Jeg bygde ut huset for tre år siden og alt gikk bra, og jeg er fornøyd med jobben min bortsett fra gulvet. Gulvet er ikke stumt, det rister litt når noen løper. Jeg bygde med 220x45 bjelker 60 cc altså deretter sponplater og parkettgulv. Og det er et 4 m bredt og 7,5 m langt rom, uten støtte under, utvidelsen står på krypkjeller. Så å bygge et midtstøtte blir for komplisert fordi det er 7,5 m langt, samt hvis man legger pilarer midt i krypkjelleren så tenkte jeg på om det skulle jorden bevege seg kan det bli synkende eller stigende på midtstøtte så gulvet blir ikke helt rett og jevnt, så det vil jeg helst unngå. Så hvordan synes dere jeg skal gjøre det? Rive ut gamle bjelker og bytte ut. Legge inn samme 220x45 men i 30 cc eller er det bedre med limtrebjelker? Hvor langt cc holder det med limtrebjelker hvis jeg tar 225x45 limtrebjelker? Eller hva har dere for ideer?

Jeg har også tenkt å kjøpe peis til rommet hvis det skal ha noe betydning for hva jeg skal gjøre.

Takknemlig for alle forslag/ideer/forklaringer.

Åsa Lund
Kommer spontant til å tenke på om det finnes en slags støtte å sette under bjelkene dine? Kan justeres etter hvert.

ingen som vil svare på mitt spørsmål? :/

Fremfor alt før så pleide man jo å krysskalve (tror jeg det kalles) for å øke stabiliteten.

Det er altså ganske spinkle lekter som monteres diagonalt mellom bjelkene. Altså en monteres i overkant på ene bjelken diagonalt ned til underkanten på neste bjelke, og så en til motsatt vei.

jeg hadde ikke tenkt å bygge til noe uten å endre om gulvet helt. så derfor spørsmålet om limtre eller ikke

men det blir jo mer jobb å gjøre slik. bedre å bytte ut bjelker, limtre men hvor lang cc eller vanlig bjelker igjen men cc30 eller hva?

Støtteregel/bjelke under på midten.. Og noen justerbare stempler som holder opp støtten.. stående på noe fast..? Bare spåner litt.. (Altså om du kan komme deg inn i krypkjelleren og det er plass)

..føles jo trist om du skal måtte rive opp gulvet igjen, når det nesten er helt nytt!

Men jeg forstår deg, har samme problem her.. skal rive opp kjøkkengulvet her i nær fremtid.. (Kjøleskapene angriper når man går forbi)

Lykke til!
Med vennlig hilsen, Sandra

• Liker
johel572 og 1 annen
  • Laddar…
Krysskolvning kan nok gi minst like bra effekt som å gå over til limtre. Og det kanskje går å løse nedenfra uten å bryte opp gulvet.

OM du går over til limtre eller cc30, så kan det nok være riktig å iallfall krysskolve også.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Synes som Snigla, støtt opp nedenfra i krypkjelleren, må være klart lettest. EN lang regel på tvers av gulvbjelkene.

Hvordan ser bakken ut i krypkjelleren? Støp noen fundamenter og sett justerbare stempler hvis du er bekymret for at det beveger seg.

Har ingen mulighet til å gå inn i krypkjelleren. Og gulvet har sunket litt på midten, så derfor tenkte jeg å fjerne bjelkene og sette inn nye. Men hvis jeg skal sette en støttebjelke med justerbare stempler, kan jeg likevel ikke gå inn i krypkjelleren og justere. Finnes jo ingen vei inn.

"sunken i midten" høres rart ut. Det burde det ikke gjøre med den dimensjoneringen.

Jo det har sunket kanskje typ 1-2 cm. Et skap ca 2 m høyt som står ved veggen heller litt.. Derfor tenkte jeg om det var bedre å bytte ut bjelker til limtre cc60. Er det bra så uten støtte regel eller krysskolve?

Sjekk med en konstruktør hva du trenger ut fra dine forutsetninger.

En rask sjekk på tretabellen gir følgende.

Et fag med C24 45*220 MAKS 3,5m
Et fag med Limträ 42*315 til 5m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.