Hei.

Vi har nettopp bygget en vinterhage på ca 21m2. Det som gjenstår å gjøre er å legge fliser på gulvet. Vi har støpt en plate som vinterhagen er bygget på. Vi valgte å ikke legge gulvvarme i platen fordi vi følte at vi ikke hadde behov for det.

Imidlertid har nå ønskene endret seg, noe som gjør at vi trenger hjelp til å finne ut hva vi har for alternativer. Det er ca 17-18mm mellom platen og øvre kant på skinnene til dørene.

Er det mulig å legge inn elektrisk gulvvarme og deretter fliser uten å gå over denne kanten? Eller er det bare å legge ned ønsket igjen.

Vennlig hilsen
Linus
 
  • En linjal viser avstanden fra gulvet til toppen av dørskinnen, måler ca. 17-18 mm.
Anbefalt høyde på avrettingsmasse når man skal ha elektrisk gulvvarme er 15mm.
Deretter kommer fix og klinker.
Så nei, det fungerer ikke.
 
Om dere legger T2 Quicknet som bygger 3mm så kan man legge fliser direkte på den, den trenger altså ikke å sparkles inn. Da vil dere klare byggehøyden med god margin. Kostnadsmessig sparer dere også arbeidet med flytsparkling. Derimot blir trolig flisleggingen mer besværlig, men varmekabelen er godkjent for det.
 
Legg V-kabelen og sparkel jevnt eller flyt og dra ut så det ligger jevnt med V-kabelen, det bygger ikke mer enn kabelen, men det blir mye lettere å legge fliser da, på jevnt underlag.
 
Problemet er at det blir for tynt med 3mm sparkel.
 
J Johan456 skrev:
Problemet er at det blir for tynt med 3mm sparkel.
Hvorfor?
 
Det er en støpt plate på mark, kan vel uansett ikke være noen problemer med et tynt sparkellag? Det er jo ikke slik at det trenger å være selvbærende.
 
Det kan gå, men det er ikke i henhold til produsentens anvisninger å sparkle så tynt. Det ligger også en varmekabel med et rutenett så sparkelen får ikke feste over hele overflaten. Risikoen er at det ikke fester ordentlig og på sikt sprekker. Dere som sier noe annet, har dere noen erfaring eller går dere på følelse?
 
Et rutenett, det er jo hull i det og ev sparkel/flyt biter i hullene som finnes i nettet, i forhold til cm2 så er det mye som fester, ser ingen problemer med det, Angående noen produsenters info om minste dybde er for at varmen skal spre seg, og ikke gulvet skal bli varmerandete om en V-kabel ligger grunt
 
J Johan456 skrev:
Det kan gå, men det är ikke ifølge produsentens anvisninger å sparkle så tynt.
Det avhenger vel av produsenten? Du kan vel ikke henvise til en spesifikk anvisning og hevde at de er allmengyldige? Men så klart at TS får lete rundt til hen finner et produkt som fungerer .
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.