Hei. Jeg holder på å grave ut kjelleren. Det blir ca 50 cm dypere. Problemet er at jeg skal grave ca 50 cm lavere enn de eksisterende veggene. Lurer på om noen kan gi meg tips og råd om dette.
mvh
Soheil

• Liker
Niklas_T
  • Laddar…
Du må nok gi litt mer bakgrunn, hva slags grunn er det, hva står veggen på? osv. Uansett er det alltid en risiko for setninger, og hvis grunnen er dårlig må du eventuelt pæle. Støtte er jo aldri feil, men mer info og bilder på hvordan det ser ut, så får du flere forslag.

• Liker
soheil1
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du må nok gi litt mer bakgrunn, hva slags mark er det, hva står veggen på? osv. Uansett så er det alltid en risiko for setninger og hvis grunnen er dårlig så må du muligens pæle. Stemp er jo aldri feil, men gi mer info og bilder av hvordan det ser ut så får du flere forslag.

• Ruinert rom med ujevnt gulv av jord og stein, delvis synlig murvegg med hull og skadet murpuss. Åpning til annet rom i bakgrunnen.
  • Steinmur med ujevn jord og steiner nederst, skyggene til en person i forgrunnen.
  • Steinvegg i et kjellerrom med ujevn jordgulv og en kartong fruktjuice plassert på bakken nær veggen.
  • Gulv i et kjellerrom med steinete jord og en radiator på veggen. Veggen har ujevn puss og området er i prosess for renovering.
  • Underjordisk kjeller med steinmur og jordgulv, noen verktøystykker ses til venstre.
  • Steinmur med murpuss og jord med steiner ved fundamentet.
  • Gulv i kjeller med ujevnt jordgulv, ødelagte betongplater og steinete overflate, inntil en grov mursteinsvegg med kalkmørtel.
Dessverre. Har ikke så mye kunnskap om området.

Den skulle jeg ikke våge meg på. Mur av naturstein er ikke i det hele tatt like stabil som støpt/betonghullstein så stor risiko for at den gamle muren raser hvis du graver under den. Alt går jo så klart, du kan løfte huset på jernbjelke og lage en helt ny kjeller men det er litt ekstremt. Ta dit et firma som er spesialister, hvis du ikke er så vant vær forsiktig det kan gå veldig galt hvis du sjanser og graver selv og muren raser...

EDIT: og nå så jeg at du allerede har gravd, ufff.. ser farlig ut! Ustabil jord og natursteinmur, jeg våger ikke gi noen råd annet enn å ta dit et spesialistfirma, ikke et gjeng glade amatører...

• Liker
tommib og 3 andre
  • Laddar…
Hvorfor graver du så dypt?
Er det ekstremt lav takhøyde?
Naturstein suger jo ingen fukt nedenfra, dessuten så ser jo alt knusktørt ut. En masse EPS-isolasjon gjør ingen nytte under et tørt kjellergulv.

leby leby skrev:
Den ville jeg ikke våge meg på. Mur av naturstein er ikke i det hele tatt like stabil som støpt/betonghulstein, så stor risiko for at den gamle muren raser om du graver under den.
Alt går jo selvsagt, du kan løfte huset på jernbjelke og lage en helt ny kjeller, men det er litt ekstremt. Ta kontakt med et firma som er spesialister, hvis du ikke er så vant så vær forsiktig, det kan gå veldig galt om du tar sjanser og graver selv og muren raser...

EDIT: og nå så jeg at du allerede har gravd, ufff.. ser farlig ut! Ustabil jord og natursteinmur, jeg våger ikke gi noen råd annet enn å ta kontakt med et spesialistfirma, ikke en gjeng glade amatører...
ufff.. har stått fast med det første steget. helt utslitt.
L largab skrev:
Hvorfor graver du så dypt?
Er det ekstremt lav takhøyde?
Naturstein suger jo ikke opp fuktighet nedenfra, dessuten ser alt knusktørt ut. En mengde EPS-isolering gjør ingen nytte under et tørt kjellergulv.
det er veldig lav takhøyde.

