Jeg har aldri støpt noe. Har lett i flere dager etter en veldig grunnleggende guide til hvordan man støper et kjellergulv med betong/eps-betong. Finjas guide var ganske bra, men jeg har noen spørsmål.
Kjellerrommet med betonggulv på en uisolert plate er 40 kvm hvorav ca. 10 kvm ligger ca. 80 mm lavere enn det øvrige. Skal støpe opp det lavere gulvet i nivå med det øvrige. Har tenkt å bruke EPS-betong for å isolere litt samt at det innebærer betydelig færre sekker.
Som jeg forstår gjør man på følgende måte:
1. Prime gulvet, det eksisterende underlaget av betong, dvs. platen i dette tilfelle
2. Fiksere avtrekkslister i litt EPS-betong i ønsket høyde
3. Blande og helle ut betongen
4. Dra av betong med en rettholt/retteskinne mot avtrekkslistene
5. Når riktig nivå er nådd, fjerne avtrekkslistene og fylle igjen rillene etter avtrekkslistene med EPS-betong
6. La tørke
7. Etter et døgn påføre avrettingsmasse/flytsparkel minst 20 mm over EPS-betongen med armering
Mine spørsmål:
Er dette over absolutt enklest?
Skal avtrekkslistene være i tre, spiller det noen rolle?
Når tar jeg opp avtrekkslistene?
Hvor store avstander skal det være mellom avtrekkslistene - rommet er ca. 2,8 m x 4 m?
Hvordan gjøre med EPS-betongen mot veggene, fylle ut betongen helt ut mot veggen?
Noe jeg bør tenke på?
Verktøy som jeg trenger? Tenkte bruke visp i bøtte
Veldig takknemlig for hjelp! Jeg vil prøve å gjøre dette i alle fall (en gang må være den første! ), går det til helvete, så ansetter jeg en proff.
Kom på et viktig spørsmål: Siden bearbeidingstiden er 15-60 minutter, hvordan skal jeg gå frem? Kommer nok til å droppe sementblander, tenkte å kjøpe en skikkelig borhammer/bormaskin i stedet alternativt en mørtelblander. Skal jeg blande en sekk og helle ut den, blande en ny og så helle ut den? Finnes det risiko for at avdragsbanene setter seg fast hvis jeg er for langsom?
risikoen med å ha for få baner er at man lett tynger ned mellom banene og får da bananform på gulvet
Hvor stort er rommet? det går ganske smidig å blande i søppelsekk også, bruk ikke tombola
Nei det er ingen risiko, du får lett opp dem dagen etter.
Jeg gjorde så på et sted at jeg rett og slett la ut 45*45 lekter sammenføyde med 2 stk 28*70 oppå lektene, støpte mellom lektene og bare dro alt sammen bakover og fortsatte å støpe
Dette er jo et ganske lite område. Hva med å ha 4 områder og fylle ett (1) om gangen? Området er 2,8 meter dypt, hvis man går ut fra bildet ovenfor, og 4 meter bredt. Fem bjelker á 2,8 m = 4 områder. Hvert område trenger da ca 150 liter ferdigblandet EPS-betong, som er ca 4 sekker. Ifølge Finja trengs det 24 stk 50 liters-sekker til 10 kvm og 10 cm lagtykkelse, jeg skal gjøre 11 kvm og ca 6 cm tykt = ca 18 sekker. Er det for mange, for få områder? Rekker jeg å blande før det stivner? Tenkte da å fylle ett område av gangen.
Tenkte å blande i vanntønne fra Jula på ca 200 l, antar at man kan blande typ 2 sekker av gangen? Hvor lang tid tar det med boremaskin og blandevisp?
Da drar jeg bort avdragsbanene noen timer etter, alternativt dagen etter? Og fyller da igjen rennene med litt nyblandet EPS-betong?
Jeg har aldri blandet mer enn 1 sekk om gangen, tror jeg regnet med ca 10min / sekk blanding og utlegging
Lag kortere lekter, fyll første kammer, begynn med andre og når du har kommet 1m eller så flytter du lektet bakover og fyller hullet, fyller 1 m til og flytter og fyller, da blir du ferdig med en gang.
