Jeg holder på å renovere badet mitt, som ble bygd i 1978 etter datidens byggeskikk. Dels var jeg lei av 70-tallsstilen, dels visste jeg at flisfugene i dusjen hadde lekket vann. Da jeg rev ut det gamle badet, var faktisk trekolonnene i det ene hjørnet av dusjen råtne, men ellers var alt annet tørt og uskadd. Gulvet bestod av en støpt plate på to lag markplate over fylling av vasket pukk. På støpen lå en bitumenmatte (fuktsperre) og på denne en 7 cm støp med en innstøpt sløyfe av "grønne" (jern) varmtvannsrør som gulvvarme. Øverst lå terrakottafliser. Når fliser, gipsplater og trekolonner var revet ut, var rommet nakent ut til leirsteinsveggene, som også var i god stand. Jeg bilte bort gulvfliser og støp ned til bitumenmatten - knusktørt. Gulvvarmesløyfen var i god stand, og jeg vurderer at den klarer ytterligere 40 år (jeg zinksprayet den for sikkerhets skyld). Når jeg nå bygger nytt bad ønsker jeg å ha alt i steinmateriale, så jeg bygger vegger av lettbetong med luftspalte innenfor leirsteinsveggen. Jeg engasjerer fagfolk og vil ha våtromssertifikat, og de må da montere tettesjikt etter alle kunstens regler. Når vi har støpt ny betong på bitumenmatten, som jeg lot bli liggende, slo det meg plutselig; Hvor smart er det med en støp mellom to tettesjikt - med en innstøpt rørsløyfe? Støpen er Bemix P3 med "rask uttørking". På støpen, som begrenses av den gamle grunnmuren (stein og leire), skal lettbetongveggene stå. Der blir altså eneste veien for gjenværende byggfukt å forsvinne når det nye gulvtettesjiktet legges på. Bygget av lettbetongveggene tar kanskje 3-4 dager, noe som gir en tørketid for betongen på ca. 10 dager. Kan konstruksjonen fungere? Hvilken fuktighetskvote skal støp/flytmasse ned til for at jeg skal tørre å legge på gulvtettesjikt? Hvor lang tid kan det beregnes å ta, uker - måneder? Støpen er 4-5 cm tykk. (Finner/får ingen brukbar fakta fra produsenten) Et alternativ er å ikke ha noen tettesjikt på gulvet i det hele tatt (= ingen sertifikat) og la det fungere som tidligere der gulvvarmesløyfen tørker ut gjenværende byggfukt og fremtidig eventuell fuktinntrengning. (Her er problemet at byggebransjen har gjort folk livredde for bad uten våtromssertifikat)
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes det er et problem at man blander sammen bransjeregler med byggnormen (BBR). Den sistnevnte har to krav på våtrom: 1 det skal ikke lekke vann til tilstøtende rom og 2 gulv- og veggkonstruksjoner skal ikke kunne skades gjennom inntrengende vann. Bransjereglene er utformet av bedrifter som vil selge så mye fliser som mulig, også i sammenhenger der det er mindre egnet. Jeg synes det er upassende, for ikke å si uetisk, å bruke fliser, som kan vare i tusenvis av år, utenpå trekonstruksjoner i våtrom. Fuktisoleringene holder bare en brøkdels av den tiden som er rimelig. Jeg synes derfor du gjør helt rett som velger steinmateriale som base for gulv og vegger. Men du kan ikke ha doble tettskikt.
Klikk her for å svare