Hei,
Vi har ergebjälklag i vårt nyinnkjøpte hus (vi har ikke tilgang ennå) og vil komme oss ned til krypkjelleren. Vi vil komme oss ned innenfra (vanskelig utenfra), er det mulig å lage et hull hvor som helst? Jeg har hørt at man i alle fall skal lage hullet i skjøten på ergen for ikke å kappe en hel plate. Men bør man forsterke på noen måte når man er gjennom? Og skal man lage det nær ytterveggen, ved bæreveggen eller midt på?
/Tim
Vi har ergebjälklag i vårt nyinnkjøpte hus (vi har ikke tilgang ennå) og vil komme oss ned til krypkjelleren. Vi vil komme oss ned innenfra (vanskelig utenfra), er det mulig å lage et hull hvor som helst? Jeg har hørt at man i alle fall skal lage hullet i skjøten på ergen for ikke å kappe en hel plate. Men bør man forsterke på noen måte når man er gjennom? Og skal man lage det nær ytterveggen, ved bæreveggen eller midt på?
/Tim
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville nok fraråde hulltaking i et ergebjelkelag. Det går ikke an å gjøre det uten å skade armeringen. Hulltaking utenfra er den eneste muligheten, og da helst etter konsultasjon med noen som er kunnskapsrik i konstruksjonsteknikk.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 938 innlegg
Jeg tror at bygningsingeniøren og hulltakeren gir to forskjellige svar på det spørsmålet...R rqx skrev:
Edit: kan man ikke lage et par små inspeksjonshull og se inn med kamera?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da må du lage hull utenfra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man kan ikke lage så store hull i dekker av armert betong uten å skade funksjonen. Dette er en selvfølge for alle som har utdanning i bygningskonstruksjon.
Takk for svaret! Har du noen formening om hvordan erge dekke pleier å være armert? Om man kan ta i en skjøt og komme mellom to armeringsjern? Eller er det tettere armert? Hva slags firma skal man kontakte for at de skal gjøre det og beregne?
Edit: om man lager et hull i skrven mellom to elementer kan man deretter lage en overdimensjonert forsterkning på det siden?
Og at der hullet skal være er det jo ingenting som skal bli båret? Det er i et garderobeskap. Gjør det noen forskjell?
Edit: om man lager et hull i skrven mellom to elementer kan man deretter lage en overdimensjonert forsterkning på det siden?
Og at der hullet skal være er det jo ingenting som skal bli båret? Det er i et garderobeskap. Gjør det noen forskjell?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 938 innlegg
Nå har jeg ingen erfaring med dekker i betong, så jeg "gubbegoogler" litt .. Jeg tror at armeringen ligger såpass tett at det ikke går an å lage et hull som man får ned en kropp i, uten å ødelegge armeringen ...
Betongen har jo mindre bra strekkfasthet, og det er jo det armeringen løser. Hvis man kutter armeringen skaper man problemer i hele det "elementet" ikke bare akkurat der hullet er. ...
Betongen har jo mindre bra strekkfasthet, og det er jo det armeringen løser. Hvis man kutter armeringen skaper man problemer i hele det "elementet" ikke bare akkurat der hullet er. ...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et erge dekke består av et system med betongbjelker på hvilket man deretter har plassert ferdige betongkassetter. Deretter har man lagt isolasjon og så støpt ytterligere betong oppå isolasjonen. Armeringen ligger ganske tett og setter man i gang med å sage kan man påføre store skader. Det finnes ingen enkel måte man kan lage en luke ned til krypkjelleren. Dan_Johanssons beskrivelse er riktig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Rent teoretisk kan man naturligvis bile opp overbetongen og få tilgang til å løfte opp en hel bjellagskasett. Da må man vite hvor bjelkene finnes som kasetten hviler på. Det kan dessuten bli et meget stort hull som kan havne hvor som helst uten hensyn til planløsningen og gi opphav til andrehandseffekter. Dessuten blir det nok ganske dyrt. Om du har tilgang til gode tegninger hvor også bjellagskonstruksjonen fremgår kan man se om det finnes fornuftige forutsetninger.