Västervik har snøsonen 2,5 - 3.
Er det meningen at pergolaen skal bære snølast, må bærelinjen byttes ut fra 115x115 til typ stående 90x360. Jeg har ikke regnet nå heller. Men under 90x270 er jeg helt sikker på at det ikke fungerer, men gjetter at 90x325 eller 90x360 er hva man havner på.
Västervik har snøsone 2,5 - 3.
Er det tenkt at pergolaen skal bære snølast, så må bæreplanken byttes ut fra 115x115 til for eksempel stående 90x360. Jeg har ikke regnet nå heller. Men under 90x270 er jeg helt sikker på at det ikke fungerer, men gjetter at 90x325 eller 90x360 er hva man havner på.
Takk. Tror vi kan droppe snølasten da det bare er spredde ribber som tak.
Ja hvilket spenn blir det?
På bildet ser det ut til å være kanskje 2-2,5 meter, en 45x45 skulle vel klart å bære sin egen vekt i det?
Derimot er det litt vanskelig å finne 45x45 regel i en slik kvala at den ikke vrir og vender på seg.
En 45x45 med spennvidde på 2-2,5m kommer garantert til å holde, men etter et par år vil den som du skriver vridd seg og buke nedover så det "synes". Jeg har en i nabolaget som har bygd gjerde med liggende ribber av 45x45 og det ser ikke klokt ut nå noen år senere.
Det går helt utmerket å bruke 115x115 limtrebjelker horisontalt. Maks nedbøyning på grunn av egenvekt (7 kg/m) blir høyst 3 mm hvis spennvidden er 4,3 meter. Skal man anvende samme krav på 45x45 (C 24) ribbene, bør deres spennvidde ikke overstige 2,3 meter. Det kan bli veldig pent. Man må huske at alt treverk er ute og derfor har dårligere holdfasthetsegenskaper enn normalt. Nøttespørsmålet blir hvordan man lager et pent knutepunkt der tre 115x115 møtes!
Det går alldeles utmärkt att bruke 115x115 limtrestolper horisontalt. Maks nedbøyning på grunn av egenvekt (7 kg/m) blir høyst 3 mm om spennvidden er 4,3 meter. Skal man anvende samme krav på 45x45 (C 24) ribbene bør deres spennvidde ikke overstige 2,3 meter. Det kan bli veldig pent. Man må huske at alt virke er utendørs og derfor får dårligere holdfasthetsegenskaper enn normalt. Nøttespørsmålet blir hvordan man lager en pen knutepunkt der tre 115x115 møtes!
Er i gang med å starte et lignende prosjekt og lurer på hvordan det gikk for trådskaperen med dette prosjektet? Holdt du deg til opprinnelig plan og ble resultatet bra?