inne på samme veiva som du., jeg har betonghullstein, helt nakent yttervegg i kjelleren, har du pusset uten grunning? hvordan ser det ut i dag? SYNS FUGENE MELLOM STEINENE,?

kan man bare sette dit armeringsnett og bruke weber 135 c pussmørtel. og pusse til 2-3 cm, da kommer ikke fugene til å gi stripete vegger siden tykkelse av pussen er påført, har noen testet eller har erfaring med det?

hvordan ble det for deg.

• Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Elbk Elbk skrev:
inne på samme slengen som du., jeg har betonghullstein, helt naket yttervegg i kjelleren, har du pusset uten grunning? hvordan ser det ut i dag? SYNS FOGENE MELLOM STEINENE,?

kan man bare sette dit armeringsnett og bruke weber 135 c pussmørtel. og pusse til 2-3 cm, da vil ikke fugene stripete veggene synes da tykklag av puss er påført, har noen testet eller har erfaring med det?

hvordan gikk det for deg.
Vi satte nett og grunnte med b mørtel har jeg for meg. Men når det er betonghullstein så kan du til og med kjøre med A mørtel alene om du skulle ønske.

I stedet for å male så farget vi pussen og la bare på en primer

Nei du legger jo på i omganger og drar av, så det synes ingen skjøter

Ok. Har du bilde på hvordan det ser ut umalt, men farget og grunnet? ;) Mener du at du har grunnet veggen og latt den fine pussstrukturen være som en dekorvegg?

Hmm, så du mener at fugene mellom betongsteinene ikke vil synes når det blir fuktig, såkalte stripete rutete vegger som man snakker om hvis man ikke har grunnet. Uten at det vil synes fordi man legger lag på lag med puss, 2-3 cm mener du, og det vil ikke synes?

Forstår dog ikke hvorfor man har som tommelfingerregel å grunne. Det er vel sikkert et ekstra salgsargument?

Elbk Elbk skrev:
Okei. Har du bilde på hvordan det ser ut ikke malt men farget og primet.;) mener du at du har primet veggen og latt det fine puss strukturen være som en dekor vegg?

Hmm Så du mener fugene mellom betongsteinene ikke vil synes når det blir fuktig såkalt stripet rutete vegger som man snakker om hvis man ikke har grunnet. Uten det vil ikke synes fordi man drar lag på lag med puss 2-3cm mener du og det vil ikke synes.?

Forstår dog ikke hvorfor man har tommelfingerregel å grunne. Det er sikkert et ekstra salgsargument.?
https://imgur.com/a/hfoFqaW

Jeg har ikke sett noen stripete flekker, nei. Ja, akkurat jeg ville ha fargen litt mer levende, til tross for at det er grått.

Grunne bør du gjøre, det fester ikke hvis det er for tørt.

E Ernfrid skrev:
[lenke]

Jeg har ikke sett noen stripete flekker, nei. Ja, akkurat jeg ville ha fargen litt mer levende, selv om det er grått.

Grunning bør du gjøre, det fester ikke hvis det er for tørt.
Primeren er en silikat primer, det gjør veggen litt flammet.

E Ernfrid skrev:
Primern er en silikatprimer, det gjør veggen litt flammende
Men jeg kjørte på den billigste puss jeg kunne finne og kjøpte pigment og blandet i

Hva grunnla du med?

Elbk Elbk skrev:
Hva grunnla du med?
A bruk om jeg husker rett, kjørte resten i C

Elbk Elbk skrev:
Hva grunnet du med?
Men du kan kjøre som sagt veldig hardt bruk direkte på hullstein, A skal f.eks. ikke være noen fare med.

Men oftest finner man jo C-bruk billigere. Om jeg hadde gjort om det så hadde jeg nok kjørt A eller B tvers igjennom.

Husk å skru fast nettet ordentlig. Vi brukte plugg og skrue.

Og om du ikke liker at det blir flammete omtrent som i en kalkfarge, da maler du alt i silikat og måler hver sats i blanderen for å få riktig mengde pigment i, det er ganske nervepirrende men billig.

Skal pusse, alternativt slamre, mine innvendige vegger i kjelleren som består av betonghullstein og lettbetongblokker. Hovedsakelig for å tette for installasjon av mekanisk installert vegg.

Akkurat nå holder jeg på å fylle i fugene og har brukt puss/mørtel C. Når jeg skal pusse så er det en C-mørtel eller kalkmørtel som skal brukes hvis jeg vil at pussen skal kunne puste. I denne tråden anbefales A eller B mørtel som grunning....er det dumt i mitt tilfelle? Skal jeg bare bruke C-mørtel? Man skal ikke legge en sterkere mørtel over en svakere....og i mitt tilfelle hvor jeg har fikset/reparert fuger med C-mørtel. Er jeg da bundet til C-mørtel eller spiller grunningen ingen rolle?

Ved grunning, skal jeg da ha en mer vellingkonsistens som sprutes på veggen?

Er det en ulempe å bare slamre? Det skal settes platonmatte mot veggen og utenpå det utforede vegger. Man vil jo unngå at ev. puss faller ned gjennom årene (selv om den ikke syns men kanskje forringer egenskapen for det ventilerte systemet?)

N
Du skal bruke c bruk 3 mm, innvendig. Utvendig har man a eller b bruk under mark og til sokkel.
30 cm over mark utvendig kan du også bruke c bruk.
Skal man grunne skal man ha løsere enn velling.

N neo11 skrev:
Du skal bruke c bruk 3 mm, innvendig. Utvendig har man a eller b bruk under mark og til sokkel.
30 cm over mark utvendig kan du også bruke c bruk.
Skal man grunnlegge skal man ha løsere enn grøt.
Takk
…og grunnlegge skal man alltid gjøre om underlaget ikke har blitt pusset tidligere?

N
Nei, først og fremst på tegl. Men veggene må være "støvfrie" først, ellers må du forvannes for å binde støvet. Men vann ikke for mye, betonghullsten suger ikke noe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.