Hei!

Har tenkt å bygge en enkel pergola ved hjelp av limtre som jeg skal male. Planlegger å bygge alt i dimensjonen 115x115 mm.

Hvor langt spenn kan jeg ha mellom vegg og søyle uten at "bjelken" bøyer seg så det "synes". Spenn fra vegg til tenkt søyle er 4,3 meter. (se bilde)

På bjelkene har jeg tenkt å legge ribber av 45x45 mm med cirka 30 cm avstand.

Takk på forhånd!

Med vennlig hilsen, Pelle

• Pergolaskisse ved sjøen med 4,3 m avstand fra vegg til stolpe. Altan og badestamp av tre, båt i vannet, hund på brygga.
Mikael_L
Har du ingen snølast å ta hensyn til så kan du ha skikkelig spenn uten problem.
Jeg fikser ikke å regne, men 4,5 meter kan jeg ikke tenke meg er noe problem.

Men hva er grunnen til at du vil kjøre med kvadratisk profil 115x155 på vannrette bjelker? Det blir jo ordentlig mer kraftig, stabilt og mer bæreevne, samt billigere hvis du kjører med f.eks. 45x170 regel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du ingen snølast å ta hensyn til så kan du ha ordentlig spenn uten problem.
Jeg klarer ikke å regne, men 4,5 meter kan jeg ikke tenke meg er noe problem

Men hva er grunnen til at du vil kjøre med kvadratisk profil 115x155 på vannrette bjelker? Det blir jo betydelig mer kraftig, stabilt og mer bærende, samt billigere om du kjører med for eksempel 45x170 regel.
Takk for svar. Det er mer et utseendespørsmål, liker den profilen. :)

Limtre 115x115 er det ikke en søyle og skal bare belastes stående? Limtre er såpass billig. 90x270 koster jo ingenting

K Knight skrev:
Limtre 115x115 er ikke det en søyle og skal bare være belastet stående? Limtre er såpass billig. 90x270 koster jo ingenting
Takk for svar. Liker som sagt den kvadratiske profilen mer.

Jeg kan ikke svare angående limträstolparna, men det vil ikke fungere å ha 45x45 oppå. Hvor langt skal det spennet bli? Du må nok minst opp til 45x95 avhengig av spennet.

Ok! Takk for innspill.

Det er jo ingen stor investering og belastningen er liten.

Jeg ville bare ha bygget, og hvis det henger ned, får man utbedre det da.

/ATW

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ok, takk for svar.

Mikael_L
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jeg kan ikke svare angående limtrestolpene, men det vil ikke fungere å ha 45x45 oppå. Hvor langt skal det spennet bli? Du må nok minst opp til 45x95 avhengig av spennet.
Ja hvilket spenn vil det være?
På bildet virker det å være kanskje 2-2,5 meter, nok klarer seg en 45x45 som bare bærer sin egen vekt det?

Derimot er det litt vanskelig å finne 45x45 regel i slik kvalitet at den ikke vrir og har seg.

Tenk på hvilken snø sone du er i. Påvirker beregningene og lett å overse.

LeffeA LeffeA skrev:
Tenk på hvilken snø sone du er i. Påvirker beregningene og lett å glemme.
Ok. Västervik.

Mikael_L
En pergola bærer vel ikke noe snø i det hele tatt? :thinking:
Det er jo ikke noe tak, bare ribber.

Mikael_L Mikael_L skrev:
En pergola bærer vel ingen snø i det hele tatt? :thinking:
Det er jo ikke noe tak, bare ribber.
Noen få flak fester seg nok.

Per Sandwall Per Sandwall skrev:
Ok. Västervik.
OK Västervik. Ikke så mye snø der.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.