Hei
Gutten trenger et større rom og vurderer å stenge igjen hanebjelke-taket for å utnytte den "ubrukt" plassen samt ferdige flater som vegger+tak.
hvis man er nysgjerrig på å lage et gulv med spennvidde 5,4m (inkludert overflaten der bjelken hviler)
Fungerer det å bruke standardmål 45x220 5,4?
Kan man legge cc60 eller bør man skru sammen 2 stk 45x220 til å bli 1 stk 90x220?
eller legge f.eks. 45x220 cc 30 eller lignende?
Tanken er å legge gulvspon ovenpå og deretter gulv.
vil gulvet gi etter, eller blir det håndterbart?
Gutten trenger et større rom og vurderer å stenge igjen hanebjelke-taket for å utnytte den "ubrukt" plassen samt ferdige flater som vegger+tak.
hvis man er nysgjerrig på å lage et gulv med spennvidde 5,4m (inkludert overflaten der bjelken hviler)
Fungerer det å bruke standardmål 45x220 5,4?
Kan man legge cc60 eller bør man skru sammen 2 stk 45x220 til å bli 1 stk 90x220?
eller legge f.eks. 45x220 cc 30 eller lignende?
Tanken er å legge gulvspon ovenpå og deretter gulv.
vil gulvet gi etter, eller blir det håndterbart?
Kikket raskt på treveilederens dimensjoneringsverktøy, maks spennvidde på 45x220 er 5,15 da er det cc30 og skrulimet spon på.
Så med litt forsterkning bør det jo absolutt funke synes jeg. Men hva som er passende forsterkning har jeg ikke et godt svar på.
Jeg hadde nok selv bare skrulimet sammen 2 stk og hatt en dobbel annenhver.
Så med litt forsterkning bør det jo absolutt funke synes jeg. Men hva som er passende forsterkning har jeg ikke et godt svar på.
Jeg hadde nok selv bare skrulimet sammen 2 stk og hatt en dobbel annenhver.
Vi har laget bjelkelaget av 45x220 på cc30 samt kortlinger og skruvlimmat spårade spånskivor det er stumt og spennvidden er omtrent 5,10.
Beste svar
Takk for svar 
Når jeg ser litt nærmere på det, tror jeg spennet blir 506 cm
veggene er 220 stendere og trekker man fra 220 x2 fra 5,5m.
Det høres ikke umulig ut da
Fant et gammelt bilde fra reisverket, og tanken er å plassere stenderne i eksisterende rom som løper rundt tilbygget.
Øvrige deler av loftet har hvilende bjelkelag der
Når jeg ser litt nærmere på det, tror jeg spennet blir 506 cm
veggene er 220 stendere og trekker man fra 220 x2 fra 5,5m.
Det høres ikke umulig ut da
Fant et gammelt bilde fra reisverket, og tanken er å plassere stenderne i eksisterende rom som løper rundt tilbygget.
Øvrige deler av loftet har hvilende bjelkelag der
D09 skrev:
Takk for svar
Når jeg ser litt nærmere på det, tror jeg at spennet blir 506 cm
veggene er 220 stendere, og trekker man fra 220 x2 fra 5,5m.
Det høres ikke umulig ut da
Fant et gammelt bilde fra reisverket, og tanken er å plassere stenderne i eksisterende rom som løper rundt tilbyggingen.
Øvrige deler av loftet har hvilende bjelkelag der
Der er vårt
Jeg tror jeg også kommer til å legge dobbelt lag med sponplater for å komme i samme høyde som øvrige gulv.
Der er det først gulvspon 1 lag (20-22mm om jeg ikke husker feil) så 1 lag til med utskjæring for gulvvarmeslangen.
Der er det først gulvspon 1 lag (20-22mm om jeg ikke husker feil) så 1 lag til med utskjæring for gulvvarmeslangen.
Klikk her for å svare

