Usikker på hvilket forum men moderator får flytte om det er på feil plass...
Vi har kjørt oss fast på en greie så jeg ville trenge noen tanker og ideer. Et soverom i andre etasje har en pipemur som går gjennom rommet. Det har sikkert stått en ovn der før, det er ikke aktuelt for oss. Vi har rettet opp gulvet ved å feste lekter på originalbjelkene. Nå når det er på tide å legge gulvet vet vi ikke hvordan vi skal gjøre her.
182778024_10159722678173296_7244033685511388988_n.jpg

183574745_10159722678348296_1609927414011298555_n.jpg

183314062_10159722678398296_4994628652419285564_n.jpg

183586793_10159722678198296_934770299111328293_n.jpg
Vi synes at det finnes en viss verdi i å beholde platen for at det passer sammen, kanskje sette en ikke tilkoblet peis der i fremtiden men at det ville føles tomt uten noe foran... men er åpen for forslag.

Scenario en: Fra begynnelsen hadde vi bare tenkt å fjerne den sprukne støpte platen og støpe en ny. Det ville dog innebære at gulvet stikker ut ti cm og er to cm over originalbjelken. Å da klatte med noe på den flaten gjør jo at det kan renne ned klatt og greier på originalbjelken.

Scenario to var at vi skulle slutte med gulvet etter retteren og da forlenget platen 10 cm på gamle bjelken. Mer symmetrisk syntes vi… men hvordan gjør man det når det er tusen nivåer og man vil jo ikke legge noen støp inntil den fine bjelken? Tenker det er dumt med fukt og slikt på den.

Scenario tre var at vi skulle fjerne alt løst og løse steiner, feste en støtte innerst langsmed pipemuren og la gulvet gå helt mot den. Men undersiden av gulvet er lavere enn teglsteinene og det får følgelig ikke plass til noen ordentlig støtte.

Hvordan ville dere gjort det? Tanker? Bonus for en løsning som lar originalbjelken være synlig så fin som den er… :) men en nogenlunde smidig og for huset ufarlig løsning er varmt velkommen!!!

Takk på forhånd!

MmeMim MmeMim skrev:
Usikker på hvilket forum men moderator kan flytte om det er på feil sted...
Vi har kjørt oss fast på en greie, så jeg trenger litt tanker og ideer. Et soverom i andre etasje har en pipe som går gjennom rommet. Det har sikkert stått en ovn der før, men det er ikke aktuelt for oss. Vi har rettet opp gulvet ved å feste lekter på originalbjelkene. Nå når det er tid for å legge gulvet, vet vi ikke hvordan vi skal gjøre det her.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Vi synes at det finnes en viss verdi i å ha igjen platen for at det passer sammen, kanskje sette en ikke tilkoblet peis der i framtiden, men at det ville føles tomt uten noe foran... men er åpen for forslag.

Scenario en: Fra begynnelsen hadde vi bare tenkt å fjerne den sprukne støpte platen og støpe en ny. Det ville imidlertid innebære at gulvet stikker ut ti cm og er to cm ovenfor originalbjelken. Å klusse med noe på den flaten gjør jo at det kan renne ned kliss og greier på originalbjelken.

Scenario to var at vi skulle slutte med gulvet etter oppretteren og da forlenget platen 10 cm på gamle bjelken. Mer symmetrisk vi syntes… men hvordan gjør man det når det er tusen nivåer og ikke vil man vel legge noen støping inntil den fine bjelken? Tenker det er dumt med fukt og sånt på den.

Scenario tre var at vi skulle fjerne alt løst og løse steiner, feste en støtte innerst langs pipen og la gulvet gå helt mot den. Men undersiden av gulvet er lavere enn mursteinene og det får dermed ikke plass med noe ordentlig støtte.

Hvordan hadde dere gjort det? Tanker? Bonus for en løsning som lar originalbjelken være synlig så fin som den er… :) men en forholdsvis smidig og for huset ufarlig løsning er hjertelig velkommen!!!

Takk på forhånd!
Om dere vil ha bjelken synlig så hadde jeg nok brukt svart nivålist fra gulvet ned på bjelken. Så brukt vanlig puss på platen.

T Tompafix skrev:
Om dere vil ha bjelken synlig så hadde jeg nok kjørt med svart nivålist fra gulvet ned på bjelken. Så brukt vanlig puss på platen.
Interessant. Dog blir jo bjelken fire-fem cm under gulvnivå. Jeg har tidligere lekt med tanken på å felle inn noe sikkerhetsglassgreie så man kan se den, men vet ikke om vi klarer å løse det enkelt (vi har så mange andre prosjekter som er mer prioriterte, har holdt på med gulvet i huset siden 2017!!!). Man vil jo heller ikke ha en situasjon hvor det plutselig ligger døde fluer og støv under glasset heller... ikke så vakkert da...

Oi oi ja det var et par år :D om dere har så mye å fikse så hadde jeg nok lagt gulvet helt ut.
Så når tid og lyst finnes tatt fram senkesagen og åpnet opp hullet for å gjøre alt synlig igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.