Hei,

Jeg har sett noen pendler(lamper) som er laget av grov papp, det hadde vært kult å prøve å lage en slik i sin egen form.

graypants-moon.jpg

Googlet litt etter hvor man kan få tak i grov/tykk kartong og det eneste jeg finner er flytteesker, men de er ikke så veldig optimale om man vil lage en litt større lampe med en diameter på kanskje 60-70 cm.

Et alternativ er selvfølgelig å sjekke med en butikk, f.eks. elektronikkbutikk, men dessverre er emballasje ikke helt sjelden skadet, det er jo derfor det finnes der.

Noen som har forslag på hvor man kan få tak i grov papp uten å betale flere 1000 lapper for det?

Sjekk med papirhandel/bokhandel typ for bedrifter.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
richardtenggren
Du får skille på kartong og bølgepapp, det er et følsomt emne for folk i bransjen ;)
(Jeg er dog ikke i bransjen men har lest litt papirframstilling når jeg studerte og kjenner noen innen industrien.)

For kartong er Iggesund Paperboard det selvskrevne valget, bl.a. Apple bruker deres kartong.

For bølgepapp vet jeg ikke mer enn at jeg møtte en representant fra StoraEnso tidligere i juni. Han viste frem noen ulike bølgepapp-kvaliteter, den ene var 8 mm og hadde hullegenskaper liknende kryssfiner, hvilket var imponerende.

Men lettest er vel å ha kontakter innen industrien, Iggesunds bruk har trolig forsynt en hel del barnehager/skoler i Hudiksvalls kommune gjennom årene, også en og annen husholdning;)

Ja, da er spørsmålet hva det er jeg leter etter. Det er jo bølgepapp, men med forsterket papp på begge sider.

Paperboard ser ut til å være mer som melkeforpakninger og lignende? Altså ikke med den der bølgepapp lignende inni.

richardtenggren
Du søker wellpapp, glemte nok å nevne det ;)

Ja, akkurat det er kartong, akkurat Iggesund lager kartong til dyrere sprit, parfyme, sigaretter og andre emballasjer som for eksempel Apple.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Om vi nå går et steg videre, hvordan har du tenkt å skjære ut disse ringene uten å deformere kartongen/vellpappen.

Protte

Skalpell der man bytter blad ofte.

Og du har prøvd å skjære pene ringer?

Protte

Er ikke så sikker på at det trenger å være helt runde figurer, kantete hadde også gått, f.eks. oktett eller hexagon.

Men runde former går om ikke papir er for hardt, i så fall løser sagen problemet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.