Hei ..
Jeg vurderer å bygge en sommerhytte i løs trevirke

jeg kommer til å bygge den i 2 plan, og i andre etasje blir det en stor hems

spørsmålet er som følger må man spikre innertaket i første etasje?
jeg lurte på om det ikke bare skulle gå å spikre solide bjelker 8" ca med cc 800 og legge 22mm sponplategulv oppe.
jeg vil jo ha det slik at det ser nesten ut som i et tømmerhus når man ser på innertaket

tror dere det holder eller skal man spikre bjelkene med cc 120 og spikre tett med planker + sponplater i andre etasje?

den eneste feilen som jeg ser er jo at det ikke kommer til å være isolert gulv i andre etasje, men det spiller vel ingen rolle for hele huset er jo åpent varme og luft sirkulerer jo som det vil mellom etasjene siden det er en hems ...

Innertaket er jo bare til for å gi en pen overflate og å holde oppe eventuell isolasjon samt skjule rørføringer så hvis du ikke vil så klart. Kjør med bare bjelker på cc 60 du så skal det ordne seg.

Milkshaken
Skulle nok satse på en form for innerbekledning iaf.
det kan være nok med kryssfiner og saget virke 3"X 6" ... Ja typ kryssfiner som struktur og Virket som bjelkeimitasjon. ser skikkelig fint ut i en sommerhytte. om du i tillegg maler Virket lys grått eller brunt så får du en dybde i det hele...

hei
jo, men det blir som en innerbekledning, gulvet oppe kommer man jo til å se nedenfra
i underetasjen=)
spikrer jeg et furugulv oppe, så får jeg jo et furugulv med bjelker som innertak nede
:o
tror jammen jeg begynner, det går jo alltid å spikre opp et innertak senere om jeg føler
for det

Mikael_L
Du har ingen vann/avløp som du trenger å skjule da, i bjelkelaget?
Samme sak med strømledninger, men bortsett fra de til lamper for underetasjen så går de vel alltid an å trekke en annen vei.

Så kan jeg bare se en ting til som du kan få problemer med, det er lyddempingen.
Men prøv å gjøre som du tenker, og oppdager du senere at det bråker for mye gjennom bjelkelaget kan du i etterkant lage opp i rommet mellom bjelkene med f.eks. 45 eller 70mm, dette rommet kan deretter lydisoleres. Og da har du fortsatt de (fleste av) synlige bjelkene.

Milkshaken
Synes nok likevel at man som vanlig starter ovenfra og ned. Altså fikser tak først, så vegger og til slutt gulv. Man gjør det i den rekkefølgen liksom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.