å sette dem på plass på en hundre prosent måte. Kortlinger i kombinasjon med skruvlimt sponplate tror jeg tilfører ytterst lite. Derimot kan man jo bruke et stivere plate materiale som f.eks. 21 mm bjørkefinér med 15 lag (tror jeg). Så kan man sette en skruvlimt plate på undersiden også. Men det blir krabbete som min blekingske snekker alltid sa når han ikke ville utføre noe...

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Problemet med kortlingar er at det er nesten umulig å sette dem på plass på en hundre prosent måte. Kortlingar i kombinasjon med skrulimmet sponplate tror jeg tilfører ytterst lite. Derimot kan man jo bruke et stivere plate-materiale som f.eks. 21 mm bjørkefinér med 15 lag (tror jeg). Deretter kan man sette en skrulimmet plate på undersiden også. Men det blir krabbigt som min snikkar fra Blekinge alltid sa når han ikke ville utføre noe...
Trodde krabbigt var småländska. Det sprer seg vel, det funker til det meste. :rofl:

Selv kjenner jeg til det fra Blekinge siden en mannsalder og vel det. Ifølge Wikipedia er bruken konsentrert til kystområdene i sørøst. Det skal ha en marin bakgrunn. Men det er et veldig anvendelig ord.

I malmö brukes det for å beskrive noen som er muskuløs

Som Justus sier, gjør ikke kortlinger så mye sammenlignet med en skruvlimt plate tror jeg med hensyn til lastfordeling

Den skruvlimte platen gir jo både økt stivhet og økt lastfordeling mens kortlinger bare gir økt lastfordeling. Økt lastfordeling kan jo hjelpe mot svikt, men løser ikke problemet med at konstruksjonen er for svak for utbredt last uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.