Vi holder på med et utbyggingsprosjekt i vårt 30-tallshus og trengte å legge avløpsledninger gjennom gulvet i den eksisterende delen for å komme til de eksisterende rørene. Det optimale her ville være å pigge opp resten av gulvet, isolere og deretter støpe nytt gulv med gulvvarme for å få et ekstra rom (gulvnivået er likt som marken utenfor så det blir et bra rom).
Problemet her er at det er berg relativt grunt, minst ca 2,50 under innertaket. I omtrent halve rommet er det på denne måten, og så faller berget av og man kan komme betydelig dypere (opp til 2,80).
Det beste i denne situasjonen er selvfølgelig å fjerne berg og gjøre etter alle kunstens regler, men etter å ha startet utbyggingsprosjektet med å sprenge bort ca 15 kbm fast berg rett ved huset, vil vi av mange ulike grunner (penger, nerver, naboer osv) ikke sprenge mer.
Så hva er da beste løsning? Jeg har lest og lest og lest og konklusjonen er vel egentlig at det ikke går an å få til på noen god måte
Å støpe med EPS-betong virker som de fleste her mener er ganske dårlig. Vi ville kanskje bare få inn 15 cm for å få en noenlunde akseptabel takhøyde og det er jo Finjas absolutt lavest akseptable tykkelse.
Å jevne av med pukk og deretter bruke EPS-plater delvis på pukk med et så tynt lag som et par cm og 10 cm cellegummi føles vel tynt. Så har jeg også forstått det på forumet.
Samme som ovenfor med XPS-plater har jeg lest men ikke forstått hvorfor det skulle være bedre.
Et par alternativer jeg selv har tenkt på men som jeg ikke har funnet noe om her på forumet er følgende:
- Jevne av med EPS-betong for deretter å avslutte med 5 cm polyuretanskum før støping av betongplate med vannbåren gulvvarme.
- Jevne av med EPS-betong for deretter å avslutte med 5 cm PIR-plater før støping av betongplate med vannbåren gulvvarme.
Er noen av disse alternativene rimelige? ER EPS-betongen fornuftig til avretting eller bedre med pukk?
Det skal sies at det er knusktørt og har aldri hatt problemer med fukt før, og det er drenert utenfor og under tilbygget ved siden av der vi som sagt har kommet ned til tilsvarende 2,8 under innertaksnivå.
Stort takk til deg som har orket å lese hele innlegget, enda større takk til deg som orker å svare
Kommer med en variant til. Jevn av med Isodrän lignende kuler og støp som vanlig. Mye skrives om 10cm tykt for å holde, men mitt gamle gulv var maks 2cm og holdt i 60 år, så å gå ned til 6-7cm burde være mulig for å spare noen cm.
Kjennes bortkastet å gjøre alt dyrt arbeid for å isolere ordentlig der. Hva skal rommet brukes til?
Det blir et allrom/TV-rom så det kommer nok til å brukes ganske ofte. Rommet ligger sentralt og bra i huset også så om det går an å få til vannbåren gulvvarme ville det vært supert.
Kommer med en variant til. Jemn av med Isodrän liknende kuler og støp som vanlig. Mye skrives om 10cm tykt for å holde, men mitt gamle gulv var maks 2cm og holdt i 60 år så gå ned til 6-7cm burde være gjørbart for å spare noen cm.
Interessant metode! Kanskje komplettere med en tynn PIR-plate mellom isodränkulene og betongen?
Hva skal du ha for ferdig takhøyde da? Så høyt som mulig såklart. Men om du kjører leca kuler så det blir 2,50 overalt, xps 10 cm (omtrent samme isolerverdi som PIR). Så 10 cm betong, så gulvvarme som du flyter eller støper inn. Og så gulv, da får du en takhøyde på ca 2,20-2,23 cm
Alternativt bytte ut betongen mot eps sement, om den isolasjonen er nødvendig.
Har hørt at om man først har fått vann i eps-betong er det umulig å bli kvitt det, basert på dette ville jeg gått for en så velprøvd metode som vanlig.
Jeg har kommet frem til at jeg vil ha samme gulvnivå som i tilstøtende rom (232) som gir meg ca. 18 cm å jobbe med.
Jeg har ut fra forslagene her og mer googling to hovedspor:
1. Jevne av med isodränkuler et par cm over høyeste berg, sette inn denne løsningen https://www.finnfoam.se/produkter/ff-floor og så et ferdig gulv på det. Eventuelt får jeg inn et tynt lag PIR-plater mellom isodrän og floor løsningen.
2. Jevne av med isodränkuler over høyeste berg, legge så mye PIR som mulig (kanskje 7 cm) og så avslutte med en litt beskjeden betongplate på 7-8 cm. Gulvet tenker jeg typ mikrocement som stort sett ikke tar noen plass og føles ganske pen.