Hei.

Vil legge til at jeg har forsøkt å lese og søke, men har ikke funnet akkurat det som gjelder for meg.

I dag ser gulvkonstruksjonen ut som følgende: plate, 150mm isolasjon (glassull), 70mm lekter som er festet i veggkonstruksjonen, 22mm sponplate, plastmatte.

Jeg skal bygge om rommet fra bod til toalett og vil ha vannbåren gulvvarme og våtromsmatte.

Hvordan skal min konstruksjon se ut?
Vil beholde samme nivå på gulvet (lavere høyde fungerer, men ikke høyere)!

Takk på forhånd!

synes du skal droppe gulvvarme i kjelleren da du har så lite isolasjon, og ikke vil bygge opp i høyden..
det finnes et gulvvarmesystem fra LK sammen med et opphevet gulv fra nivell.

men synes som sagt ikke at gulvvarme skal kompletteres i hus med lite isolasjon, særlig i kjeller.. da det vil bli mye fuktvandring med risiko for fuktskader...

Har sett flere andre tråder med folk som legger gulvvarme i kjeller, vet også flere venner som har gulvvarme i kjeller. Man skal vel bare være bevisst på at man ikke skal slå av varmen om sommeren!?

Til mitt gulv igjen: Nivellsystemet og LK gulvvarme er det noen som har erfaring med dette?

jaha, ser ut som ikke alle anbefaler gulvvarme....

Så hvordan synes dere jeg skal konstruere gulvet mitt?
Jeg vil ikke ha et kaldt gulv!!!!!!!!

Går utmerket å legge gulvvarme i kjelleren. Vi har lagt 100mm celleplast på den gamle uisolerte gulvplaten og ovenpå det støpt 100mm ny plate med vannbåren gulvvarme. Trekker under 6000kwh/år (bergvarme) på 200kvm hvor kjelleren står for 1/3 av arealet, så noen 400mm celleplast er ikke et krav, synes jeg. 30mm var LKs anbefalte minimum på det tidspunktet, 2008.

ronolo skrev:
Går utmerket å legge gulvvarme i kjelleren. Vi har lagt 100mm celleplast på gamle uisolerte platen og oppå det støpt 100mm ny plate med vannbåren gulvvarme. Bruker under 6000kwh/år (bergvarme) på 200kvm hvorav kjelleren utgjør 1/3 av arealet, så noen 400mm celleplast er ikke et krav synes jeg. 30mm var LKs anbefalte minimum på tidspunktet, 2008.
og anbefalte minimum er 200-300mm i dagens dato... og det er minimum..
nå var det ikke direkte økonomien jeg siktet på forsåvidt, men byggteknikk...
men å si at det holder med 100mm som du sier er bare å lure TS, der kan du snakke om skjult feil, når det er på tide å selge...

30mm er for øvrig overstøpingstykkelse på 16 rør....

Du skal vite at det finnes mange som mener mye basert på hva andre menere har skrevet. En blind leder en annen blind så å si.

Hvordan ser din drenering ut i dag?
Plastmatte er ikke å anbefale da den ikke puster, alt må kunne puste i en kjeller.
Isoler så mye du kan basert på bygge høyde, gulvvarme er for komfort. Mener du at du kan legge noen ekstra kroner på oppvarmingen så gjør det.

Når jeg sjekket i tabeller, kom jeg frem til at 7-8 cm celleplast skulle være nok for mitt hus. 30 cm er vel for ny plate oppå bakken? 10 cm burde være nok for et vanlig hus med kjeller.

Tommor skrev:
och rekommenderte minimum er 200-300mm i dagens dato... og det er minimum..
nå var det ikke direkte økonomien jeg siktet til forsåvidt, men byggeteknikk...
men å si at det holder med 100mm som du sier er bare å lure TS, der kan du snakke skjult feil, når det er tid for å selge...
Ved nybygg ja. Å diskvalifisere alle som ikke bygger nytt, eller biler ut hele kjelleren, fra å legge gulvvarme synes jeg er en feilaktig anbefaling basert på egne erfaringer. f.eks. 100mm fungerer fint forutsatt at man har et overflatesjikt som puster. Godt utført drenering er nok å anbefale. Risikoen for omvendt fuktvandring øker jo mindre isolasjon som brukes.

Skjult feil ville i dette tilfelle innebære at selger har forsøkt å skjule noe for kjøper. Hvis man ikke kan stå for sine arbeider og legge ved dokumentasjon på utført arbeid ved ev. salg synes jeg ikke man skal utføre dem i det hele tatt.

Ja anser du at 10 cm isolasjon er tilstrekkelig så får det stå for deg, jeg ville iallfall aldri installert gulvvarme for noen under de premissene. Men det er jo forskjell på håndverkere og håndverkere...

Og kjellere er ekstra viktig å ha god isolering for å ikke risikere fuktvandring...

Om alt puster og veggene er malt med silikat og man har god ventilasjon så vet fortsatt ingen hva problemet er med omvendt fuktvandring. Noen som kan bevise at de har fått problemer med det? Har ikke lest om noen som har fått problemer med det etter noen år.

Vi har Nivell (med vifte) og så LK EPS16 på det. Vi har plate på mark, så vi våget ikke å risikere å bygge en konstruksjon som ville få fuktproblemer senere. Platen var tørr, og to av tre byggere sa at Nivell var unødvendig, men med plate på mark tok vi heller det trygge enn det usikre...

Å isolere direkte på platen og støpe over virker å være et fornuftig alternativ om man har takhøyde for det. Vi hadde bare maks. 140 mm for gulvkonstruksjon, så det var på vippen med Nivell, men det gikk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.