Hei,
Jeg vil skjule kabler så mye som mulig, og det gjelder hovedsakelig lampkabler som er ganske små, men i noen tilfeller også tykkere kabler som nettverks- og TV-kabler.
Tidligere har jeg brukt lister fra Jula og Biltema, men de er mildt sagt upraktiske å jobbe med. Elektrikeren brukte en annen kabellist som var laget i hardplast, den var klart enklere å jobbe med men ganske stor (da den skulle romme 2 nettverkskabler).
Jeg kjenner ikke til så mange kjente merker, men så at Schneider har kabellister, kanskje noen her vet hvordan de er?
Kanskje har dere noen andre forslag til meg? Det hadde jo vært fint om man kunne finne en serie som tilbyr alle mulige størrelser med diskret utseende.
Edit: Etter å ha prøvd med selvklebende kabellister har jeg lært at de bør skrues fast og i dette tilfellet blir det til å bore og plugge i betong- eller pussvegger.
Jeg vil skjule kabler så mye som mulig, og det gjelder hovedsakelig lampkabler som er ganske små, men i noen tilfeller også tykkere kabler som nettverks- og TV-kabler.
Tidligere har jeg brukt lister fra Jula og Biltema, men de er mildt sagt upraktiske å jobbe med. Elektrikeren brukte en annen kabellist som var laget i hardplast, den var klart enklere å jobbe med men ganske stor (da den skulle romme 2 nettverkskabler).
Jeg kjenner ikke til så mange kjente merker, men så at Schneider har kabellister, kanskje noen her vet hvordan de er?
Kanskje har dere noen andre forslag til meg? Det hadde jo vært fint om man kunne finne en serie som tilbyr alle mulige størrelser med diskret utseende.
Edit: Etter å ha prøvd med selvklebende kabellister har jeg lært at de bør skrues fast og i dette tilfellet blir det til å bore og plugge i betong- eller pussvegger.
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Schneider har en med buet lokk og doble håndtak på begge sider, det er den eneste som er brukbar etter min mening
Husker ikke navnet på disse
Kan sende navn og bilde når jeg kommer hjem
Husker ikke navnet på disse
Kan sende navn og bilde når jeg kommer hjem
Har tatt en titt nå og til og med Schneider kjører med de der standardlistene som ser ut sånn her:

Mistenker at de er mer eller mindre det samme som Jula og Biltema selger.
Den som skiller seg ut er denne:

https://www.elfa.se/sv/installation...3=Kabelkanal&page=2&origPageSize=50&simi=98.0
Den har en annen design og det er mulig at denne modellen faktisk er bedre.
I mitt tilfelle tenkte jeg å plassere listen under elementrørene som sitter 19 mm over gulvlistene. Antar at 20 mm går an å trykke inn om ikke annet med litt modifikasjon, men man lurer på hvor lett det blir å åpne listen etterpå. I vårt tilfelle vil listen trolig bli åpnet to ganger i året for å sette opp og ta ned julebelysning.
Kanskje er det bedre å holde seg til Biltema/Jula likevel selv om de er vanskelig å jobbe med?
Den listen jeg har i dag er som sagt fra Jula/Biltema og akkurat her sitter det en list som er 15 bred og 12 høy, her går det kun høyttalerkabel. Ettersom de er noe smalere så har jeg plassert dem i midten mellom gulvlisten og elementrørholderen, noe som gjør det i det minste litt enklere å åpne selv om det fortsatt er ganske jobbete.
Fordelen med å kjøre på Biltema og Jula er at det finnes en modell som er enda mindre som man kan sette opp på veggen til lampene.

Mistenker at de er mer eller mindre det samme som Jula og Biltema selger.
Den som skiller seg ut er denne:

