Hvordan får man best til overgangen mellom dørkarmen og gulvlisten når man har brystpanel (ja, jeg vet at karmen sitter opp ned, det er bare et eksempel...)?

Dørkarm nær gulvliste med trepanel, viser overgang mellom karm, list og tykk brystpanel med ubehandlet utseende. Hull synlig i panelet.

Det er original-panelet jeg har satt tilbake og det er ganske tykt - Nærmere en tomme. Om jeg legger karmen utenpå brystpanelet må jeg legge til nesten en tomme på den øvre halvdelen av døren og det kanskje ser merkelig ut? Men setter jeg karmen direkte på veggen så havner gulvsokkelen en tomme lenger ut i stedet...

Hvordan gjør man det?

Kanskje en mellomvei og legge til karmen en cm så den havner litt utenfor panelet og skråskjære gulvsokkelen i enden?

surris
Stikker panelet utenfor karmen? Om det ikke gjør det, hadde jeg nok satt det flatt mot karmen og panelet, deretter sokkelen utenpå panelet og så laget en egen skurekloss som passer formålet med den differansen du har. Men vet ikke om det er en pen løsning heller, man vil gjerne sjekke og "prøve" for å se om det ser greit ut.

Du kan jo gjøre som du nevner også, men samme der usikker om det er en pen løsning.

Ja, både panelen og listverket sitter på 'veggnivå'. Så er panelet ganske tykt, så med dagens standardlister vil forkanten på panelet (og dermed baksiden på gulvsokkelen) havne ca. 5 mm utenfor listverket.
Nivåforskjellen mellom forkanten på listverket og forkanten på sokkelen blir ca. en tomme, noe som virker vanskelig å trylle bort med en skurkloss.

surris
useless useless skrev:
Ja, både panelen og fôret sitter på 'veggnivå'. Så er panelen som sagt ganske tykk, så med dagens standardfôr vil forkanten på panelen (og dermed baksiden på gulvsokkelen) havne ca 5 mm utenfor fôret.
Nivåforskjellen mellom forkant på fôret og forkant på sokkelen blir ca en tomme noe som føles vanskelig å trylle bort med en feielist.
Okei, hadde du hatt et tykkere fôr som havnet utenfor panelen, så tror jeg det hadde gått å få det til ganske bra med en feielist.

Da må du fôre ut dørkarmen uansett så den havner utenfor panelen?

Setter jeg foret utenpå panelet, blir det nesten 5 cm tykt over brystpanelet. Kommer det til å se bra ut?

surris
useless useless skrev:
Sätter jeg listene utenpå panelet så blir det nesten 5 cm tykt ovenfor brystpanelet. Kommer det til å se bra ut?
Nja menar om for eksempel panelet er 13mm og listene er 18mm da setter du listene mot veggen og dørkarmen så er det en forskjell på 5mm mellom listene og panelet, og så gulvlister som for eksempel er 20 mm utenpå panel. Da blir det en total forskjell på 25mm og det tror jeg at man kan få til pent med en spesial skurkloss. Men alt forutsetter først at listene er tykkere enn panelet, ellers må du likevel bygge ut listene for at de skal komme utenfor panelet, og da kan du like gjerne gjøre din løsning siden du uansett må bygge på.

Ja, problemet er at panelet er 24 mm. Så løsningen blir kanskje å legge en centimeter tykk stripe bak karmen så det blir ca 30 mm tykt rundt om. Da burde man kunne trylle bort de resterende ca 15 mm mellom forkantene på karm og sokkel med en kloss eller avfasing.
Hvis jeg orker kanskje jeg høvler ned sokkelen noen mm også. Det er ikke så mange løpemeter det handler om siden det er kjøkkeninnredning på en stor del av veggene.

Kan du ikke lage en avslutning på sokkelen ved å gjære den 45' og så sage til en bit som er gjæret 45' som er like tykk som sokkelen. Slik at det blir som et ytre hjørne om du forstår hva jeg mener? Gjør du slik at den går ut akkurat jevnt med listverket eller et par mm ut på listverket så ser det nok bra ut.

Hvordan ble resultatet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.