28.439 lest ·
33 svar
28k lest
33 svar
spilepanel på takstolene for takgips
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hva skal du ha over garasjen, på loftet altså?
Oppbevaring eller bolig-/verkstedområde?
Skal det legges gulv? Isolasjon?
Oppbevaring eller bolig-/verkstedområde?
Skal det legges gulv? Isolasjon?
jaa det er takstoler av ramverkstype, altså loftetasje..
hadde tenkt å lage et kaldt lager men funderer mer og mer på en liten del innredet og isolert.
løsull i mellombjelkelaget, og noe slags gulv oppå..
dog ikke på kneveggene tror jeg...
hadde tenkt å lage et kaldt lager men funderer mer og mer på en liten del innredet og isolert.
løsull i mellombjelkelaget, og noe slags gulv oppå..
dog ikke på kneveggene tror jeg...
Du kan absolutt glese med 21mm bord om du har cc 600mm mellom underrammene. Endepløying om du vil kunne skjøte hvor du vil. 28mm gles kreves ved cc 1200mm mellom underrammene (standard cc for takstoler). Om du bruker 900mm bred gips tror jeg også det funker å sette glesen på cc 450mm. Da sparer du enda mer penger og dessuten tid.
Det som dog er fint med å bruke 600mm bred takgips er at de blir mer håndterlige samt at de fasade kantene ikke krever sparkling da de er ment å være synlige i det ferdige taket. Man pleier å forskyve kortsidene på disse platene 1200mm (om lengden på platene er 2400mm) slik at det blir et rektangulært mønster i det ferdige taket.
Det som dog er fint med å bruke 600mm bred takgips er at de blir mer håndterlige samt at de fasade kantene ikke krever sparkling da de er ment å være synlige i det ferdige taket. Man pleier å forskyve kortsidene på disse platene 1200mm (om lengden på platene er 2400mm) slik at det blir et rektangulært mønster i det ferdige taket.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Skal du innrede over garasjen skal du nok ha dobbeltgips for å klare IE30 fra brannsikkerhetssynspunkt, skal rote mer i dette for egen del men tror du skal ha steinull isolasjon og antagelig dobbeltgips i vegger også (kan slippe om du har utepuss i stedet for vindsperre) garasjen.
Er det frittstående? og isåfall hvor mange meter fra huset (er en grense ved 4 meter)
Er det frittstående? og isåfall hvor mange meter fra huset (er en grense ved 4 meter)
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Veldig informativt, Jc1972!
Men jeg lurer på det der med dobbelt gips for brannsikring. (Det er jo også en kostnad)
Kan man erstatte lekter med stålprofiler i stedet for dobbeltgips?
Eller, eller...
Med løsull mellom takstolene, mineralull altså, er det jo brannsikkert, unntatt kanskje selve takstolene.
Hva tror du Jc? Føles jo tungvint med dobbelt gips i taket.
Men jeg lurer på det der med dobbelt gips for brannsikring. (Det er jo også en kostnad)
Kan man erstatte lekter med stålprofiler i stedet for dobbeltgips?
Eller, eller...
Med løsull mellom takstolene, mineralull altså, er det jo brannsikkert, unntatt kanskje selve takstolene.
Hva tror du Jc? Føles jo tungvint med dobbelt gips i taket.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Har lest litt mer om EI30 nå, det kan være nok med enkelgips hvis man har minst 45mm? mineralull også, men det duger ikke med løsull uten skal være plater. Jeg har 145mm tykk isolasjon mellom takstolene.
Går sikkert i så fall å legge et lag plater minst 45mm og så løsull oppå.
OBS glassull duger ikke det skal være steinull.
Selve takstolen er jo av tre og tre motstår ett minutts brann per mm og EI30 står for å motstå brann 30 minutter så 30mm tre motstår i 30 minutter.
Går sikkert i så fall å legge et lag plater minst 45mm og så løsull oppå.
OBS glassull duger ikke det skal være steinull.
Selve takstolen er jo av tre og tre motstår ett minutts brann per mm og EI30 står for å motstå brann 30 minutter så 30mm tre motstår i 30 minutter.
Sist redigert:
KnockOnWood:
Jeg er ikke noe særlig oppdatert når det gjelder brannsikkerhet, men husker at jeg har vært med på å bygge små flerfamiliehus i tre der vi oppnådde EI30 i etasjeskiller med kun én 13mm gips og løsull (steinull). Man kan bytte gipsplaten med et lag branngips (f.eks. Gyproc ProtectF) og få en høyere klasse. Jeg tror ikke at det gjør noen forskjell om man bytter lektene fra tre til metall.