Husk at det støver og du får isopor kuler overalt
Du trenger ikke få overflaten 100% jevn, det fikser sparkelen
Det beste er å åpne en sekk og rulle sammen åpningen, snu den opp ned i tønnen, åpne bunnen med for eksempel en kniv og slå vannet i sekken, løfte ut sekken og deretter i med blanderen, da støver det minst.
Om det er rommet på bildet, sørg for å få bort trelektene som sitter på veggen også før du begynner å bygge opp nytt gulv. Organisk materiale i kjelleren kan gi problemer i fremtiden og støp absolutt ikke inn noen lekt så ta som minst av dem så de havner over det nye gulvnivået.
Når det gjelder støpingen og avtrekksbanene passer jeg for der finnes det andre som har praktisk erfaring med det som har og kan hjelpe til.
Jeg har aldri blandet mer enn 1 sekk om gangen, tror jeg regnet med ca 10min / sekk blanding og utlegging
Gjør kortere lekter, fyll første rommet, begynn med det andre og når du har kommet 1m eller så flytter du baken til lekt og fyller hullet, fyller 1m til og flytter og fyller, da er du klar med en gang.
Husk at det støver og du får cellplast kuler overalt
Du trenger ikke få overflaten 100% uten det fikser sparkelen
Best er å åpne en sekk og rulle sammen åpningen, vende den opp ned i tønnen, åpne bunnen med f.eks. en kniv og slå i vannet i sekken, løfte ut sekken og deretter i med blanderen, da støver det minst
Takk!
Hvert Delområde nedenfor er ca 1 kvm, omtrent 2 sekker.
Skal jeg gjøre slik da? Se bilde også..
1. Lektere opp overflaten med fem lekter á 2,8 m som går langs hele rommet i dybden, som jeg skrev ovenfor.
2. Sett en tverrlekte (den grønne) i Område 1 som danner Delområde 1
3. Bland to sekker
4. Hell ut sekkene i området
5. La stivne
6. Fjern tverrlekten og flytt 1 m og danne Delområde 2
7. Gjør det samme slik at Delområde 3 dannes
8. Når hele område 1 er fylt kan den røde lekten mot veggen fjernes.
9. På samme måte fylles Område 2 og når hele Område 2 er fylt så fjernes den blå lekten
10. Så fortsetter man slik til alt er fylt
Beklager, jeg er helt borte på dette, forhåpentligvis hjelper denne tråden andre i fremtiden.
Jeg hadde gjort det enkelt for meg, sett en krysslaser på gulvet så du får et referansepunkt. Støp på frihånd, er ikke så stor flate og siden eps krever avrettingsmasse så hadde jeg latt den løse finpussen.
Nei gjør du så får du holde på i flere dager, støpe flytte støpe flytte så er du snart ferdig
Synes selv det er vanskelig med laser men vet at mange gjør så
Nei gjør du det må du holde på i flere dager, støpe flytte støpe flytte så er du snart ferdig
Synes selv det er vanskelig med laser men vet at mange gjør det
Hadde du gjort som jeg beskrev ovenfor med min "fine" tegning?
Hadde alle ganger veid av fine avdragsbaner og så trukket av mot disse. Du tjener inn på dette pga mindre behov for flytmasse enn å kjøre laser om du ikke er veldig erfaren med å støpe
Tverrgående lektene tror jeg dog er helt unødvendige. Selv om du blander kontinuerlig, vil du alltid legge EPS "vått i vått" så du trenger ikke dele av med disse. Langsgående som du trekker av mot, funker fint.
Hadde alle ganger veid av fine avdragsbaner og deretter trukket av mot disse. Du tjener på dette pga mindre behov for flytsparkel enn å kjøre laser hvis du ikke er veldig erfaren med å støpe
Tverrlektene tror jeg likevel er helt unødvendige. Selv om du blander kontinuerlig vil du alltid legge EPS "vått i vått", så du trenger ikke dele av med disse. Langsgående som du trekker av mot funker finfint.
Ikke glem støvler...
myrstack, du tror altså at det funker som min tegning (beklager overtydeligheten men jeg må være sikker siden jeg er såå nybegynner på dette) også uten tverrlektene, altså bare legge område 1, så område 2, så område 3, så område 4 og fjerne 2,8-meters-lister lengst bort etter hvert som det begynner å stivne litt?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.