2.486 lest ·
22 svar
2k lest
22 svar
Glespanel garasjetak byggetips
Hei
Skal plastre og sette opp spikerslag i garasjetaket mitt, et saltak åpent opp til mønet.
Deretter isolasjon med løsull og gips.
Området er ca 8m bredt og 4,5m høyt per side mot mønet. (Se bilde, luftspalte finnes men ikke på bildet.)
Spikerslag med not og fjær virker praktisk
Spørsmål og tips:
Trenger fjæren limes i noten eller kun presses sammen?
Hvordan lykkes man best med å holde cc30 når man monterer spikerslagene, malstykker imellom som man flytter med seg? Snor?
Og skal man montere all plast før spikerslagene eller ta med seg plasten etter hvert?
Har tilgang til rullestillas.
Skal plastre og sette opp spikerslag i garasjetaket mitt, et saltak åpent opp til mønet.
Deretter isolasjon med løsull og gips.
Området er ca 8m bredt og 4,5m høyt per side mot mønet. (Se bilde, luftspalte finnes men ikke på bildet.)
Spikerslag med not og fjær virker praktisk
Spørsmål og tips:
Trenger fjæren limes i noten eller kun presses sammen?
Hvordan lykkes man best med å holde cc30 når man monterer spikerslagene, malstykker imellom som man flytter med seg? Snor?
Og skal man montere all plast før spikerslagene eller ta med seg plasten etter hvert?
Har tilgang til rullestillas.
Du trenger ikke lime endeskjøtene men du får bare skjøte annenhver glis i samme rom. En mal bit pleier å fungere bra men du må sjekke av og til så det ikke drar av gårde.
Det finnes spesiell c/c tape om du vil ha det.
Plasten kan du stifte opp på forhånd eller ta med deg etter hvert. Du vil merke fort hva som fungerer for deg.
Det finnes spesiell c/c tape om du vil ha det.
Plasten kan du stifte opp på forhånd eller ta med deg etter hvert. Du vil merke fort hva som fungerer for deg.
Takk for svar
Angående cc tape, setter man den på hver takstol da og leser av der ved montering av glesen?
Er det overkurs med spontet gles?
Tenker at man trenger minst en skjøt på 8m lengde avhengig av glesens lengde.
Angående cc tape, setter man den på hver takstol da og leser av der ved montering av glesen?
Er det overkurs med spontet gles?
Tenker at man trenger minst en skjøt på 8m lengde avhengig av glesens lengde.
Sist redigert:
Det holder med tape på annenhver takstol.
Angående endspontet gles så er det praktisk på lange flater eller om du vil bruke korte lengder. Ellers kan du jo bare kappe ferdig og spikre opp alle i samme fag før du trenger å flytte stillaset.
Angående endspontet gles så er det praktisk på lange flater eller om du vil bruke korte lengder. Ellers kan du jo bare kappe ferdig og spikre opp alle i samme fag før du trenger å flytte stillaset.
Skal du kjøre fag vis så trenger du ikke endespont da du kapper glassene i riktig lengde før montering.
Teipen settes med fordel på takstolen da du ellers må strekke plasten veldig godt for å ikke få mål avvikelser.
Teipen settes med fordel på takstolen da du ellers må strekke plasten veldig godt for å ikke få mål avvikelser.
Takk
Jeg har en haki på hjul, 3m bred så da når jeg minst 2 fag i gangen.
Jeg trenger eventuelt forskyve annenhver skjøt så ikke alle havner på samme takstol?
Tenker meg eventuelt 4.8 resp 3.6m lengder da totalbredden er 8m, riktig tenkt eller hvordan skal man tenke der?
Jeg har en haki på hjul, 3m bred så da når jeg minst 2 fag i gangen.
Jeg trenger eventuelt forskyve annenhver skjøt så ikke alle havner på samme takstol?
Tenker meg eventuelt 4.8 resp 3.6m lengder da totalbredden er 8m, riktig tenkt eller hvordan skal man tenke der?
Jeg pleier å plaste langs med huset. Altså på tvers av takstolene.
Tenk på når du gleser at avstanden mellom første som og andre glassene blir mindre enn c/c 300mm. Du skal ha 300mm fra vegg til midten på gles nr 2.
Tenk på når du gleser at avstanden mellom første som og andre glassene blir mindre enn c/c 300mm. Du skal ha 300mm fra vegg til midten på gles nr 2.
Jeg gleset mitt garasjetak c-c 40 cm og brukte 120 cm gips, sparte en del jobb.
120 cm brede plater er tyngre å håndtere, men det går raskere, så det kan være noe å vurdere.
120 cm brede plater er tyngre å håndtere, men det går raskere, så det kan være noe å vurdere.
Ja det kanskje er like enkelt å plast på tvers av takstolene, blir jo en del rulling med stillaset men det burde jo funke.Matti_75 skrev:
Pleier du å begynne i mønet og jobbe deg nedover eller motsatt?
Bra tips med avstanden fra første til andre les. 👍
Blir cc30 da det skal inn med løsfiber og firmaet anbefalte da dette.G Gabbe1 skrev:
Tror i mitt tilfelle 120 gips blir for stort å håndtere da takhøyden er nesten 5m på høyeste punkt.