Mitt spørsmål til dere: Er det klokt eller dårlig tenkt av meg å sette en I-bjelke som er 150 mm høy og 4000 mm lang under de 3 sammenlimte bjelkene for å gjøre gulvet nærmest stumt? (se forklaring nedenfor)

Gulvet i et rom i vår overetasje gynger irriterende mye når man går på det. Forrige eier fjernet en vegg i første etasje og har satt inn en bjelke i form av 3 stk sammenlimte 45*195 bjelker i stedet for veggen. Min første tanke var at han må ha klart å få et mellomrom mellom åsene og bjelken siden det gynger så mye, men når jeg nå har revet gulvet for å legge inn gulvvarme, merker jeg at åsene faktisk ligger mot bjelken. Det "kjennes" som at 3 stk 45*195 som er kun 4000 mm lange burde være stivt for nærmest hvilken som helst last, men åpenbart er det ikke nok. :-(

Rommet er 7200 mm langt og 4000 mm bredt. Gulvåsene (50*200 mm) er altså 7200 mm (flere av dem er dog skjøtt på midten av rommet) og de 3 stk sammenlimte 45*195 er 4000 mm. Jeg vil helst unngå å fjerne bjelken, men i stedet bygge på med noe passende under den. Har fortsatt stor takhøyde på første etasje, så det gjør ingenting om det bygges nedover litt til.

Huset er gammelt (1932) og veldig skjevt etter at en av de forrige eierne jukset når kjellergrunnmuren skulle mures om på 70-tallet. Det vises delvis på bildene hvor mye gulvåsene må bygges på for å få gulvet rett. Det skiller ca 150 mm på 4 meter!

Tar imot deres kloke synspunkter og funderinger med takk! :-)

• Bild av golvbjelker og støttestruktur, med treverk og isolasjonsmateriale mellom bjelkene, i et pågående renoveringsprosjekt.
Finnes det noen kortlinger satt i mellomgulvet? Du kanskje kunne begynne med å prøve å sette avvekslinger ved bjelken, kanskje på hver side og så lenger bort. 7 meter høres langt ut for et ustøttet innvendig tak med bare 190 bjelke. Jeg er ikke så overrasket over at det svikter...

MVH
/Ove

Takk for svaret!

Da jeg kan få en I-bjelke på 150 mm høyde gratis, så tenkte jeg å sette den under de 3 sammenlimte 45*195-bjelkene. Men for å ytterligere forsterke, så tenkte jeg å sette opp 2 stk til bjelker der jeg har limt sammen 2 stk 45*220 mm bjelker. (Se vedlagte bilde). Gjetter at det er sterkere enn kortlinger? Gjør jeg en feil om jeg gjør det slik, eller er dette en god løsning?

• Underkonstruksjon av tak, med I-bjelke på 150 mm og to 45x220 mm bjelker montert under tre sammenlimte 45x195 mm bjelker for forsterkning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.