Har for øyeblikket kun en landgang på loftet. Til tross for dette oppbevares en del der ved hjelp av primitive hyller mellom w-takstolene. W-takstolene har en spennvidde på 7,5 m og er bygd opp av over- og underdel på 45x140. Jeg ser ingen åpenbar svikt per nå.

Nå ønsker jeg å ha et enkelt gulv der (råspont) som slutter ca. 1,5 m før yttervegg/takstolsavslutning. Min opprinnelige plan var å slå inn 45x-195-regler på oversiden av takstolenes nedre del, skru sammen med takstolen ved bruk av bolter. På den måten ville jeg forbedre takstolens bæreevne. Nå har jeg imidlertid innsett at jeg vil skape en kuldebro hvis jeg gjør det på den måten, og at jeg i stedet må krysselegge 45x195-regler (må komme opp i høyde for å komme over isolasjonen med noen cm margin). En krysslegging vil imidlertid kun utgjøre en belastning for takstolene.

Mitt spørsmål er altså, er det rimelig å bekymre seg for takstolenes bæreevne i dette tilfellet? Det skal jo uansett ikke oppbevares tunge ting der. Den eneste konkrete vekten som kommer til er vel den fra det oppregulerte gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.