Hei

Har tatt hjem 22x600x2400 gulvsponplater og nå slo det meg at disse kan legges i to retninger, langs bjelkene eller på tvers. Hva pleier man å gjøre? Så også i byggevarehandelen at det fantes "gulvspongegga" som skulle brukes i stedet for trelim for å redusere knirk. Er det noe å satse på eller er det et produkt som bare er utviklet for å finne enda en måte å tjene penger på.

/Pär

Legges på tvers av bjelkene for beste holdbarhet...sjekk leverandørenes nettsider for leggeinstruksjoner. (Jeg la ved en feiltakelse sponplater langs med bjelkene i vår bod..og det fungerer så langt..men det er ikke riktig:-))

Lim er primært for å øke stivheten og styrken i bjelkelaget..unngår knirk får du på kjøpet.

Ola78
Det finnes produsenter som har gulvsponplater som er godkjent for løpende skjøting, altså at man kan skjøte mellom bjelkene. På den måten får man mindre spill. Er vel kanskje mest interessant hvis man har andre avstander enn c/c 60. For øvrig stemmer det Forbo skriver, legg dem på tvers av bjelkelaget, vanlig trelim duger godt, finnes ingen grunn til å kjøpe noe annet. Har gjort så og ikke hørt noe knirk ennå.

Sist redigert:
Takk!
Jeg som tenkte at sponplatene bare skulle legges ut med litt lim imellom... men det er visst mer komplisert enn som så.
Manualen om hvordan man legger sponplater (fra den lev. jeg har, svensk lenger ned i dokumentet)
/Pär

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.