Du må nok gi litt mer bakgrunn, hva slags grunn er det, hva står veggen på? osv. Uansett er det alltid en risiko for setninger, og hvis grunnen er dårlig må du eventuelt pæle. Støtte er jo aldri feil, men mer info og bilder på hvordan det ser ut, så får du flere forslag.
Den skulle jeg ikke våge meg på. Mur av naturstein er ikke i det hele tatt like stabil som støpt/betonghullstein så stor risiko for at den gamle muren raser hvis du graver under den. Alt går jo så klart, du kan løfte huset på jernbjelke og lage en helt ny kjeller men det er litt ekstremt. Ta dit et firma som er spesialister, hvis du ikke er så vant vær forsiktig det kan gå veldig galt hvis du sjanser og graver selv og muren raser...
EDIT: og nå så jeg at du allerede har gravd, ufff.. ser farlig ut! Ustabil jord og natursteinmur, jeg våger ikke gi noen råd annet enn å ta dit et spesialistfirma, ikke et gjeng glade amatører...
EDIT: og nå så jeg at du allerede har gravd, ufff.. ser farlig ut! Ustabil jord og natursteinmur, jeg våger ikke gi noen råd annet enn å ta dit et spesialistfirma, ikke et gjeng glade amatører...
Hvorfor graver du så dypt?
Er det ekstremt lav takhøyde?
Naturstein suger jo ingen fukt nedenfra, dessuten så ser jo alt knusktørt ut. En masse EPS-isolasjon gjør ingen nytte under et tørt kjellergulv.
Er det ekstremt lav takhøyde?
Naturstein suger jo ingen fukt nedenfra, dessuten så ser jo alt knusktørt ut. En masse EPS-isolasjon gjør ingen nytte under et tørt kjellergulv.
ufff.. har stått fast med det første steget. helt utslitt.leby skrev:
Den ville jeg ikke våge meg på. Mur av naturstein er ikke i det hele tatt like stabil som støpt/betonghulstein, så stor risiko for at den gamle muren raser om du graver under den.
Alt går jo selvsagt, du kan løfte huset på jernbjelke og lage en helt ny kjeller, men det er litt ekstremt. Ta kontakt med et firma som er spesialister, hvis du ikke er så vant så vær forsiktig, det kan gå veldig galt om du tar sjanser og graver selv og muren raser...
EDIT: og nå så jeg at du allerede har gravd, ufff.. ser farlig ut! Ustabil jord og natursteinmur, jeg våger ikke gi noen råd annet enn å ta kontakt med et spesialistfirma, ikke en gjeng glade amatører...
det er veldig lav takhøyde.L largab skrev:
F
fredrik.johansson
Huseier
· Skåne
· 1 767 innlegg
fredrik.johansson
Huseier
- Skåne
- 1.767 innlegg
Oi, det er ikke et lite prosjekt du har gitt deg i kast med.
Her finnes det noen forslag.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rgrund-fran-ide-till-faerdig-kaellare.270651/
Her finnes det noen forslag.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rgrund-fran-ide-till-faerdig-kaellare.270651/
Hei.
Vi har gjort omtrent det samme som coccon, og det er mye jobb, men mulig.
Forskjellen mot din situasjon er at du ikke har noen grunnsåle av betong nederst. Hvis du graver bort en del av jorda under, så kan steiner løsne – og da er det på tide å løpe. FORT.
Selv om jeg vanligvis foreslår prøv-det-selv, ville jeg i ditt tilfelle ha kontaktet noen, eller bare støpt et betonggulv der og glemt prosjektet.
Dessverre.
/ Hilsener, Fredrik
PS, for å gi deg litt håp, så vet jeg at det går. En venn jobbet for NCC i Gamla Stan med å gjøre omtrent det samme – men det ble ikke billig...
Vi har gjort omtrent det samme som coccon, og det er mye jobb, men mulig.
Forskjellen mot din situasjon er at du ikke har noen grunnsåle av betong nederst. Hvis du graver bort en del av jorda under, så kan steiner løsne – og da er det på tide å løpe. FORT.
Selv om jeg vanligvis foreslår prøv-det-selv, ville jeg i ditt tilfelle ha kontaktet noen, eller bare støpt et betonggulv der og glemt prosjektet.
Dessverre.
/ Hilsener, Fredrik
PS, for å gi deg litt håp, så vet jeg at det går. En venn jobbet for NCC i Gamla Stan med å gjøre omtrent det samme – men det ble ikke billig...
Hei, ikke et dårlig prosjekt du har gitt deg på.
Så nettopp at du hadde sendt en pm men har ikke vært innlogget her den siste måneden da jeg har gravd verre enn en gullgraver i Klondike under gullrushet sine glade dager, og der gikk denne sommerferien hen...
Har du noen skisse over huset så vi kan se hvilke deler du planlegger å grave ut?
Hvor mange kvadratmeter planlegger du å grave ut?
Når er huset bygd?
Er det enetasjes med krypkjeller eller har du en overetasje også?
Er det både innervegger og yttervegger?
Er alle veggene bærende?
Ser alle veggene ut til å ha samme oppbygging?
Hva er sammensetningen på grunnen? Jord, leire, silt, stein?
Hvordan ser det ut med drenering, grunnvann og så videre?
Hva har du for tidsaspekt på opplegget?
Har noen ideer om hvordan du kan gå videre men tør ikke si noe før vi har mer informasjon...
Så nettopp at du hadde sendt en pm men har ikke vært innlogget her den siste måneden da jeg har gravd verre enn en gullgraver i Klondike under gullrushet sine glade dager, og der gikk denne sommerferien hen...
Har du noen skisse over huset så vi kan se hvilke deler du planlegger å grave ut?
Hvor mange kvadratmeter planlegger du å grave ut?
Når er huset bygd?
Er det enetasjes med krypkjeller eller har du en overetasje også?
Er det både innervegger og yttervegger?
Er alle veggene bærende?
Ser alle veggene ut til å ha samme oppbygging?
Hva er sammensetningen på grunnen? Jord, leire, silt, stein?
Hvordan ser det ut med drenering, grunnvann og så videre?
Hva har du for tidsaspekt på opplegget?
Har noen ideer om hvordan du kan gå videre men tør ikke si noe før vi har mer informasjon...