Hvordan går man frem når man har en avrundet overflate som man skal feste en gulvsokkel mot? Finnes det myke, bøybare sokler eller bruker man bare svart magi?

• En trapp med rundet hjørne og hvit golvsokkel installert, over et parkettgulv.
Kan du ikke hoppe over den runde delen og lage den i samme form som trinnet?

Man kan gjøre så men det er ikke rett! :) Spøk til side så gir det meg en masse merarbeid, spesielt når gulvet nå allerede er lagt. Takk allikevel for et bra tips som jeg ikke i det hele tatt hadde tenkt på.

Stikksag og overfres med riktig profil? :D

Blir kanskje litt mer arbeid, men det er vel det som er gøy.

Kle det nederste trinnet med samme teppe som de andre, trekk en fugestreng mot gulvet, men det er vel altfor enkelt.....

Har samme runding ved nederste trinn som deg, og jeg har ingen sokkel mot den. Men jeg har også første trinn rundet, din ser veldig merkelig ut :(

P
Det enkleste er nok å kjøpe en bøybar gulvsokkel av plast.

Ellers kan du prøve å sage spor i baksiden av en tresokkel og bøye den, eller dampe en liste/kvartsstav og bøye den til riktig radius. Jeg har derimot ingen anelse om hvor trange radier du kan få til med ovennevnte metoder, men det har blitt skrevet om dette her på forumet, så søk og du skal finne.

Kährs har en flexilist i tre, og jeg vet at den finnes i eik, andre treslag vet jeg ikke om det finnes. Den er ganske nøytral i både form og farge og er ganske lett å arbeide med. Jeg har selv bøyd den rundt en vegg med en radius på litt over 20 centimeter.

Det eneste du trenger å gjøre er å legge den i bløt i medfølgende plastpose i ca et døgn og deretter bøye den langs veggen og fikse den til den har tørket... veldig lett! Den er riktignok ganske dyr, men jeg syntes det var verdt det.

/Per

takk alle for svar. Får se hvordan jeg skal løse det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.