Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga men jag får försöka;
Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?
Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.
Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem men främst ändra på planlösningen.
Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.
Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"?
Tacksam för alla svar!
Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?
Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.
Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem men främst ändra på planlösningen.
Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.
Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"?
Tacksam för alla svar!
Sist redigert av en moderator:
Jeg kan synes at et så gammelt hus bør respekteres og renoveres med hensyn til datidens løsninger, men med moderne tilpasninger som manglene du nevner. Men å rive alt og gjøre det om til et "skal" høres overdrevent skjødesløst ut og risikerer å gi et sjelløst interiør. Men kanskje husets indre er bortenfor all redning til en rimelig kostnad sammenlignet med funksjon..
Nå er jo 1900-tallet langt og mange byggteknikker ble brukt. Hva er det bygd som? Sannsynligvis har du bærende innervegger som man ikke bør rote med uten forsterkninger.
Det er opprinnelig bygget på 1700-tallet men hadde en omfattende renovering i 1920 der absolutt alt ble byttet ut.D Daniel 109 skrev:
Bygget som en herregård til en familie og etter det ble det hotell. De siste 5 årene har det vært B&B.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.247 innlegg
1700-tall, da kan det være tømmerkonstruksjon der også noen innervegger er viktige for å gjøre huset stabilt, ikke bare bærende men også for å holde ytterveggene på plass. 1700-tallshus bør renoveres med omhu der man helst forsøker å gjenskape det som har blitt ødelagt tidligere fordi de er viktige for vår kulturarv. Men rom i herregårder og lignende på 1700-tallet var normalt store, så innervegger som har tilkommet senere kan man jo fjerne, og det går jo utmerket å lage flere bad og en bedre trapp. Ta hjelp av en arkitekt eller bygningsverner som kan gamle hus for å få hjelp med planløsningen.
Velkommen til forumet også!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, det ville vært interessant å se hva slags hus det er, og hvor det ligger.kulle skrev:
BellaLani tør kanskje legge ut en lenke til hemnet eller meglerannonsen her?
Vi, i alle fall jeg, lover å ikke stjele den fra deg!
Men en fordel med resonementet med å rense bort "alt", så bare skallet blir igjen, er jo at man da kan se til isolerings- og oppvarmingsproblematikk, som sikkert ikke er bagatellmessige i et så gammelt hus.
Hvordan er forresten utsiden? "Hadde en omfattende renovering 1920" høres jo ut som at det kanskje ikke bare er innsiden, som kan trenge en omsorgsfull hånd.
Og velkommen til Bygge Hus-forumet BellaLani!
Vi ser frem til en interessant og underholdende fortsettelse
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Nå høres det jo ut som et enda eldre hus, men min venn har en tråd om sin renovering her på forumet. Han rev det meste vil jeg si, i dag tror jeg det er mer eller mindre ferdig og han bygger en garasje akkurat nå. Dessverre har han vært dårlig på å oppdatere her den siste tiden!
Men litt inspirasjon kanskje;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-huset-koept-totalrenovering.242018/
Men litt inspirasjon kanskje;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-huset-koept-totalrenovering.242018/
BirgitS skrev:
1700-tall, da kan det være laftet tømmer der også noen av innerveggene er viktige for å få huset stabilt, ikke bare bærende men for å holde ytterveggene på plass. 1700-tallshus bør renoveres med omhu der man helst forsøker å gjenskape det som har blitt ødelagt tidligere, ettersom de er viktige for vår kulturarv. Men rom i herregårder og lignende på 1700-tallet var normalt store, så innervegger som har kommet til senere kan man jo fjerne og det går jo utmerket å lage flere bad og en bedre trapp. Ta hjelp av en arkitekt eller bygningsvokter som kan gamle hus for å få hjelp med planløsningen.
Er det så himla viktig som mange sier å bevare og ivareta?
Da kan jo staten del- eller helfinansiere.
Hvorfor skal Löfvens slaver holde bransjen sysselsatt unødvendig!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.247 innlegg
Det står selvfølgelig enhver fritt til å gjøre hva man vil, og jeg har rett til min mening og du til din. Vil man drive kapitalødelegging i stedet for å investere slik at man kan få ut mer ved et salg (som kommer før eller siden) så får man selvfølgelig gjøre det.D deklerkk skrev:
Siste setningen forstår jeg ikke i det hele tatt.
Jeg river bort alt i mitt q-merkede hus fra 1800-tallet slik at det bare blir skallet igjen... Jeg kommer til å gjenbruke en del materialer og gjenopprette noe av estetikken fra forrige århundreskifte (fordi hvit masonitt er stygt), men jeg er definitivt ingen bygningsvern-elsker og bruker de metoder og materialer som er passende for formålet.
Det TS bør være oppmerksom på er hvor bærende vegger og murpiper sitter. Øvrige ting som har kommet til i etterkant går i de fleste tilfeller an å fjerne.
Det TS bør være oppmerksom på er hvor bærende vegger og murpiper sitter. Øvrige ting som har kommet til i etterkant går i de fleste tilfeller an å fjerne.
Denne kommentaren er nok en av de merkelige jeg har sett på Bygghus. Löfven? Slaver? WTF?D deklerkk skrev:
Jeg synes for øvrig også at det er bedre å bygge nytt, alternativt finne et mer passende hus hvis det er romslighet og åpen planløsning du er ute etter. Kanskje finnes det noen andre som vil ivareta husets sjel og ikke blåse ut alt i et 1700-tallshus? Bygningspleie er viktig. Det er klart at alle hus skal kunne gjøres funksjonelle og bo i for moderne mennesker, men hvorfor kjøpe gammelt hvis det egentlig er et moderne hus du er ute etter?
Jeg oppfattet det som at det er kraftig renovert tidligere. Jeg kan være enig i at 1700-talls bygninger bør bevares. Men er det kun senere renoveringer som vises, så er de jo ikke spesielt verdifulle.