Hei,

Hvordan fikser jeg dette. Dørkarmen er noe forskjøvet inn i døråpningen slik at det oppstår en glipe på ca 5 mm mellom dørkarmen og den tiltenkte dørlister.

Skal jeg fylle glipene med sparkel (fugemasse vil vel bule inn) og male om dørlister?
Dette er et håndverk i seg selv og resultatet blir kanskje ikke så bra.

En klakkelist ville passe, men da må jeg matche den med de andre dørene, og ikke minst fjerne litt lettbetong slik at jeg får inn klakklisten mellom vegg og dørkarm.

• Glippe på 5 mm mellom dørramme og vegg, døren er litt forskjøvet. Diskusjon om bruk av spakkel eller klakkfoder for å fikse problemet.
  • Dørkarm med ca 5 mm glippe til vegg, foreslått å fylle glippen med sparkel eller bruke klakkfoder, men krever endringer i lettbetong.
Kan du ikke flytte døren bare?
Alternativet er jo å sage til en liten list (smyg) å klemme inn

• Liker
hansan
  • Laddar…
Det er vel egentlig bare to måter som blir bra, klakkfôr eller sale opp. Med det sagt, så er jo resultatet lignende, jobben går noe raskere om du finner en list med riktig klakk.

edit, ja bortsett fra å flytte døren eller bytte karm.

tttomten TomasJor skrev:
Det finnes vel egentlig bare to måter som blir bra, klakkarm eller sal opp. Med det sagt så er jo resultatet snarlikt, jobben blir noe raskere om du finner en list med riktig klakk.

edit, ja foruten å flytte døren eller bytte karm.
Hva innebærer sal opp? At man setter inn en smyglist i glipen?

E Ett_unikt_namn skrev:
Vad innebär sadla upp? Att man sätter in en smyglist i glipan?
Ja precis.
Kanske finns någon teknisk skillnad för snickaren men för oss andra är det nog samma sak. Förövrigt heter det nog egentligen att sala :)

• Liker
Traknagg
  • Laddar…
Monter døren riktig. Da vil eventuell glippe bli på den andre siden mot veggen i stedet, om nå veggen ikke er rett, men døren er. Eller monter døren helt flush med veggen rundt omkring, og stram til hengslene så bladet ikke slår igjen av seg selv.

Himax Himax skrev:
Monter døren riktig. Da vil eventuell glipe bli på andre siden mot veggen istedenfor, om nå veggen ikke er rett, men døren er. Eller monter døren helt flush med veggen rundt omkring, og stram til hengslene så bladet ikke slår igjen av seg selv.
Jeg vet dessverre ikke hva flush betyr. Og jeg forstår ikke din forklaring.
Men jeg kunne flytte dørkarmen sideveis for å få inn en klackfoder.

E Ett_unikt_namn skrev:
Jeg vet dessverre ikke hva flush innebærer. Og jeg forstår ikke din forklaring.
Men jeg kunne flytte dørkarmen sidelengs for å få inn en klackfoder.
Men du kan vel flytte døren sånn at den ligger langs med gipsen?

Det er bare å sala opp med hvitlakkerte lister.

Sånn har jeg gjort i alle rom jeg har renovert etter å ha satt renoveringsgips som bygger 6mm.

Hånd som peker på hvitmalte lister installert mot veggen, en del av et renoveringsprosjekt med 6mm renoveringsgips.

• Liker
Harecoin og 9 andre
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Men du kan vel flytte døren så den ligger langs med gipsen?
Det er lettbetong på sidene og gips ovenfor (det var en overdel i plast til døren tidligere).

Nå ser jeg at det bare er overdelen av gips som stikker ut over dørkarmen og som forårsaker problemet. Så jeg skal på et vis skjære ut gipsen akkurat der foringene kommer til å gå.

Jeg vil også skjære til 45 graders lister til dørkarmen uten gjærsag. Jeg håper å kunne på en eller annen måte krysse eller legge listene på hverandre og deretter sage gjennom begge listene i samme skjær og vinkel slik at de deretter vil komplementere hverandre og passe nøyaktig.

P pennybridge skrev:
Det er bare å sala opp med hvitlakkerte lister.

Slik har jeg gjort i alle rom jeg har renovert etter å ha satt renoveringsgips som bygger 6mm.

[bilde]
Takk for svar! Så nå at det bare er min overdel av gips som spøker. Skal prøve å grave ut gipset der fordrarna skal gå.

E Ett_unikt_namn skrev:
Jeg vil også skjære til 45 graders foringer til dørkarmen uten gjærsag.
Jeg håper å kunne på en eller annen måte krysse eller legge foringene over hverandre og så sage gjennom begge foringene i samme kutt og vinkel slik at de deretter vil utfylle hverandre og passe nøyaktig.
Bruk dine 45 grader på snekkersagen så går det fint :D

Latex

E Ett_unikt_namn skrev:
Hei,

Hvordan fikser jeg dette. Dørkarmen er noe forskjøvet inn i døråpningen slik at det oppstår en glippe på ca 5 mm mellom dørkarmen og det tiltenkte dørkledningen.

Skal jeg fylle glippene med sparkel (fug kommer vel til å bule inn) og male om dørkledningen?
Dette er et håndverk i seg selv og resultatet blir kanskje ikke så bra.

En klackfoder ville passe, men da må jeg matche den med de andre dørene, og ikke minst ta bort litt lettbetong slik at jeg får inn klackfodret mellom vegg og dørkarm.
Jeg ville ha skaffet en hvit fuge-list (8x30mm) og kløvd den på midten så du får rundingen igjen, kløv den ned hvis nødvendig. Så setter du den inn i sprekken og lar den stikke ut 4 mm på karmen så det blir en overgang, i stedet for en umulig skjøt som skal håndteres med sparkel og maling..

Diagram over vegg, foring, smyg og karm i en døråpning, med tekstene "Vägg", "Foder", "Smyg" og "Karm" på komponentene i illustrasjonen.

Sist redigert:
  • Liker
mcr108s og 7 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.