Jeg lurer litt på om det er et formelt krav å brannsikre den aktuelle etasjeskilleren, eller om det bare er slik at TS ønsker det av en eller annen grunn. Normalt er det jo ikke krav til brannsikring innenfor samme bolig, f.eks. i mellom- og etasjeskiller i eneboliger.
Jeg er ikke noe særlig oppdatert når det gjelder brannsikkerhet, men husker at jeg har vært med på å bygge små flerfamiliehus i tre der vi oppnådde EI30 i etasjeskiller med kun én 13mm gips og løsull (steinull). Man kan bytte gipsplaten med et lag branngips (f.eks. Gyproc ProtectF) og få en høyere klasse. Jeg tror ikke at det gjør noen forskjell om man bytter lektene fra tre til metall.
Jeg lurer litt på om det er et formelt krav å brannsikre den aktuelle etasjeskilleren, eller om det bare er slik at TS ønsker det av en eller annen grunn. Normalt er det jo ikke krav til brannsikring innenfor samme bolig, f.eks. i mellom- og etasjeskiller i eneboliger.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Brannkravene er vel pga at det er garasje det er snakk om, jeg har det sammenbygd med huset enetasjes, så jeg er nødt til å ha EI30 og også døren mellom husdelen og garasjen skal være EI30 og ha en dørpumpe så man ikke glemmer å lukke den.
Om han har sammenbygd med huset vet jeg ikke, men det ble nevnt noe om å eventuelt innrede ovenpå garasjen.
Har man en garasje frittstående og minst 4 meter fra huset så trengs ikke ekstra brannvern.
Om han har sammenbygd med huset vet jeg ikke, men det ble nevnt noe om å eventuelt innrede ovenpå garasjen.
Har man en garasje frittstående og minst 4 meter fra huset så trengs ikke ekstra brannvern.
Jeg hadde ikke oppfattet at det handlet om en garasje som er sammenbygd med en bolig. Da gjelder EI30 for skillende vegg og tak. Dog er det som sagt nok med en gipsplate i vindsbjelkelaget uansett. Om det skulle handle om en frittstående garasje hvor TS vil skape boareal over vindsbjelkelaget, tror jeg det er samme krav.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Skal ikke den eneste gipssplaten kombineres med mineralull også? + 45mm isolasjon leste det her https://www.byggahus.se/forum/bygglov/74478-brandsakerhetsklass-ei-30-a.html?perpage=15#post508742Jc1972 skrev:Jeg hadde ikke oppfattet at det handlet om en garasje som er sammenbygd med en bolig. Da gjelder EI30 for atskilt vegg og tak. Dog holder det som sagt med en gipssplate i loftsbjelkelag uansett. Om det skulle handle om en frittstående garasje der TS vil skape boareal over loftsbjelkelaget tror jeg det er samme krav.
Sist redigert:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 536 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.536 innlegg
Fatter ikke hvorfor du skulle ønske å ha elektrisiteten utenpåliggende? Har du vegger og tak åpne, skal du ha inn rør overalt. Jeg totalrenoverte garasjen min i fjor, det ble sikkert over 200 meter slange på en garasje på 8x5 meter.
Det blir fryktelig stygt med utenpåliggende kabel til alt man trenger i garasjen, inkl. alarm, brannalarm, belysning, vegguttak, 3-fase uttak osv. osv.
Det eneste du skal tenke på er å sørge for at du ikke drar noen slange i taket der en mulig motorisert port kan monteres, du vil ikke gjerne skru i slangen
Det blir fryktelig stygt med utenpåliggende kabel til alt man trenger i garasjen, inkl. alarm, brannalarm, belysning, vegguttak, 3-fase uttak osv. osv.
Det eneste du skal tenke på er å sørge for at du ikke drar noen slange i taket der en mulig motorisert port kan monteres, du vil ikke gjerne skru i slangen
man vet jo ikke hvor man vil ha alle uttak, armaturer m.m.SueCia skrev:Fatter ikke hvorfor du skulle ønske å ha strømmen utenpåliggende? Har du vegger og tak åpne skal du inn med rør overalt. Jeg totalrenoverte garasjen min i fjor, ble sikkert over 200 meter slange på en garasje på 8x5 meter.
Det blir fryktelig stygt med utenpåliggende kabel til alt man trenger i garasjen, inkl. alarm, brannalarm, belysning, stikkontakter, 3-fasuttak osv. osv.
Det eneste du skal tenke på er å sørge for at du ikke trekker noen slange i taket der en potensiell motorisert port kan monteres, du vil ikke gjerne skru i slangen![]()
men det er klart, trekk så mye som mulig skjult, og deretter kompletter om det trengs...
dere kan gjerne linke til en elektroinstallasjon i garasje, eller instruksjoner til en...