Bor i enetasjes villa med kjeller. Bergvarmen men ettrørsystem der vannet går i utenpåliggende gummirør fra byggeåret 1968.
Har aldri lekket, Må det byttes snart eller kan det holde et antall år til?
Makan krever bytte pga risiko for lekkasje og vannskade. Jeg mener at det er større risiko med strømmen fra byggeåret og dreneringen fra byggeåret.
Hvilke prioriteringer bør gjøres?

Gummislange?`

Kan du ta et bilde?

A Aleph skrev:
Bor i enebolig med kjeller. Bergvarmen men ett-rørsystem der vannet går i utenpåliggende gummirør fra byggeåret 1968
Er det svarte stripete gummislanger som er slappe, og mange

Strøm er ikke noe problem, bare basert på alder. Ledninger fra den tiden er ofte i nesten ny tilstand fortsatt. Man gikk over til Pvc isolasjon på 50-tallet (unntatt visse kaneltyper for utvendig installasjon).
Så kan det selvfølgelig finnes stikkontakter og annet som er skadet eller slitt ut gjennom årene. Men alderen som sådan er ikke noe problem.

Er det virkelig gummi i ledningene for radiatorvann? Har ikke hørt om det. Derimot kom det PEX ledninger omtrent da. Hvis det er slike, kan de være helt greie i dag. PEX er det materialet man bruker mest for rør i dag.

tommib
El fra 1968 er sjelden et problem, bortsett fra gamle løse stikkontakter, evt med grunne brønner. Disse kan man enkelt bytte selv. Det kan være problemer i installasjonen på grunn av tidligere dårlige jobber, men dette kan normalt fikses uten at alt trenger å byttes.

Gummirør høres veldig merkelig ut i en varmeinstallasjon. Det er ikke sånn at det er prisolrør? Disse har et plastlag utenpå et kobberrør.

Bilde?

Dreneringen utbedrer man hvis det er problemer, eller muligens før man gjennomfører større hageprosjekter som er kjedelige å måtte gjøre om.

Velkommen til forumet!

Rørtilkoblinger til en radiator mot en lys vegg, gulv i treverk.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
tommib
W...T...F...

Det der har jeg aldri sett før. Ser forsåvidt pent ut men hvorfor?

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Det er rent gummirør av grov kaliber. Fyren som bygde huset i 1968 var gnien og kjøpte gummislange. Men smuldrer ikke opp om man tar på det. Virker solide.

Jeg oppfattet det som gulvvarme, men ikke
Troligvis noen som installerte vannvarme selv "" Hempul "" Disse slangene bør nok byttes mot kobberrør

Ja det der har aldri vært fagmessig. Bør nok byttes snarest.

Slangeklemme i en fast rørkobling..

Nesten så vi burde en "verste VVS-kobling" tråd akkurat som "verste el-koblingen"

Så gammel gummislange, den kan jo gå rett av for minste smell.

Nja bytte direkte er nok ikke så akutt, det er maks 1,5 bar der, forskjell om det var tappvann med 5-7 bar

Staffans2000
Aldri sett!
Men viser de ingen tegn på å sprekke og de er myke og fine, ville jeg ikke skynde meg med en utskifting. Hold dem bare under oppsikt. Fremfor alt ved tilkoblingene.
Tydeligvis hadde husbyggeren tilgang til slange av god kvalitet og lav pris:).

Staffan

tommib
Jeg ville definitivt planlegge for en snarlig utskifting. Det er betydelig viktigere å ordne det der enn strømmen (med mindre det er direkte livsfare med eksponerte spenningssatte ledere da).

Den raske nødløsningen er å erstatte gummislangene med PEX-rør rett av, men når du uansett skal gjøre om, ville jeg nok planlagt for noe mer ordentlig. Dette med utskifting rett av kan muligens være en plan ved akutt lekkasje. Begynn å kartlegge systemet allerede nå og se hvordan du skal sektionere det dersom det svikter.

Ok. interessant.

Men jeg er enig med noen ovenfor. Om slangen ser ok ut så er det sikkert ingen fare. Det er antagelig trykkslange som er brukt og den er jo laget for betydelig høyere trykk.

Nå har kona bestemt at systemet skal byttes
men skal man nøye seg med å beholde ett-rørsystemet og beholde gamle elementene eller vinner man på det betydelig dyrere alternativet med to rørsystem og bytte også elementene?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.