18.891 lest ·
19 svar
19k lest
19 svar
Glespanel, tak i garasje, hvordan feste de siste bitene i gavlene?
Medlem
· Västerbotten
· 549 innlegg
Sketchup! Gratis enklere variant av CAD. http://sketchup.google.com/training/videos/new_to_gsu.html for noen videoeksempler. Riktig raskt å jobbe med når man har lært det.Mäster skrev:
Gamle tråd men har nøyaktig samme spørsmålsstilling og ikke funnet annen info.I importensketsig skrev:Tusen takk for hjelpen! Guld verdt når man er total byggnybegynner. Kjør vel på noe av følgende tre alternativer, avhengig av om jeg finner en bra lekter i trelast-haugen eller ei. Vil gjerne komme videre typ på juledagen og ingen byggevarehus ser ut til å være åpne.
Alternativ 1: skru en bit ekstra panel på toppen av veggen, en bit per riktig panel-lengde
Alternativ 2: som 1, men sikret primært via litt mer panel direkte i takstolen bare. Mindre avhengig av bra innfestning ned mot veggen.
Alternativ 3: Som foreslått, en liggende lekter av solidere dimensjoner.
Bare alternativ 3 gir for så vidt et skikkelig bra grep for skruer eller spiker nedenfra.
Holder det ikke med alternativ 3 og bare legg en panel langs hele gavlen? Der halve bredden på 70mm henger ut, det holder vel å bære opp med om man drar spikeren litt på skrå i tillegg? Jeg spikrer med 90mm spikerpistol.
Trenger ikke være så innmari grov, så slipper man skjære ut for isolasjonen oppå senere. Eller bør man skjære ut isolasjonen oppå selv med en 28x70…?
Ingen som virket å kunne dette. Men jeg fant ut selv når jeg begynte å tegne litt at "overliggeren" som jeg beskrev (samme som alternativ 3) ikke er nødvendig, spelene får jo støtte av det liggende installasjonslaget (røde i bildet) som kommer i neste steg.É ÉlPon skrev:Gammel tråd men har nøyaktig samme problemstilling og ikke funnet annen info.
Holder det ikke med alternativ 3 og bare legg en spile langs med hele gavlen? Der halve bredden på 70mm henger ut, det holder vel å bære opp med om man slår inn spikeren litt skrått i tillegg? Jeg spikrer med 90mm spikerpistol.
Trenger ikke være så veldig grov, så slipper man skjære ut for isolasjonen oppå etterpå. Eller bør man skjære ut isolasjonen oppå også med en 28x70…?

Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Glespanel garasjetak byggetips
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan skal jeg sette opp spikerslag for innertak i garasjen min?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sätta upp innertak i garage bör man ha någon form av duk mellan takstol och glespanel
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Glespanel i taket. Fuktfläckiga innan montage i garage.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Glespanel i garagetaket.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus