skal legge doble lag gips på en gulvsponplate/trebjelkelag. ifølge gulvvarmekonstruktøren skal gipsen limes på de sponplatene hvor vannvarmerørene ligger. men har også hørt at det kan være bedre å legge hele gipspakken flytende på gulvsponet for å separere dette fra bevegelsene som kan oppstå i trebjelkelag/spon. overgulv skal være dels treparkett, dels våtrom med fliser

noen som har synspunkter på dette?

Er det ikke slik at gipsen skal limes nettopp for å hjelpe til med å stive opp sponplaten? Og stiffness trenger du, spesielt på delen som skal fuktspærres og kles med fliser.
Hvorfor dobbelgipser du forresten? Er det for å kunne lage fall eller har du også cc60-bjelkelag? I så fall enda større grunn til å lime.

Dette er sakset fra www.gvk.se

1.0. Trebjelkelag c 600/Maksimal avstand mellom bjelkelagsstøtte er 4,2 m
OBS! 1.0 utgjør Gulvbransjens Arbeidsgruppe for Byggkeramikk, GABY:s minimumskrav for keramiske belegg
på trebjelkelag med c 600 og med en 22 mm sponplate.
Keramisk belegg på trebjelkelag skal forsterkes i henhold til følgende:
Uten gulvvarme – ett av følgende to alternativer
– Formstabil avrettingsmasse (min 12,0 mm) over hele den gulvflaten som skal belegges med keramikk.
– Limt gulvgips. OBS! skal ikke skrues permanent men kan festes med skruer mens limet herder.
Så skal skruene fjernes. (For riktig type lim, kontakt din leverandør).
Med gulvvarme – ett av følgende to alternativer
– Formstabil avrettingsmasse (min 15,0 mm) over hele den gulvflaten som skal belegges med keramikk.
Elkabelens diameter maks. 7,0 mm.
– Limt gulvgips. OBS! skal ikke skrues permanent men kan festes med skruer mens limet herder.
Så skal skruene fjernes. (For riktig type lim, kontakt din leverandør).

ok, da forstår jeg hvorfor man limer.

har forøvrig cc300, så det er ikke derfor jeg legger doble gips men for å lage fall

skal man lime øverste laget gips også?

glemte et par spørsmål - er det ikke vanskelig å få lim til å feste mot de platene som nå dekker hele sponplaten (platene som sprer varmen)?

disse ligger jo dessuten "løst" så hvordan blir det med forbedring av bøyfastheten da?

Bob_the_builder
Når du har plater skal du skru ned den nedre gipsplaten skikkelig i sponplaten. Å lime mot platen har jo, som du selv har regnet ut, ingen funksjon siden den ligger løs.

ok bra, trenger jeg ikke lime den nedre gipsen i det hele tatt da kanskje, bare skru den nedre gipsen og kun lime den øvre?

Bob_the_builder
Helt riktig. Referanse i dette tilfellet er Wirsbos tekniske support.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.