Hei,
jeg trenger en rask bekreftelse på at jeg tenker riktig.
Jeg skal bygge bjelkelag for baderomsgulvet og vil senke det for å få en mindre nivåforskjell mellom gulvet i tilstøtende rom.

Det blir litt spesielt, men jeg synes det bør fungere, min fundering er om det er greit å henge ned en balksko under bjelken som i min skisse? Bjelken består av to sammenkoblede (kanskje limte) 45x170. Dette for at bjelkelaget skal gå fritt fra muren.

Kommentarer?
// Kobolt

• Tegning av bjälklag for badrumsgulv med 45x170 bärlina og balksko hengt 50mm under bärlina, viser tilpassing for å redusere nivåforskjell mellom rom.
Ja, du kunne gjøre det slik hvis du bruker lengre bjelkesko. Da får du like mange skruer/spiker i bærbjelkene.

Akkurat, jeg sjekket størrelser og det finnes en som er 197 mm. Takk for tipset.

Et annet alternativ er å jekke opp gulvbjelkene litt i endene.

/Vojma

Jeg har fått for meg at det er et dårligere alternativ? Men jeg kommer til å gjøre det på den andre siden over en skillevegg for deretter å la bjelkelaget fortsette til siste opphenging.

vojma skrev:
Et annet alternativ er å jacks ur gulvbjelkene litt i endene.

/Vojma
Da mister du bæreevnen i bjelkene.

Det var det jeg mente, jeg får unne meg en balksko på motsatt side også.

Matti_75 skrev:
Da mister du bæreevne i bjelkene.
Ytterst marginalt. Det finnes kun tverrkrefter i endene. Bøyningsmomentet, som er det som dimensjonerer bjelken, er ofte maksimalt på midten av bjelken. Verken bæreevne eller nedbøyning påvirkes nevneverdig av å jacka ur bjelken langs ned i hjørnet.

Kobolt skrev:
Jeg har fått for meg at det er et dårligere alternativ? Men jeg kommer til å gjøre det på den andre siden over en mellomvegg for deretter å la bjelkelaget fortsette til siste oppheng.
Det er ikke et dårligere alternativ å frese ut ved bjelkeenden, bøyningsmomentet er null ved enden og skjærkraftkapasiteten reduseres ikke spesielt mye.

Derimot er det tvilsomt å frese ut ved en midtstøtte hvis bjelkelaget er kontinuerlig over mellomveggen. Der er både bøyningsmomentet og skjærkraften maksimale!!

Hvis jeg skjærer ut like mye ved midtpunktet som også er en bærende vegg og fester det ordentlig sammen med veggen, blir det vel ingen forskjell mot å ha to separate bjelker med bjelkesko som er utskåret i hver ende?

Kobolt skrev:
Om jeg jackar ur like mye ved mittopplegget som også det er en bærende vegg og fester det ordentlig med veggen blir det vel ingen forskjell mot å ha to separate bjelker med bjelkesko som er urjackade i hver ende?
En kontinuerlig bjelke på tre støtter er mye stivere enn to separate bjelker.

Jeg tror du misforstår meg, jeg har altså en strekning på cirka 4 meter. Jeg kan dele den opp i 2+2 meter med bjelkesko i hver ende (dvs. 4 bjelkesko) alternativt skjære ut i 4 meters bjelken på undersiden ved midten cirka 50 mm og feste den der. Det bør ikke være noen direkte forskjell. Nedbøyningen må jo være mindre enn å ha en 4 meters bjelke på kun to støtter.

Jeg presiserer meg litt:

En 4 m lang kontinuerlig bjelke på tre støtte er MYE stivere enn to separate 2 m lange bjelker!
Hvis du bruker en 4 m lang bjelke så har du mulighet til å få et stivere bjelkelag om du ikke jekker ut (for mye) ved midtstøtten. Går det an å jekke ut veggen i stedet? Dette var egentlig ikke ditt spørsmål, men jeg kunne ikke la være å kommentere den store forskjellen mellom de to alternativene, (kommer igjen med litt eksempler hvis jeg får tid). Hvis du jekker ut på midten får du en mellomting mellom en kontinuerlig bjelke og to separate bjelker.

Angående ditt opprinnelige spørsmål om å jekke ut ved bjelkeendene så er det en bra løsning.

Sist redigert:
Takk for bra svar, jeg sikter på å jacke ut i veggen så mye det går samt ute i balkenden så at balkskoen kan festes normalt!

Tenkte bare å meddele at det fungerte bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.