29.480 lest ·
30 svar
29k lest
30 svar
Gulvvarme i Glispanel eller Sporet sponplate
Medlem
· västra göteland
· 6 innlegg
Syntes jeg også, men konstruksjonsprinsipp fant jeg på Uponors hjemmeside, og Uponor regnet ut sløyfer osv. ut fra den prinsippen.
Skal bygge nytt igjen nå, og tenker å bruke sporede sponplater.
Skal bygge nytt igjen nå, og tenker å bruke sporede sponplater.
Jeg innser at jeg var litt uklar... Jeg har altså lagt 22mm gulvspon på bjelkene, deretter saget jeg remser av 19mm sponplate som skruelimtes og ble lagt som glispanel. Deretter plater, slange gulvgips som skruelimtes deretter dampsperre og parkett.
Nei, gulvet trekker ikke til seg fuktighet, man har plast for at gulvets over- og underside i størst mulig grad skal leve i samme miljø og dermed redusere risikoen for at gulvet blir skjevt. Det handler altså om at det skal være LIKE fuktig overalt, ikke mindre fuktig...HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.627 innlegg
Da får du nok ringe Uponor og spørreMathiasS skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.627 innlegg
Da kan du ringe dit ogsåMathiasS skrev:
Det blir kondens og den kondensen påvirker parkettgulvet. Vi brukte en foam som var plastet på den ene siden. Smidig da man har alt i ett.
Sist redigert:
Jeg har snakket med begge og fått andre mer fornuftige svar. OM det faktisk skulle være slik at det dannes kondens som du sier, ville det være en katastrofe å legge inn en plast. Hvor tror du vannet tar veien da? Skjeve gulv er det siste man trenger å bekymre seg for i den situasjonen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.627 innlegg
Ja, nå er det ikke lekkasje vi snakker omMathiasS skrev:
Det er platene som fordeler varmen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.627 innlegg
Du skrev:MathiasS skrev:
Jeg har snakket med begge og fått andre rimeligere svar. OM det faktisk skulle være slik at det dannes kondens som du sier, ville det være en katastrofe å legge inn en plast. Hvor tror du vannet tar veien da? Krokete gulv er det siste man trenger å bekymre seg for i den situasjonen.
Hei!P Mattiaz skrev:
Det er en stund siden du skrev dette nå, men siden jeg tenkte å gjøre nøyaktig det samme, lurer jeg på hvordan det har fungert for deg?
Husker du hvilken tykkelse på slangen du hadde?