15.959 lest ·
45 svar
16k lest
45 svar
"Styrke" limtre 115x115?
Takk for raskt svar. Ser skikkelig fint ut! Kult at det ser ut til å holde.
/O
/O
Gammel tråd men stiller et spørsmål håper du ser og svarer om du kan. Jeg skal ta bort en vegg mellom to små rom for å gjøre et litt større. Veggen er ikke bærende men kan man bruke 115x115 limtre stolpe som limtredrager? 3,5 lang. Jeg vil bruke noe så liten som mulig og kan støtte.K Knight skrev:
Hei!Z Zoki_ skrev:
Om veggen ikke er bærende, hvorfor skal du da bruke en limtredrager?
Det er fordi jeg skal ha det bedre selv om jeg ikke vil se noe der. Nå når jeg tok bort gipsen på den ene siden, merket jeg at veggen gir litt etter, og spørsmålet er om det er fordi en av barnets senger har presset på den ene siden eller om det er noe annet. Veggen er bygget med 45x45 lekter og gips, så den kan ikke være bærende, dessuten går takgipsen hele veien inn til det andre rommet.Per Sandwall skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Men en 115 "balk" gjør nok verken fra eller til på den spennvidden.
H hempularen skrev:
Per jeg er amatør, forklar hva du mener med det er du snill. Vil du si at det ikke vil ha noen funksjon selv om jeg legger opp en slik limtre bjelke. Min svoger har en limtre bjelke liggende hjemme og jeg kan få den, den er 12 cm bred og over 30 cm høy og 4 m lang. Min tanke var å dele en bit av den på ca 15 cm høy (får minst tre 45 ribber limt på den høyden) kappe den til mitt behov på lengde som er 352 cm, spore opp i gipsen og sette inn den, deretter støtte med to 45x120 lektere på sidene. Er jeg helt på villspor? Hva ville du gjort, Per?H hempularen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Rent prinsipielt er det ingenting som hindrer at man bruker en limtrestolpe som bjelke. Limtrestolpen er tenkt som stolpe da den har et kvadratisk tverrsnitt, men ellers er det stort sett det samme. Som bjelke har derimot 115x115 veldig begrenset stivhet. Den kan sammenlignes med en 42x160 mm limtrebjelke. Med en spennvidde på 3,5 meter tåler den høyest ca 100 kg per meter. Det er ikke mye å komme med.
Hva ville du gjort i mitt sted? Jeg er bekymret, jeg har allerede fjernet en bærende vegg mellom kjøkken og stue (hadde ansatt selskap det ble H-bjelke)J justusandersson skrev:Rent prinsipielt er det ingenting som hindrer at man bruker en limtrestolpe som bjelke. Limtrestolpen er ment som stolpe da den har et kvadratisk tverrsnitt, men ellers er det stort sett det samme. Som bjelke har dog 115x115 meget begrenset stivhet. Den kan sammenlignes med en 42x160 mm limtredrager. Med en spennvidde på 3,5 meter tåler den høyest ca 100 kg per meter. Det er ikke mye å komme med.
Jeg snakket med en fyr på kommunen (byggesaksavdelingen) han sa til meg, den er ikke bærende men om du tar bort veggen og går opp på loftet og går, se om gulvet svikter noe. Jeg er bare ute etter å støtte så jeg ikke tenker på det når vi er noen stykker oppe.
Som jeg skrev, jeg har tilgang til en limtre bjelke som jeg delte på høyden til 15 cm høy (minst 3 ribber limt) og den er 12 cm bred. 352 cm lang. Jeg tenkte å spore i taket gipsen 12 cm på bredden, legge limtre bjelken ditt og støtte med 45x120 på sidene (sporer jeg også gipsen til disse) så har ikke vegg gipsen noe støtte under. Tenkte jeg kan skru ovenfor gipsen eller??
