Skal til våren begynne med å legge ny panel på huset, som vanlig har man litt tidsmangel og også plassmangel, så har begynt å se på grunnet og mellomstrøket panel.
Spørsmålet er hvor bra grunnbeskyttelse og mellomstrøk det er på fabrikkmalt treverk. Finnes det noen tester på dette? Jeg tviler ikke på at det er bra, er mest nysgjerrig.

Den infoen jeg fikk var at plankene er 'transportbeskyttede' og at man bør olje ender og grunne før toppstrøk... Fordelen er at man kan slå opp plankene og vente til alt er klart før maling, selv om det skulle regne mm i ventetiden... Dessuten pleier malingprodusentenes garantier å kreve at samme system brukes hele veien.

Men hvis man kjøper grunnmalt og mellemstryken, er det da helt verdiløst mener du?
Hva er det for garantier som en fargeleverandør gir?

Vi kjøpte ferdiggrunnet fra moelven. Og etter vi snakket med colorama sa de at det bare var "transportgrunnet" så vi ringte og sjekket. Det var grunnet med samme grunning som colorama ville selge til oss:-) Så det var bare å begynne å male.

Garanti, var litt for kraftig uttrykk... Utfestelse er mer riktig:
Fra Alcro:

"BESTÅ MALESYSTEM
Alcro Bestå er et vannbasert fasadesystem med grunning, grunning og dekkmaling. Sammen gir de huset ditt effektiv beskyttelse i opptil 15 år."

Når det gjelder grunnet ytterpanel så får man nok ulike svar avhengig av om man snakker med en panelleverandør eller en malingsleverandør... Det som står om grunnet panel på Beijers side og på Moelvens side høres bra ut...

Det viktige er nok at grunnet panel dekkmales innen 6 måneder uansett ferdig fra fabrikk eller malt for hånd:
"Moelven Bekväm er en grunnet kvalitets panel klar for montering. 2 strøk toppmaling kreves på den ferdigmonterte panelen. Toppstrøk skal gjøres innen 6 måneder."

Selv ville jeg ikke valgt mellomstrøket panel, da endevedolje på dekkmaling ikke er en bra kombo og jeg setter alt endeved i en oljeboks, så det er ordentlig innoljet. Det er endeveden som er mest følsom. Dessuten blir det alltid gliper i montert panel og de dekkes bra med 2 lag dekkmaling...

Men det er sånn jeg gjør det, andre gjør på sin måte...

• Liker
Beddo
  • Laddar…
Jeg alltid ekstra beskytte endetræet.
Er det et sted en planke blir dårlig så er det der.
Best er om det går å få tak i noe skikkelig giftig å dyppe endetræet i
Fredrik

http://bac.nu/media/4011/malad-fasadpanel.pdf

Denne brukte vi. Utrolig fint å bare måtte male en gang. Dessverre har de gått konkurs på grunn av den tøffe situasjonen for sagbruksbransjen, men de vil med sikkerhet bli kjøpt opp snart.

Ja det heller mot å kjøpe grunnmalt og mellomstrøken. Er nok å male en gang føles det som, er jo ikke det morsomste man kan gjøre.

@jeppeknaster hvilken slags panel du kjøpte og hva kostet den?

Sist redigert:
Kjøpte dobbelfasspont 145mm halvfas. Har kontakter der så jeg fikk en utrolig bra pris. Koster nok rundt 25-30 kr lpm ordinær. Med fasiten i hånd skulle jeg tatt vanlig fas i stedet for halvfas. Tror den er enklere å håndtere, særlig om man er alene.

Kjøpte grunnet 22x100 på hornbach for 11 kr lpm da jeg byttet fasade. Malte et ekstra lag på endene. Ingen god longlife-test ennå - men to slitsomme vintre og regnfylte somre senere så står huset fortsatt! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.