Hei

Tenkte jeg skulle sette opp en grind for innkjørselen før villsvinsesongen kommer i gang for fullt. Jeg har et eksisterende gjerde med solide stolper ved innkjørselen som jeg tenkte å feste grinden i

To skråstolper på en treraders skisse, plassert ved en oppkjørsel med jordgrunn, med et gjerde som forbinder dem.

Det er to grove (20 - 30 cm vil jeg gjette, har ikke målt) jernrør fylt med betong.

Problemet er at de sitter veldig skjevt. Fra siden ser det slik ut

Tegning av et skjevt gjerde mot en skrå bakke.

Så spørsmålet er nå hvordan jeg skal feste grinden, eller rettere sagt, hengslene til grinden. Skal jeg sette dem langs med senterlinjen på den ene stolpen, eller skal jeg sette dem loddrett? Hva kommer til å se best ut? Å rette stolpene er dessverre ikke et alternativ. Å sette hengslene langs med senterlinjen tror jeg hadde sett best ut på hengslesiden, men det kommer til å se virkelig ille ut på den andre siden, der grindhåndtaket kommer til å sitte. Å sette den loddrett kommer nok til å se halvskjevt ut på begge sider... Grinden kommer til å åpnes utover nedoverbakken dere ser på det andre bildet.

Så, hvordan hadde dere gjort?

Loddrett eller litt skrått utover, så de holder seg åpne når du skal kjøre ut/inn bilen.

sblixten skrev:
Loddrett eller litt skrånende utover, så de holder seg åpne når du skal kjøre ut/inn bilen.
Utover? Innover blir det vel? I så fall luter allerede stolpen i riktig retning, så det ville fungere å sette den langs med senterlinjen. Men da møter den som sagt opp veldig skjevt mot den andre stolpen.

gRINDEN TRENGER IKKE VÆRE PLAN, MEN KAN VÆRE SKRUDD SLIK AT DEN MØTER BEGGE STOLPENE I SENTRALLINJEN

tlundberg skrev:
Ut? Inn, blir det vel? I så fall lener allerede stolpen seg i riktig retning, så det ville fungere å sette den langs med sentrumslinjen. Men da møter den som sagt veldig skrått mot den andre stolpen
På hvilken side av stolpen skal du sette hengslene?
Hvor mye skal porten åpnes?
Hvis du setter dem på innsiden av stolpen og porten åpnes 90 grader utover, så blir det riktig hvis du følger stolpens helling, hvis jeg nå har forstått det riktig.

Thomas_Blekinge skrev:
gRINDEN TRENGER IKKE VÆRE PLAN, MEN KAN VÆRE SKRUDD SLIK AT DEN MØTER BEGGE STOLPENE I SENTRALLINJEN
Ja, det har jeg også tenkt på. Men hvordan får jeg grinden skrudd? Jeg tenkte å bygge en enkel grind ved å lage en ramme av bord og så sette et bord på diagonalen tvers igjennom. Eller blir grinden kanskje så "myk" at hvis man har en ordentlig stenging så skjer det automatisk? (Et stopp i underkant og et håndtak eller lignende i overkant)

sblixten skrev:
På hvilken side av stolpen skal du sette hengslene?
Hvor mye skal grinden åpnes?
Hvis du setter dem på innsiden av stolpen og grinden åpnes 90 grader utover, så blir det riktig om du følger stolpens helling, hvis jeg nå har forstått det riktig.
Jeg skal sette hengslene på den høyre stolpen i øverste bilde. Det er den stolpen som heller mot venstre på andre bilde. Hengslene kommer til å sitte midt for den andre grindstolpen og jeg regner med å åpne grinden 90 grader. Så når den er åpen henger den litt nedover (på grunn av stolpens helling) og følger altså til en viss grad nedoverbakken som vises på bilde to.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.