Skal legge mønebånd og takstoler på en murt garasje i iso-leca med støpt ring av bjelkeblokker øverst.

I arbeidsbeskrivelsen står det imidlertid at man trenger å grunne blant annet murtoppen med kc-mørtel før mønebåndet festes.

Problemet er at det nå er 10 minus og da går vel ikke å grunne med mørtel.

Finnes det noen triks? Spesialmørtel? Droppe å grunne med mørtel under mønebåndet? (Hvor viktig kan det være?)

Detaljert illustrasjon av takforankring på Leca-balkblokker med hammerbånd og grunnmur, inkludert påføring av papp for riktig montering.

A
Du kan gå videre med hammarbandet, det går å pusse til våren..

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du kan gå videre med hammarbandet, det går an å pusse til våren..
Takk for svar. Ja, det får vel bli slik.

Produsentens poeng var vel at det er viktig å få under bruk under selve hammarbandet.

Kan vel ikke bli noen problemer med å droppe det, antar jeg.

A
P plan-g skrev:
Takk for svar. Ja det får nok bli så.

Produsentens poeng var vel at det er viktig å få under bruk under selve hammarbandet.

Kan vel ikke bli noen problemer med å hoppe over det, gjetter jeg.
Det har jeg aldri sett eller utført, det skal ingen fukt dit komme..
Deretter tenker jeg at det er jo betong under hammarbandet eller?

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det har jeg aldri sett eller utført, det skal ingen fukt dit komme..
Så tenker jeg at det er jo betong under hammarbåndet eller?
Ja, til største delene i alle fall avhengig av hvordan man legger hammarbåndet. Overflaten oppover er jo betongkjerne, isolasjon utover samt u-blokkenes leca-sider. Se bilde.

Betongblokk som viser betongkjerne med isolasjon og u-blokker på sidene, snødekket bakgrunn.

Årsaken til at man vil grunne er fordi leca er åpent. Så man bryter luftutvekslingen i blokkene.
Legger man den klassiske pappen under bjelkelaget så hjelper dette til å unngå luft med.
Skal det være et hus med moderne ventilasjon så vil man ha det tett men i tilfelle med en garasje hadde jeg ikke vært bekymret. Dessuten kommer det byggplast som kobler midt på pussen på innsiden, eller?

• Liker
plan-g
  • Laddar…
A
P plan-g skrev:
Ja, til største delene i alle fall avhengig av hvordan man legger hammarbandet. Overflaten oppover er jo betongkjerne, isolering utover samt u-blokkenes lecoter. Se bilde.

[bilde]
Ja men du legger vel hammarbandet mest på støpningen og isoleringen så ser jeg ingen problemer med at du kan komme til og legge på grunningen på Leca delen etterpå..

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.