Takk for tipset Fredrik. Har fått litt håp.

Hei.

Vi har gjort omtrent det samme som coccon, og det er mye jobb, men mulig.

Forskjellen mot din situasjon er at du ikke har noen grunnsåle av betong nederst. Hvis du graver bort en del av jorda under, så kan steiner løsne – og da er det på tide å løpe. FORT.

Selv om jeg vanligvis foreslår prøv-det-selv, ville jeg i ditt tilfelle ha kontaktet noen, eller bare støpt et betonggulv der og glemt prosjektet.

Dessverre.

/ Hilsener, Fredrik

PS, for å gi deg litt håp, så vet jeg at det går. En venn jobbet for NCC i Gamla Stan med å gjøre omtrent det samme – men det ble ikke billig...

J
S soheil1 skrev:
Dessverre. Har ikke så mye kunnskap om området.
Det har ikke jeg heller

Hei, ikke et dårlig prosjekt du har gitt deg på.
Så nettopp at du hadde sendt en pm men har ikke vært innlogget her den siste måneden da jeg har gravd verre enn en gullgraver i Klondike under gullrushet sine glade dager, og der gikk denne sommerferien hen...

Har du noen skisse over huset så vi kan se hvilke deler du planlegger å grave ut?
Hvor mange kvadratmeter planlegger du å grave ut?
Når er huset bygd?
Er det enetasjes med krypkjeller eller har du en overetasje også?
Er det både innervegger og yttervegger?
Er alle veggene bærende?
Ser alle veggene ut til å ha samme oppbygging?
Hva er sammensetningen på grunnen? Jord, leire, silt, stein?
Hvordan ser det ut med drenering, grunnvann og så videre?
Hva har du for tidsaspekt på opplegget?

Har noen ideer om hvordan du kan gå videre men tør ikke si noe før vi har mer informasjon...

Byggeprosjekt med tre- og metallstøtter for en vegg, inkl. grusdekke. Person ved byggingen. Byggeprosjekt med tre- og metallstøtter for en vegg, inkl. grusdekke. Person ved byggingen. Byggearbetere jobber under et stillas i en mursteinskonstruksjon ved bruk av verktøy og materialer, med steiner og bjelker på bakken. En person jobber på en byggeplass med trestøtter stablet mot en murvegg, omgitt av planker og steiner på bakken. Byggeprosjekt med tre- og metallstøtter for en vegg, inkl. grusdekke. Person ved byggingen. Byggeprosjekt med tre- og metallstøtter for en vegg, inkl. grusdekke. Person ved byggingen. Byggearbetere jobber under et stillas i en mursteinskonstruksjon ved bruk av verktøy og materialer, med steiner og bjelker på bakken. En person jobber på en byggeplass med trestøtter stablet mot en murvegg, omgitt av planker og steiner på bakken. Betongarbeid med armeringsjern i en forskalingskonstruksjon, omgitt av fuktig sement og treverk, under bygging eller renovering. Byggeplass med trebjelker og stillas, jord og steiner på bakken. Vegg med forskaling og rør. Mann som arbeider i bakgrunnen.

Rå betongkjeller under bygging med uferdige mursteinsvegger og jordgulv, en rive ligger på bakken. Kjeller under renovering med stablede lecablokker langs en steinmur, jordgulv og en trillebår i forgrunnen. En rake er lent mot murveggen. En del av en murvegg i et kjellerrom med uferdig sementgulv og ubehandlet betongkant, omgitt av jord og steiner. Betongvegger i en kjeller eller fundament med jordgulv og steiner. Grovt uferdig konstruksjon med ujevn overflate og synlige mursteinsdetaljer.

• Liker
nochl og 2 andre
  • Laddar…
Jeg lyktes uten hjelp nesten alene.

• Liker
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.