18.863 lest ·
34 svar
19k lest
34 svar
Gulv på asfalt - isolasjon
Vi har et lager på cirka 20 kvm som vi gjerne vil bygge om til et rom, men trenger noen tips og råd. Lageret er av asfalt i dag, og vi lurer på hvordan vi best kan isolere og unngå fremtidige lukter eller problemer som kan oppstå.
For øyeblikket vurderer vi å gjøre det på følgende måte:
- Byggplast over asfalten
- Byggeisopor
- Betong, lettbetong eller lignende.
Vi vurderer å la byggplasten fortsette 20-30 cm opp på veggen, og så tape overgangen mellom plast og vegg. Resten av rommet blir av trebjelker og gipsplater rundt om.
Hva tror dere om dette?
For øyeblikket vurderer vi å gjøre det på følgende måte:
- Byggplast over asfalten
- Byggeisopor
- Betong, lettbetong eller lignende.
Vi vurderer å la byggplasten fortsette 20-30 cm opp på veggen, og så tape overgangen mellom plast og vegg. Resten av rommet blir av trebjelker og gipsplater rundt om.
Hva tror dere om dette?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Riv ut asfalten, det går å gjøre med håndverktøy, tungt men går. Erstatt asfalten med isolasjon (byggfrigolit).
Betong hørtes ikke gøy ut i et "rom"
Protte
Betong hørtes ikke gøy ut i et "rom"
Protte
Jeg synes det blir ganske krevende å fjerne asfalten, da man må grave ganske dypt for å legge alt underlag før man er ferdig. Rommet har nemlig allerede vegger og tak og er i prinsippet ferdig, med unntak av at det er asfalt siden det var tenkt som lager for sykler og annet.
Betong, lettbetong eller annet er ikke gøy, men dette er for å dekke over frigoliten for å senere legge til tregulv. Så rommet til slutt blir et rom med tregulv.
Betong, lettbetong eller annet er ikke gøy, men dette er for å dekke over frigoliten for å senere legge til tregulv. Så rommet til slutt blir et rom med tregulv.
Den asfalten som vi hadde var ca 2 cm. Først ble den saget med diamantblad. Så brekkjern. Ca 5 timer for 25 kvm. Verste var kappingen. Å rive med brekkjern og en planke som hjelpemiddel var lett i mitt tilfelle. Overvei dette!
Vi har også vurdert å fjerne asfalten, eller i det minste det meste av den siden vi ikke kommer til alt ettersom det allerede finnes vegger og dem vil vi/kan ikke endre på. Lageret er plassert mellom vårt hus og naboens hus.
Hvor mye trengte du å gjøre med underlaget etterpå? Jeg vet ikke hvordan det ser ut hos oss i det hele tatt, og jeg var litt redd for at jeg måtte grave ned 30-50 cm for så å begynne å fylle.
Hvor mye trengte du å gjøre med underlaget etterpå? Jeg vet ikke hvordan det ser ut hos oss i det hele tatt, og jeg var litt redd for at jeg måtte grave ned 30-50 cm for så å begynne å fylle.
Om du spør meg, ingenting mer. Det var foran garasjen. Byttet ut gammel asfalt med steinmel + markstein. Husk at også asfalt legges mot godt forberedt underlag. Derfor tror jeg ikke dere trenger å grave dypt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Asfalten i et lager er ikke tykk, kanskje 3-5 cm og underlaget er ofte solid for at asfalten skal holde. Legg ut en plast, isolasjon og et flytende tregulv på det,
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
#2 Riv ut asfalten.
Og det står jeg for, fyller ingen oppgave, dere er bekymret for at det kan lukte og gir plass for mer isolering.
Er asfalten bulkete/bøyd vil isoleringen vippe, grusen under kan graves til.
Men det er jo bare en del, hvordan ser veggen ut nedenfra og opp, innenfra og ut.
Protte
Og det står jeg for, fyller ingen oppgave, dere er bekymret for at det kan lukte og gir plass for mer isolering.
Er asfalten bulkete/bøyd vil isoleringen vippe, grusen under kan graves til.
Men det er jo bare en del, hvordan ser veggen ut nedenfra og opp, innenfra og ut.
Protte
Sånn ser det ut på stedet.
