Hei alle sammen.

Jeg har et 1,5-etasjes-hus, hvor veggene i annen etasje er litt innsvingt sammenlignet med veggene i første etasje. Så det blir en slags katteloft over en del av første etasje som nå er helt åpen. Det ligger altså isolasjon på innergipstaket som eneste "beskyttelse". Jeg tenkte å legge gulvspon her oppe for å "tette inn" det litt mer, gjøre det mer muse-sikkert før vinteren. Jeg vurderer også å sette opp en form for board mellom bjelkene for å få det helt tett. Mitt mål er at det skal bli muse-sikkert, men jeg tenker også at det vil bli vindtett.

Åpen del av yttervegg med synlige trebjelker og tak. Mørkt trepanel dekker huset, og en hvit dreneringsrenne er synlig på venstre side. Treverkonstruksjon med uferdig kattvind. Isolasjon mellom bjelkene, synlig kabel og metallremse. Overheadtak i trepanel. Isolasjon i en loftsstruktur med synlige trebjelker; formet for å tettes og planlegges for gulvplater og vindtetting. Isolasjon mellom trebjelker med en metallstropp over, nær en svart vegg.

Mitt spørsmål er: Er det dumt? Trenger et etasjeskiller å kunne puste? Det er helt stengt på den andre siden av huset av andre årsaker, så dette er den eneste åpningen som er igjen.

Så lurer jeg på, som dere kan se på bildene ligger isolasjonen ca. 45 mm under toppen på bjelkelaget, så jeg tenkte å legge 45 mm plater før jeg legger på gulvsponene. Er det bra eller dårlig? SKAL det være et lite luftlag mellom isolasjonen og gulvsponene?

Til slutt lurer jeg på hva metallstripen på det siste bildet er til for? Kan jeg fjerne den? Den er i veien for å legge gulvspon helt ut.

Isolasjon og treverk med en metallremse festet over en bjelke i et loftsrom, med utsikt til et område utenfor.

Takk på forhånd!

A Andy1000 skrev:
Mitt spørsmål er: Er det dumt?
Nei, det er helt riktig tenkt. Gnager må holdes ute.

A Andy1000 skrev:
Trenger et mellomdekke kunne puste?
Nei. Dog kan det "puste" med de løsningene du tenker å bruke.

A Andy1000 skrev:
SKAL det finnes et lite luftlag mellom isoleringen og gulvplatene?
Nei.

Vil du gjøre det maksimalt gnagersikkert så sett listvirke, (= alt mulig smått restvirke som man har tilgjengelig som f.eks. 45/50x45/50 trekantlist, 21x45/70/95, 28x70 (kan kløyves), strimler av asfaboard eller plyfa etc.), i alle kanter og hjørner rundt, samt unngå å skade platene da det er innbydende inngangsmuligheter lett å gnage opp for gnagerne. Nøye listtetting + tetting minimerer kaldtrekk også.

Takk for tipsene! Hva bra, for det var akkurat så jeg gjorde det 😅

Skal sette tec-7 i alle skjøtene også for å virkelig tette opp de små hullene mellom board og reglar også tenkte jeg som avsluttende del, har bare ikke blitt ferdig med det enda.

A Andy1000 skrev:
Skal sette tec-7 i alle skjøtene også
🤔 Det er ikke å anbefale. All form for gugg er et helvete når en selv eller neste eier må rive i det. Vanlig hederlig drev er mye bedre. Lindrev eller drevremsor fra noen fiberisolasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.