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mistenker du at veggen er bærende skal du også dimensjonere bjelken som om den er det. Det er ingen mening med å sette opp din kløvde bjelke, den er for klen. Du kan velge en ekstra bred limtrebjelke som ikke er så høy (dog høyere enn den du kløvde). Fortell om husets innemål, snøsonen og vis et bilde fra husets utside så skal du få en antydning om hva det handler om.
veggen er ikke bærende men for at jeg skal være trygg i tankene og for å slippe at gulvet gir etter når man er i andre etasje, så ville jeg gjøre som jeg sa. Vennligst si meg bare, kommer mitt eksempel med limtrebjelken til å gi dårligere støtte enn det jeg har nå? Det er en 45x45 og gips på hver side som holder nå. Om man skal bruke H stålbjelke, er det nok med den som er H100, tror den er 10 cm bred nesten 10 cm høy, jeg kan tenke meg maks H 120.J justusandersson skrev:Mistenker du at veggen er bærende, skal du også dimensjonere bjelken som om den er det. Det er ingen mening i å sette opp din klyvde bjelke, den er for svak. Du kan velge en ekstra bred limtrebjelke som ikke er så høy (dog høyere enn den du klyvde). Fortell om husets innemål, snøsone og vis et bilde fra husets utside så skal du få en antydning om hva det dreier seg om.
Joda, en 115x115 limtre, noen meter lang med støtte i hver ende holder betydelig mindre enn den eksisterende veggen.Z Zoki_ skrev:
For å fullt ut erstatte den eksisterende, antar jeg litt mellom tommelen og pekefingeren at du trenger en limtrebjelke på minst 220 i høyden.
Det er uten å regne. Men jeg har selv en limtre på 315x115 for å bære av 4,5 meter bredt av mellomgulvet midt i huset.
Din eneste oppgave nå er å finne ut om de to andre veggene på hver side også/i stedet bærer av, slik at den veggen du vil fjerne kan fjernes uten mer forsterkning. I så fall kan du droppe limtrestolpen din helt, eller sette den der hvis det føles bedre.
Eller så regner du ikke med noe støtte fra disse veggene og i stedet setter du inn en skikkelig limtrebjelke med mål noe i nærheten mellom 220 og 315 i høyde, alternativt en stålbjelke for å få en lavere profil.
Hvis jeg tolker din tegning rett burde minst én av veggene mellom sov/sov/sov/bad være bærende, jeg hadde til og med gjettet på den gulmarkerte du vil rive, ellers blir det lang spennvidde for etasjeskillet. Men dimensjonene på veggen virker snau for å være en bærende vegg, hvor tykke er de andre veggene?Z Zoki_ skrev:Hva ville du gjort i mitt sted? Jeg er bekymret, jeg har allerede fjernet en bærende vegg mellom kjøkken og stue (hadde hyret inn firma, det ble H-bjelke)
Jeg snakket med en fyr på kommunen (bygningsavdelingen) han sa til meg, den er ikke bærende men hvis du fjerner veggen og går opp på overetasjen og går, se om gulvet svikter noe. Jeg ønsker kun å støtte slik at jeg ikke tenker på det når vi er noen stykker på overetasjen.
Som jeg skrev har jeg tilgang til en limtrebjelke som jeg delte på høyden til 15 cm høy (minst 3 lameller limt sammen) og den er 12 cm bred. 352 cm lang. Jeg tenkte å frese i takgipset 12 cm på bredden, legge inn limtrebjelken og støtte med 45x120 på sidene (freser jeg også gipset til disse) så har ikke vegggipset noen støtte under. Tenkte jeg kan skru over gipset eller ??
Hva har du for grunn, har du kjeller, krypkjeller eller torpargrunn så kan du se hvilke vegger som er bærende i grunnmuren, da de bærende veggene må ha støtte under seg i grunnmuren.Z Zoki_ skrev:Hva ville du gjort i mitt sted? Jeg er bekymret, jeg har allerede fjernet en bærende vegg mellom kjøkken og stue (hadde ansatt firma, det ble H-bjelke). Jeg snakket med en fyr på kommunen (bygningsrådet) han sa til meg, den er ikke bærende men hvis du tar bort veggen og går opp på overetasjen og går rundt, se om gulvet svikter noe. Jeg er bare etter å støtte så jeg ikke tenker på det når vi er noen stykker i overetasjen. Som jeg skrev har jeg tilgang til en limtrebjelke som jeg delte på høyden til 15cm høy (minst 3 ribber limt) og den er 12cm bred. 352cm lang. Jeg tenkte å frese i takgipsen 12cm i bredden legge ditt limtreet og støtte med 45x120 på sidene (freser jeg også gipsen til disse) så har ikke vegg gipsen noen støtte under. Tenkte jeg kan skru over gipsen eller??



