Hei alle

Tenkte å legge flis i en kommende gang. Nå er det et soverom med tregulv. Gulvbjelkene er cc60 nå og tregulv på dette. Tenkte å rive ut gulvet og sette inn ekstra bjelker slik at jeg kommer ned til cc30 og deretter legge gulvgips på dette.

* Hvilken dimensjon på de ekstra bjelkene tror dere trengs for at det skal bli stabilt og svai-fritt?

* Tror dere 2 stk 13mm gulvgips blir tilstrekkelig stabilt? Finnes jo ferdige 30 mm også, men det er så himla dyrt og blir litt vel stor nivåforskjell mot tilstøtende tregulv.

Takk på forhånd!

Tenkte du å legge gulvgipsen direkte på bjelkene? Gulvspån så hadde jeg brukt flytsparkel i stedet for gips.

Hmm ja, jeg hadde tenkt gulvgips direkte på bjelkene. Virker jo enklest? Bare lime og legge ut (og skru også?)

Gulvspon og sparkel, blir det like stødig? Det er jo bevegelser i flisene som er mejdjör-no-no...

Og flytsparkel virker vanskelig. Eller? Jeg er bare normalhendt så gips føles jo hyggeligere av den grunn...

Gulvspon og flyt er jo den vanligste metoden og blir garantert stabilt. Gulvgips på lekter tror jeg dessverre ikke et sekund på.

• Liker
fremax
  • Laddar…
Ok når har man gulvgips da? Oppå tregulv? Men hvorfor?

Hvis jeg bruker gulvspon og flytmasse, bør jeg likevel legge lekter cc30?

Og hvor tykt flytmasse trengs?

Kan man forresten legge gulvvarme på sponplaten og så støpe det inn?

Jeg er ute etter et så tynt gulv som mulig men som likevel er holdbart...

Ok når har man gulvgips da? Ovanpå tregulv? Men hvorfor? Ja, i stedet for flytsparkel.

Hvis jeg kjører gulvspon og sparkel, burde jeg fortsatt regle cc30? Ja, det er viktig med stabiliteten.

Og hvor tykt sparkel trengs? Ca 15 mm fiberarmert. Jeg pleier å legge inn et rot-nett for ekstra styrke.

Kan man forresten legge el-gulvvarme på sponplaten og deretter sparkle det inn? Ja, så pleier man gjøre.

Jeg er ute etter et så tynt gulv som mulig men som fortsatt er holdbart...[/QUOTE] Det man kan gjøre er å senke ned gulvsponet så det ligger jevnt med gulvreglene og deretter flyte.

Takk skal dere ha for all input!

Visst kreves 22mm gulvspon?

Hvordan senker man gulvsponet? Blir det mye saging i platene for å tilpasse? Hvordan forankrer man det i bjelkene?

Trenger man cc30 dvs sette ekstra bjelker også?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.