Langsidene på rommet, cirka 70% av det er i lettbetong. Den ene siden mot naboens kjøkken og den andre siden mot vårt hus. Resten som er cirka 30% og som vises på bildet er av tre. Dette fordi selve boden stikker utenfor huset. Boden er delt i midten og midtveggen er tenkt å flyttes slik at det nye rommet blir større. Underlaget er av asfalt og som vist på bildet, er det den forrige eieren som har isolert og satt panel rundt om, og både i taket og på gulvet.
Vi vil rive ned hele innsiden og starte om igjen. Så mine spørsmål berører både underlaget og veggene egentlig. Veggene har jeg tenkt å isolere og lurer på om man kunne isolere med frigolit kanskje.
Se gjerne på bilder og kom gjerne med tips og råd. Begynner å bli mer og mer overbevist om å legge et par dager ekstra på å fjerne asfalten og grusen og sette nytt underlag og bygge videre på.
Langsidene på rommet, cirka 70% av det er i lettbetong. Den ene siden mot naboens kjøkken og den andre siden mot vårt hus. Resten som er cirka 30% og som vises på bildet er av tre. Dette fordi selve boden stikker utenfor huset. Boden er delt i midten og midtveggen er tenkt å flyttes slik at det nye rommet blir større. Underlaget er av asfalt og som vist på bildet, er det den forrige eieren som har isolert og satt panel rundt om, og både i taket og på gulvet.
Vi vil rive ned hele innsiden og starte om igjen. Så mine spørsmål berører både underlaget og veggene egentlig. Veggene har jeg tenkt å isolere og lurer på om man kunne isolere med frigolit kanskje.
Se gjerne på bilder og kom gjerne med tips og råd. Begynner å bli mer og mer overbevist om å legge et par dager ekstra på å fjerne asfalten og grusen og sette nytt underlag og bygge videre på.
Holder på å fjerne asfalten og det går betydelig bedre enn jeg trodde. Den er cirka 4 cm tykk og det går å fjerne med en brekkjern.
Mitt spørsmål gjelder neste steg:
Vi skal ha et klikkgulv til slutt så mitt spørsmål er hvilket underlag dere foreslår.
- Plast på grusen, isolasjon (isopor eller vanlig isolasjon i rull) og sponplate. Til dette kreves det at man må fore opp gulvet en god del for å få det rett.
- Plast på grusen, isolasjon (isopor) og noen form for lettbetong
Mitt spørsmål gjelder neste steg:
Vi skal ha et klikkgulv til slutt så mitt spørsmål er hvilket underlag dere foreslår.
- Plast på grusen, isolasjon (isopor eller vanlig isolasjon i rull) og sponplate. Til dette kreves det at man må fore opp gulvet en god del for å få det rett.
- Plast på grusen, isolasjon (isopor) og noen form for lettbetong
Jeg ville valgt isopor som isolering! Vanlig isolasjon på rull, kun hvis jeg hadde tilgang nedenfra!
Dere klarer dere med 3-5 cm armert betong. Bare sørg for at den er tørr, skikkelig tørr før dere legger gulvet. Legger man laminat på betong, bør laminatet beskyttes mot fukt med aldringsbestandig plast. For å jevne ut litt av betongen, foam. Sponplater ville jeg hoppet over.
Noen har kanskje andre tips.
Dere klarer dere med 3-5 cm armert betong. Bare sørg for at den er tørr, skikkelig tørr før dere legger gulvet. Legger man laminat på betong, bør laminatet beskyttes mot fukt med aldringsbestandig plast. For å jevne ut litt av betongen, foam. Sponplater ville jeg hoppet over.
Noen har kanskje andre tips.
Takk for svaret kamilenski.
Jeg tenker også på det.
Grus/steinmel, plast og isopor på 7-10 cm. På dette deretter armert betong 5 cm. Deretter plast, gulvfoam og klikkgulv.
Dette burde fungere bra.
Vurderer å isolere resten med isopor også og helt slippe den gule litt plagsomme isolasjonen.
Jeg tenker også på det.
Grus/steinmel, plast og isopor på 7-10 cm. På dette deretter armert betong 5 cm. Deretter plast, gulvfoam og klikkgulv.
Dette burde fungere bra.
Vurderer å isolere resten med isopor også og helt slippe den gule litt plagsomme isolasjonen.
Sist redigert: