Hei,

Hørte at det fantes spon?/treskiver med utskårne spor for gulvvarmeslanger.

Noen som har lagt dette og vet omtrentlige priser. Har hatt vanskelig for å finne dette på nettet.

Takk for tips/Peter

Omtrentlig var ordet... De eneste jeg kjenner til som har fresede gulvplateplater for gulvvarme er Wirsbo (eid av Uponor). Det besværlige er at platene er for 17 mm rør og Wirsbos 17 mm-system selges overhodet ikke, så vidt jeg har kunnet finne ut, direkte til forbruker. Man må altså kjøpe tingene via sin rørlegger, og prisen avhenger dermed av grossistprisen (som ingen vil røpe), hva rørleggeren har i rabatt hos grossisten og hvor mye påslag rørleggeren selv gjør.

Den eneste måten å få et riktig inntrykk av hva det kan koste, er altså å få tilbud fra noen forskjellige rørleggere.

Dette gjelder ikke bare selve de sporede platene men også de spesielle platene til dem (går med 6 stk/planke), vendingplatene (der plata er inkludert, fast montert) og selve 17 mm-røret.

En liten mulig indikasjon på hva det kan tenkes å koste via rørlegger, og jeg kan ikke engang si om det er en god eller dårlig pris, er følgende (ekskl. mva):
Gulvvarmeplate 17 2400 x 600 opp til 400:-
Gulvvarmeplate 17 cirka 50:-
Vendingsplate 17 m. plate 600 x 400 drøyt 250:-
17 mm rør, 120 m rull omtrent 3500:-

Så konklusjonen er - skal man kjøre med Wirsbo anbefaler jeg å kjøpe deres 20 mm rør og plater fra Rinkaby og legge i listverksystem.

Wirsbo sporet plate 319,64 http://www.dinvvsbutik.se/spanskiva-2400x600x22-p-2418544.html
LK sporet plate 214,33 http://www.dinvvsbutik.se/sparskiva-16mm-p-2418071.html

Tipset er å sjekke hos respektive produsent etter det man vil ha (jeg vet, kan være vanskelig om man ikke vet hva det heter), da kan man finne RSK-nummeret. Deretter søker man hos for eksempel Dinvvsbutik med det nummeret.

Her er LKs gulvvarmeprodukter, http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=335
Her er Wirsbo sitt produktside http://katalog.uponornordic.com/open/start.asp

Selv liker jeg LKs side bedre for der kan man laste ned en pdf med produktene, så går det raskere siden når man vil hoppe frem og tilbake blant tingene. Hvis noen har funnet ut hvordan man får fram en pdf hos wirsbo, så rop ut.

Der ser man - f-n hva rørleggeren legger på...

Skal du gjøre det selv tror jeg det blir billigere og enklere å gjøre med glespanel og gulvvarmeplater.
Slik så mitt gulv ut før platene ble lagt dit.

• Bygg under konstruksjon med synlige trebjelker og åpninger der glespanel og gulvvarmeplater skal legges på.
Hei,

Hadde tenkt å frese spor selv i Byggmax gulvsponplate for 69.40:- /m2.

Ifølge deres kundeservice er kvalitetsklassifiseringen EN 13986 P6 og de fleste gulvvarmeprodusenter spesifiserer at deres plater er av kvalitet v20, er det noen som vet om disse to er sammenlignbare?

AndersS: Ser ut som at glesen ligger direkte på gulvbjelkene. Hvordan har du gjort med bøyningene på gulvvarmen? Doble gulvbjelker?

Lymmeln: Jeg ville nok kikke litt på hvordan AndersS har gjort og tenke både en og to ganger på hvor lang tid det tar å frese et par hundre meter sponplate.

Lymmeln skrev:
Spikers_Corner: Dette ser ut til å være PDF-er fra Uponor [lenke]
Jeg var uklar, det er en produktliste i pdf jeg leter etter. Om du ser på LK lenken så ser du hva jeg mener. Jeg har ikke funnet noen slik på siden du lenker til, verken nå eller tidligere.

Det skal finnes en tråd et sted, kanskje under Varme eller VVS, der noen har frest selv.

Karl_Malmqvist skrev:
AndersS: Ser ut som at glesen ligger direkte på gulvbjelkene. Hvordan har du gjort med buene på gulvvarmen? Doble gulvbjelker?
.
Stemmer, de ligger direkte på. Har dessverre ingen bra bilde av dette på denne datamaskinen, men glesen spores/kappes ut for buene, ingen konstigheter. Skal se om jeg kan finne et bilde av det.

Oppå gles og gulvvarme legger jeg opp ned gips, 120x240. Deretter legger jeg parkett på. På det gamle huset la jeg tregulv direkte på platene (og plast).

www.vvs-boden.se selger både 17mm slange og sponplater. Bedre priser enn dinvvsbutik.se også.
Men dyrt blir det uansett hvordan man gjør det, har regnet frem og tilbake på ulike løsninger med spikerslag eller sponplater for 45 m2 i en tilbygging og jeg syntes ikke det var verdt alt arbeidet med spikerslagen for det man sparer. Platene er jo dessuten like dyre uansett. Dog tenker jeg å frese bøyene selv i stedet for å kjøpe vendeskiver.

http://www.vvs-boden.se/catalog/index.php?cPath=24_178_869_481

Mener du at det er mer jobb med glespanel enn med sponplater?

Spikers_Corner: Jeg innså det senere, sendt en PM siden det var litt utenfor temaet

Til alle dere som vurderer gulvvarme men lurer på hvordan det skal fungere med tregulv, sjekk ut veggvarme i stedet.
Best sammen med leirpussing (det blir svak jevn varme fra sløyfer i nederdelen av veggen).

Ingen elementer. Møbler som du vil - men plasser gjerne møblene noen centimeter fra veggen. Når du vil varme deg, flytter du litt nærmere veggen...
Tydeligvis vanlig i Tyskland, Nederland og flere land.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.