Jeg skal bygge en vinterhage der gulvbjelkelaget 150x45mm hviler på søyler. Det finnes et leirelag som avdekkes på noen steder. Blir et ventilert rom under bjelkelaget på ca. 150mm.
Tenkte å isolere med frigolitt i gulvet.
Kan jeg la frigolitten ligge i bjelkelaget uten såkalte beskyttende bunnbord?
Bør jeg fylle på med sand der leiren avdekkes?
Skal jeg legge ut plast på bakken for å hindre fuktvandring?
En undrende Mats
Bruk ikke isopor eller som det egentlig kalles, EPS.
Musene liker å bygge rede i slikt.
Bruk XPS.
Har du ventilert under med 150mm og at den luften ventileres utenfra, så tror jeg du ikke trenger å bekymre deg for fuktigheten.
Bare sørg for at søylene til uterommet får god støtte av bjelkene i gulvet.
Tips.
Jeg la avstandsskiver av plast under mine søyler til uterommet for å unngå fuktvandring fra gulvet opp i søylene.
Såkalte pallingskiver
Og festet søylene med konstruksjonsskruer fra Essve
Også samme skruer til alle bjelker mm til uterommet. Supert.
Jeg hadde gravd ut det organiske og fylt med pukk og en markduk for å forhindre at det vokser under. Finnes heller ikke noe som kan binde fukt da.
Hadde valgt mineralull i stedet for celleplast, dels fordi det er lettere å få tett mot stenderne og brannrisikoen.
Ikke bruk isopor eller som det egentlig kalles EPS.
Musene liker å bygge reir i slikt.
Bruk XPS.
Har du ventilert under med 150 mm og at den luften ventileres utenfra så tror jeg du ikke trenger å bekymre deg for fuktigheten.
Bare pass på at søylene til uterommet får skikkelig støtte av bjelkene i gulvet.
Tips.
Jeg la avstandsskiver av plast under mine søyler til uterommet for å unngå fuktdiffusjon fra gulvet opp i søylene.
Såkalte pallskiver
Og festet søylene med konstruksjonsskruer fra Essve
Også samme skruer til alle bjelker mm til uterommet. Kjempebra.
[bilde]
[bilde]
Takk for rådet om XPS-plater. Men må jeg legge trossbunnplater nederst i bjelkelaget, eller kan XPS-platene ligge blottet mot bakken?
Takk for rådet om XPS plater. Men trenger jeg å legge trossbotn plater nederst i bjelkelaget eller kan XPS platene ligge blottet mot bakken?
Jeg har mine direkte mellom bjelkene uten noe under.
Har ca 20 cm ned til bakken under platene.
XPS kalles også markplater og pleier å ligge nede i bakken, typ isolering mot tele rundt husgrunn.
Sånn ser det ut der jeg la mine plater i terrassen der det er et uterom oppå.
Ca 10 mm mellom plate og terrassebord så det ikke blir knirk.
Se ribbene som de ligger mot. Er terrassebord 28x120 jeg kløyvde på midten og skrudde mot bjelkene som platene ligger mot.
XPS 5 cm tykke kjøpte på Byggmax. Ble kjempebra og ingen trekk gjennom terrassen.
28x145 terrassebord oppå.
Rammen for uterommet gjorde jeg av 34x145. Man ser at jeg har skrå hjørner på uterommet. (Willab Garden)
Perfekt med å skru skinnene til uterommet på.
Satte også en tetningslist på undersiden av skinnene til skyvepartiene så vann ikke går under skinnen og renner inn.