2.699 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
gulvmaterial på andre etasje -fuktspørsmål!
Holder på å innrede loftet i et meget gammelt hus. Konstruksjonen er helt diffusjonsåpen i dag, både nedover og oppover (loftet er i dag helt uisolert). Huset har vegger av leirstein og trebjelkelag samt krypkjeller. Fuktforholdene i krypkjelleren er ikke helt ideelle (skal ses over etter hvert), så i første etasje har jeg bare tregulv uten lakk eller noe, noe som fungerer bra med tanke på fukt.
Når jeg nå skal innrede loftet, tenker jeg å bruke en "vanlig" metode med mineralull og fuktsperre. Gulvet på loftet består i dag av et svakt tregulv som må forsterkes. Jeg har tilfeldigvis tilgang til en betydelig mengde 15 mm form-plywood og vurderer nå å legge form-plywood som forsterkning over hele loftsgulvet, og deretter legge et enklere tynt tregulv oppå, noe som burde fungere bra med tanke på holdbarhet.
MEN spørsmålet er hva som skjer med fukten? Form-plywooden er jo tett, så etasjegulvet (les første etasjes tak) får et tett sjikt. Begge rommene er jo tenkt å være oppvarmet og noen direkte isolering finnes ikke i bjelkelaget, bare litt sand og kalk.
Hva tror dere?
Når jeg nå skal innrede loftet, tenker jeg å bruke en "vanlig" metode med mineralull og fuktsperre. Gulvet på loftet består i dag av et svakt tregulv som må forsterkes. Jeg har tilfeldigvis tilgang til en betydelig mengde 15 mm form-plywood og vurderer nå å legge form-plywood som forsterkning over hele loftsgulvet, og deretter legge et enklere tynt tregulv oppå, noe som burde fungere bra med tanke på holdbarhet.
MEN spørsmålet er hva som skjer med fukten? Form-plywooden er jo tett, så etasjegulvet (les første etasjes tak) får et tett sjikt. Begge rommene er jo tenkt å være oppvarmet og noen direkte isolering finnes ikke i bjelkelaget, bare litt sand og kalk.
Hva tror dere?
Om du skal ha en trapp opp til andre etasje, så tar den fuktige luften den veien. DVS. pga.
trappesjakten får du en god ventilasjon mellom etasjene, så sant huset ditt ikke er stoooort.
Alternativt kan det være et bra sted for "sluttlagring" av svigermor, dersom du ikke har noe kjellerhvelv egnet for muring. i så fall trengs sannsynligvis et "luftigere" bjelkelag da forbindelsen mellom etasjene kun er av midlertidig karakter.
Vennlige hilsener: Edgar Allen Poe
trappesjakten får du en god ventilasjon mellom etasjene, så sant huset ditt ikke er stoooort.
Alternativt kan det være et bra sted for "sluttlagring" av svigermor, dersom du ikke har noe kjellerhvelv egnet for muring. i så fall trengs sannsynligvis et "luftigere" bjelkelag da forbindelsen mellom etasjene kun er av midlertidig karakter.
Vennlige hilsener: Edgar Allen Poe
Hm, jeg forstår nok ikke hva du mener med sluttlagringen....?
Jeg har en trapp, men det er et meget lite "sjakt" da trappen er av hønsestige-type
. Huset er meget gammelt og består av små rom, dvs det er ikke akkurat fri luftveksling på bv. Jeg er bekymret for at fuktig luft stiger opp i mellombjelkelaget og så blir stående rett under formfineren før loftsgulvet...?
Jeg har en trapp, men det er et meget lite "sjakt" da trappen er av hønsestige-type
Varm luft stiger den letteste veien, dvs opp trappen til andre etasje. Da etasjeskilleren ikke har en kald side, dannes ingen kondens.
Jeg hadde med god samvittighet brukt platene.
Hadde det vært en yttervegg derimot, hadde det vært en uhensiktsmessig metode.
Vennlig hilsen: Staffan
Jeg hadde med god samvittighet brukt platene.
Hadde det vært en yttervegg derimot, hadde det vært en uhensiktsmessig metode.
Vennlig hilsen: Staffan
Jo. Om du hadde tenkt å plassere svigermor eller lignende, oppe på loftet ville trappen bare vært åpen midlertidig.Ilam skrev:
Ved en slik løsning, uten forbindelse mellom etasjene. Er en luftigere konstruksjon å foretrekke.
Vennlige hilsener: Staffan
Klikk her for å svare