Hei

Jeg holder på å bygge et nytt hus og har blitt helt forvirret når det gjelder gulvvarmen på min overetasje. Jeg har gjennom min rørlegger kjøpt plater for legging i åpent panel. Jeg har tenkt å legge et parkettgulv på 14 mm.

Nå til mitt problem, noen hevder at man kan legge gulv på det åpne panelet direkte, noen sier at man absolutt må ha en gips- eller sponplate over, noen sier at man skal ha en plate under det åpne panelet.

Min snekker har aldri lagt åpent panel i et gulv for gulvvarme og spør derfor meg om jeg kan finne ut av hvordan vi skal gjøre det.

Termeco som har solgt gulvvarmen sier at om man legger gulvvarmen direkte på det åpne panelet så må gulvleverandøren og min snekker gjøre en gulvberegning?? Snekkeren visste ikke hva en gulvberegning var.

Gulvleverandøren sa at det er opp til gulvvarmeleverandøren å bestemme hva som kreves over gulvvarmen for at gulvet skal bli bra.

Personlig synes jeg det burde kreves en tynnere plate over det åpne panelet for å få bærighet og jevnhet for å legge gulvet.

Noen som har noen tips til hvordan jeg går videre? Eller skal man rett og slett gå over til frest sponplate?

Tror ikke 14 mm parkett er nok, sjekk virkelig om den kan legges på spikerslag. Et godt alternativ er å legge gulvspon 22mm oppå spikerslag og gulvvarme, da kan du legge hvilket gulv du vil senere.

Om du har plass (byggehøyde) så er det jo enkelt med sporad plate, jeg har lagt både sponplate og isopor med spor for slangen.
I begge tilfellene la jeg så laminatgulv direkte på platene.

Når jeg (uten gulvvarme) har lagt gulv uten gulvspon osv. har det vært minst 22 mm tykt, 14 mm på glissen høres ut som en ganske svak konstruksjon i mine ører.
Rent varmemessig fungerer det nok derimot om bare gulvet tåler gulvvarme.

• Liker
Nypan19
  • Laddar…
Hei. Jeg la tynt panel med plater og tenkte legge 14 mm parkett direkte mot det, men det viste seg at platen knirket ganske mye når den beveget seg opp og ned. Så jeg la gulvgips oppå for å holde alt på plass. Ble ganske mye skruing og tegne linjer der rørene lå. Godt man hadde skaffet en skruautomat. Gulvet ble i alle fall helt stivt og ingen knirking, men gulvgipsen kostet litt, men det var verdt det. Så mitt råd blir å legge noe materiale oppå for både bæreevnen og evt. lyd.

gles, plate, slange, 22mm spon, skum, parkett

Som allerede skrevet ovenfor, sjekk med produsenten av gulvet hva de anbefaler. I mitt tilfelle var det gles 28x120mm.

Å legge sponplate oppå slyngene synes jeg er direkte uegnet fra et varmeledning-synspunkt.

Ellers kan man gjøre litt hva som helst.

Jeg hadde for eksempel problemer med svikt i gulvet og la derfor kryssfiner UNDER glesen, som jeg deretter limte og skrudde fast. Det ble utrolig stivt og har dessuten fordelen at musene ikke kommer til slyngene.

Knirk fra en eller to plater hadde jeg i begynnelsen, men det forsvant etter en stund når gulvet hadde lagt seg til.

Enig i at det føles merkelig å legge 22 mm spon oppå. Så skal det vel være aldringsbestandig plast før man legger foam eller lumppapp.

jeg har et bef. spongulv i mitt mellomdekke og på dette har jeg skrudd gles 21 mm og deretter legge; plater, slange, foam og til slutt 27 mm furugulv...

Har nok bestemt meg nå..

Parkett 14mm
Lummpapp
Plast
Skive 13mm gips eller spon (skrues)
Glespanel 22x95 med 2mm mellomrom (tre gles mellom hver slange dvs slangen cc300)
Mellombjelkelag 220x45 cc600

For badet bytter jeg skiven til 22mm spon samt at mellombjelkelaget er cc300

Bør jeg ha 13mm spon eller 13mm gips under parketten? Skal jeg bruke lim eller fix? Eller bare skru?

Sist redigert:
  • Liker
Abbe W
  • Laddar…
bjojo78,

Skal akkurat som deg legge gulvvarme i et mellomgulv. Lurer på hvorfor man har plast mellom lummpappen og platen? Jeg har vurdert plast men samtidig redd for at den eventuelle fukt som havner i mellomgulvene (dvs fra etasjen under i prinsippet) blir innestengt og ikke kan luftes ut. Men har ingen anelse om jeg tenker riktig.

• Liker
catherineb
  • Laddar…
Gulvprodusenten vil ha plast for å garantere at over- og underside på gulvet har samme fuktighet.

Forstår ikke at så mange legger foam eller skum som noen skriver mellom gulvvarmeslyngene og parketten. Foam isolerer jo og forverrer dermed varmeledningen opp gjennom gulvet og ut i rommet.

Det jeg har hørt og lest er at mellom slyngenes plate og parketten er det kun papp og ev. plast (om det ikke finnes lenger ned i konstruksjonen) som gjelder, ellers blir gulvvarmefunksjonen dårligere.

TS om du legger gles for å så legge platene med sløyfen i så holder det med lumppapp og deretter parkett 14-15 mm på tvers av glesen. Du har en folie over gipstaket på undervåningen som er tilstrekkelig tett så ingen plast under parketten på øv.

22mm spon over og deretter 14mm parkett er jo å fjerne gulvvarmen nesten. Vil man ha varmt og godt om føttene så hopp over sponet. Det beste er jo sporede plater og parkett på det.

Jeg la 22x95 på 600cc bjelkelag, varmeplate og 20mm rør, deretter 22mm sponplate limt og skrudd, deretter 15mm parkett (180x1800 ask plank). Ingen plast, bare skum.
Det ble ikke bra. Gulvvarmen var veldig treg. Må ha ganske høy temperatur på vannet for at det skal føles noe. Så begynte gulvet å sprekke og bule på grunn av fuktforskjell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.