Nå har vi fuget mellom flisene på kjøkkenet....og det ble vel ikke særlig bra. Fugen er helt grusete og ujevn! Skal det virkelig være slik? Da vi la klinker for noen år siden mener jeg at fugen var mer glatt og silikonlignende. HJELP! :'(

Å så få til en pen silikonfuge mellom flisene og benkeplaten virker jo nesten umulig. Jeg har teipet, fuget og strøket ut med såpet finger, men når jeg drar bort teipen blir det jo en liten kant på fugen! Forsøker jeg å stryke til den litt med fingeren blir den jo helt ujevn....gah! Hva gjør jeg feil?

C
Snigel skrev:
Att sen fikse en pen silikonfuge mellom flisene og benkeplaten virker jo nærmest umulig. Jeg har teipet, fuget og strøket ut med såpefinger, men når jeg drar av teipen blir det jo en liten kant på fugen! Prøver jeg å stryke til den litt med fingeren blir den jo helt ujevn....gah! Hva gjør jeg feil?
Jeg har gjort slik:
- Teipe
- Fuge
- Dra ganske hardt med fingeren (uten såpe) langs fugen for å jevne den til. Her gjelder det å være nøye slik at det blir jevntykt og ikke for mye silikon igjen.
- Bort med teipen forsiktig slik at man ikke søler.
- Nå på med såpefinger for å forsiktig jevne ut kanten etter teipen og få finishen på fugen. Ingen søling, bare ett jevnt drag over hele lengden.

Antagelig har du for mye silikon igjen når du har tatt bort teipen. Poenget med såpefingeren er nettopp å få bort teipkanten og glatte ut overflaten. Alt overskudd må bort før teipen rives.

cpalm skrev:
Antakelig har du for mye silikon igjen når du har fjernet tapen. Poenget med såpefingeren er nettopp å fjerne tapekanten og glatte ut overflaten. Alt overskudd må fjernes før tapen rives av.
Ja, det høres jo fornuftig ut.....for kanten som blir når jeg drar av tapen er minst 2 mm høy. Skal prøve i kveld og være litt gjerrigere med silikonet! Takk for tipset!

Jeg har et "fogmästarset" hjemme også, men ingen beskrivelse, så jeg har ingen anelse om hvordan de skal brukes. Noen som vet hvordan man gjør det og om de fungerer bra?

Snigel skrev:
Nå har vi fugt mellom flisene på kjøkkenet....og det ble vel ikke særlig bra. Fugen er helt grusete og ujevn! Skal det virkelig være sånn? Når vi la klinker for noen år siden har jeg for meg at fugen var mer glatt og silikonliknende.
Er det samme fugemasse?
Det finnes jo mange forskjellige fabrikat og typer. Det er ikke alltid bare å ta den som står på hylla..........

Hvis det er samme fugemasse fra den gamle pakken som dere fugte klinkerne med, kan den ha tatt opp fukt og klumpet seg.

volvo skrev:
[quote author=Snigel link=1136831132/0#0 date=1136831131]Nå har vi fuget mellom flisene på kjøkkenet....og det ble vel ikke noe særlig. Fugen er helt grusete og ujevn! Skal det virkelig være sånn? Da vi la fliser for noen år siden har jeg for meg at fugen var mer glatt og silikonaktig.
Er det samme fuge?
Det finnes jo masse med forskjellige fabrikater og sorter. Det er ikke alltid bare å ta en som står på hylla..........

Om det er samme fuge fra den gamle pakken som dere fuget flisene med så kan den ha tatt til seg fukt og klumpet seg sammen.[/quote]

Nix.....vi kjøpte den for en uke siden. Det fantes bare den sorten på flisbutikken, så vi tok for gitt at det var den vi skulle ha. Står ingenting om noen "grusethetsgrad" på bøtta heller hva jeg kan se. Men det er vel som vanlig...vet man ingenting når man kommer til butikken så vet man ikke mer når man kommer ut. :P

Sist kjøpte jeg sanitetssilikon på Byggmax og blant alle jeg har brukt føltes den nesten som den beste!

Silikonen som de har på overskuddsbolaget er blant de bedre som jeg har testet. Vi har den på firmaet og alle er fornøyde.

sigpl skrev:
Senest kjøpte jeg sanitær silikon på Byggmax og blant alle jeg har brukt føltes den nesten som den beste!

Et tips når du drar silicon er at du sprayer med såpevann og drar av overskuddet med en magnum glass pinne som du vinkler eller at du kjøper en silifix på flisfirma for en hundrelapp så slipper du en Martin Thimell fug når du taper. ;)

Snigel skrev:
Nå har vi fuget mellom flisene på kjøkkenet....og det ble vel ikke noe særlig. Fugen er helt grusete og ujevn! Skal det virkelig være sånn? Da vi la klinker for noen år siden mener jeg at fugen var mer glatt og silikonaktig. HJELP!  :'(

Å så fikse en pen silikonfuge mellom flisene og benkeplaten virker jo nærmest umulig. Jeg har teipet, fuget og strøket ut med såpet finger, men når jeg drar av teipen blir det jo en liten kant på fugen! Prøver jeg å stryke til den litt med fingeren blir den jo helt ujevn....gah! Hva gjør jeg feil?

Tape ikke i det hele tatt! Kunsten i en pen fuge ligger aller først i å legge på riktig mengde fra starten av. Ha deretter en kopp vann blandet med oppvaskmiddel tilgjengelig. Trykk på fugen, dypp fingeren og stryk ut, overflødig på fingeren "skraper" du av innimellom. Overflødig på sidene av fingeren (skal ikke være mye) kan du skrape med neglen når du er fornøyd med selve fugen. Men igjen, riktig mengde er alfa og omega.

Din "grusete" fugelyd høres ut som en konkylie-fuge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.