https://www.elfa.se/sv/installation...3=Kabelkanal&page=2&origPageSize=50&simi=98.0
Den har en annen design og det er mulig at denne modellen faktisk er bedre.
I mitt tilfelle tenkte jeg å plassere listen under elementrørene som sitter 19 mm over gulvlistene. Antar at 20 mm går an å trykke inn om ikke annet med litt modifikasjon, men man lurer på hvor lett det blir å åpne listen etterpå. I vårt tilfelle vil listen trolig bli åpnet to ganger i året for å sette opp og ta ned julebelysning.
Kanskje er det bedre å holde seg til Biltema/Jula likevel selv om de er vanskelig å jobbe med?
Den listen jeg har i dag er som sagt fra Jula/Biltema og akkurat her sitter det en list som er 15 bred og 12 høy, her går det kun høyttalerkabel. Ettersom de er noe smalere så har jeg plassert dem i midten mellom gulvlisten og elementrørholderen, noe som gjør det i det minste litt enklere å åpne selv om det fortsatt er ganske jobbete.
Fordelen med å kjøre på Biltema og Jula er at det finnes en modell som er enda mindre som man kan sette opp på veggen til lampene.
Schneiders optiline finnes i ganske mange størrelser, finnes en som er 12x20 (12 høy og 20 bred) og en som er typ 12x 40 eller noe sånt (12 høy 40 bred)
Så har Obo også en serie men den synes jeg ikke er like pen som Schneider
Så har Obo også en serie men den synes jeg ikke er like pen som Schneider
jo, jeg hadde trolig kunnet trykke inn 20 mm under elementholderne men 20x12 er unødvendig stor for å dra 1 lampkabel i. Trolig hadde 12-15 mm vært nok, noe de dessverre ikke ser ut til å ha. Ellers er jeg enig i at deres Opto line list ser bra ut.Hojte skrev:
OBO ser akkurat ut som den som man kan kjøpe på Biltema, tvilsom til om den virkelig er bedre?
De ser ut til å lage mer for industri med åpne sider? Selvklebende har jeg gitt opp, prøvde sette bra selvklebende på en større list men det holder ikke så godt, så det blir til å bore i betongveggene for å feste listene.hsd skrev:
Om det ikke frister å bore og plugge, kan jeg tipse om limpistol og smeltelim. Har selv hengt opp ca. 10 meter kabelkanaler i kjelleren med den metoden. Holder i hvert fall for tre nettverkskabler. Har også festet en selvklebende kabelkanal, som elektrikeren hadde festet opp men som løsnet, den holder trefasforsyningen til bergvarmepumpen. Alt sitter fortsatt nesten ett år senere.snowjim skrev:
De har lokket integrert så man klistrer dit listen legger i kabelen og folder ned lokketsnowjim skrev:
Limmet svelger ujevnheter så det sitter skikkelig selv på skøvlige betong, jeg har pleid å sikre med en skrue i hver ende men det virker å være unødvendig på disse
Serien har ytter- og innerhjørner samt vinkler
Finnes f.eks. her:
https://www.storel.se/sto/rootCategory/Installationsmaterial-%2811-15%2C-17%2C-18%29/11---Kabelstegar-ellister-kanaler-kabelvagnar/Mini--matarkanaler/Minikanaler/MINIKANAL-2M/p/1170803
Sist redigert:
Aha, hvordan går dette til da? De gangene jeg har brukt smeltelim så stivner den på sånn 5-10 sekunder, noe som gjør det veldig vanskelig å lime større ting (før limet herder)?[SH];2638702 skrev:Om borre og plugge ikke frister kan jeg tipse om limpistol og smeltelim. Har selv hengt opp ca 10 meter kabellister i kjelleren med den metoden. Holder i hvert fall for tre nettverkskabler. Har også festet en selvklebende kabellist, som elektrikeren festet opp men som løsnet, den holder trefas-matingen til bergvarmepumpen. Alt sitter fortsatt nesten et år senere.
Så er jo spørsmålet om de tåler at man åpner og lukker listen 2 ganger i året. De listene vi har satt opp så langt har vært ganske trege både å åpne og lukke, noe som har gjort at de som har vært limt har løsnet fra veggen med en gang.
Ja, jeg har sett at visse lister har selvklebende som er tykkere og mykere, noe som gjør at de kan festes på ujevne overflater som puss også. Forrige eieren av huset hadde satt slike faktisk, og de etterlot seg virkelig stygge merker når de ble tatt av. Jeg husker at den selvklebende tapen med litt skumgummi delvis satt igjen på veggen, så det måtte jeg vaske bort med et spesielt middel som i sin tur gjorde silikatmalingen gulere, så det ble til at jeg måtte male.hsd skrev:De har lokket integrert så man klistrer på listen legger i kabelen og bretter ned lokket
Limet svelger ujevnheter så det sitter godt selv på ujevn betong, jeg har pleid å sikre med en skrue i hver ende men det virker unødvendig på disse
Serien har ytter- og innerhjørner samt vinkler
Finnes for eksempel her:
[lenke]
Visse lister er virkelig strie å åpne og lukke, spesielt de mindre, noe som gjør at selvklebende tape trolig ikke fungerer i lengden hvis man skal åpne og lukke to ganger i året. Dette ser ut til å gjelde hovedsakelig de mindre listene som jeg vil trenge i dette tilfellet.
Jeg har ved et uhell kjøpt de listene der lokket er integrert, slik som på den du lenket til. Av en eller annen grunn likte jeg dem ikke, men det var sikkert i sammenheng med dårlig selvklebende tape.
Limet herder raskt, ja.., Satte lim på*ca 20 cm og presset det fast i taket, holdt igjen litt og deretter hang listen fast selv om den var to meter lang. Bare fortsette å lime og presse.snowjim skrev:Aha, hvordan går dette til da? De gangene jeg har brukt smällglim så stivner den på sånn 5-10 sekunder, noe som gjør det veldig vanskelig å lime større ting (før limet herder)?
Så er jo spørsmålet om de tåler at man åpner og lukker listen 2 ganger i året. De listene vi har satt opp hittil har vært ganske trege å både åpne og lukke, noe som har gjort at de som har vært limt har løsnet fra veggen med en gang.
Så at du åpner listene dine av og til, og i så fall hadde jeg gått for skrue og plugg. Limet holder nok det også, men risikoen er at man må lime igjen på noen punkter iblant.
Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 5 354 innlegg
Teipen på Optoline er utrolig sterk, egentlig trengs det ikke skruer. Jeg setter 3 skruer uansett men......både belte og bukseseler.
Bruker bare skruer, klart det finnes selvklebende som holder, men om man noen gang skulle trenge å ta bort listene så er det et h-vete. Jeg hjalp en kompis med å fjerne kabellister etter en hjemmekinoinstallasjon. Listene satt primært i tak/vegg vinkel og hjørne på malt gips, enten satt alt skum igjen eller så fulgte pappen på gipsen med. Tok urimelig lang tid å få det perfekt igjen, å sparkle skruehull hadde tatt et kvarter.
Klikk her for å svare