R
Har satt inn nytt kjøkken, den forrige benkeplaten gikk i nivå med veggen gramfør som man hadde åpnet opp for å få en åpnere følelse i kjøkkenet. Jeg vil altså forhøye den hvite veggen slik at den ligger nøyaktig i nivå med benkeplaten. Hvordan bør jeg gå fram, hvilke materialer, sparkel osv trenger man? Vi snakker om ca 0,5-1cm som jeg må forhøye med.
Så ser dere også at benkeplaten er for lang. Jeg vil lage en liten kloss som går ut fra veggen slik at den dekker den delen av benkeplaten som stikker ut. Finnes det passende materiale for å løse dette?
Som avslutning tenkte jeg bare male med veggmaling som resten av veggen er malt med. Svart benkeplate over hvit vegg, med høydeforskjell på ca. 0,5-1 cm. Benkeplaten er for lang og stikker ut fra veggen i et hvitt kjøkken.
Bordplate og hvit vegg i kjøkken, bordplaten stikker lenger ut enn veggen. Bakgrunn med stol og dekorasjon på veggen.

R
om man velger å sparkle opp for å komme i nivå med benkeplaten, hvilket sparkel eller betong skal man bruke? Type flislim eller?

Å sparkle det så det ser fornuftig ut er nok ikke så lett. Hva er det for materiale i veggen?

Roland112 skrev:
om man velger å sparkle opp for å komme i nivå med benkeplate, hvilket sparkel eller betong skal man bruke? Type flislim eller?
Er "veggen" murt eller hva er det for materiale?
Kanskje man i så fall kan bruke type Husfix og lage en liten enkel støpeform?
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1225

Denne produktet blir ganske hard så materialet under kanskje ikke skal bevege seg alt for mye...

R
Väggen er bygd av gips som deretter er kledd med en covertapet som så er malt med hvit veggmaling.
Men den caso produktet, er det den man skal bruke?

Enklest er vel om du legger på en remse fra en gipsplate, renoveringsgipsen er bare 6 mm. Er det varierende høydeforskjell som du skriver, kan du jo legge under små remser av masonite for å få det til å stemme bedre.

For å forlenge veggen skrur du bare fast en passe tykk list som du skrur gips på. Alternativt legger du flere lag gips. Legg gjerne til en hjørnebeskyttelseslist.

Du forlenger veggen først selvfølgelig ;)

Sist redigert:
Roland112 skrev:
Veggen er bygget av gips som deretter er belagt med en form for covertapet som deretter er malt med hvit veggmaling. Men den caso produktet, er det den man skal bruke?
Da skal du nok gjøre som mexitegel skrev i stedet...

R
mexitegel skrev:
Enkleste er vel om du legger på en remse fra en gipsplate, renoveringsgipsen er bare 6 mm. Er det varierende høydeforskjell som du skriver så kan du legge under små remser av masonite for å få det til å stemme bedre.

For å forlenge veggen så skrur du bare fast en passe tykk list som du skrur gips på. Alternativt legger du flere lag gips. Legg gjerne dit en hjørnebeskyttelseslist.

Du forlenger veggen først selvfølgelig ;)
Ok, så 6mm gips skrur jeg på, men jeg må vel fortsatt sparkle gipsen etterpå så jeg får en jevn overflate som jeg kan male med veggmaling?
Det med listen var smart, alternativt bygge flere lag med gips som du sier. Men igjen, bruker jeg vanlig veggsparkel også på denne for å jevne ut og ta opp visse variasjoner i avstanden?

Sist redigert:
Ja, du sparkler der du har skrudd og siden gipsen er tynn bør du skru med 30 cm mellomrom og sørge for å støtte opp gipsen så den ikke svikter.

Du tjener på å være nøye med gipsen så den havner i riktig høyde og sparkle så lite som mulig.

Jeg hadde satt en treplate i stedet. En spillbit fra en benkeplate eller noe lignende. Sag til, legg den på plass, tegn av, og finn fram båndsliperen og slip ned til markeringen. Da slipper du hjørnebeskyttelseslister og annet styr.

R
ok, takk alle for ideer! :)

R
Hei, var nå på bauhaus, de kunne ikke riktig hjelpe meg. Deres tynneste gips er jo da 6mm, men problemet er at jeg ikke har 6mm hele veien, men på den ene siden er de 6 mm, men mot den andre enden er de kanskje bare 4mm. Hva kan jeg bruke om nå ikke gips funker som er for tykt?! Begynner å bli slitsomt dette...
En tanke jeg hadde var å rett og slett legge en tynn masonittplate på plass og under legger jeg typ flislim med ulik tykkelse langs med så at jeg bare kan presse til plata til den er i nivå med benkeplaten?

Kjøp et stykke planhøvlet furu og gjør som jeg sa tidligere :)

Jeg skjønner ikke helt hvordan det ser ut, men ville det ikke vært penest å sage ned veggen noen cm slik at den blir rett og legge på en bit lik benkeplate der også?

Jeg hadde nok forlenget veggen med flere lag gips eller alternativt en tynn planke kledd med gips. Deretter primet og pusset opp høyden med gipsmørtel. Så kan man lime papirremser over alle skjøter, sparkle, slipe og male.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.